Specialdesignad mugg.
Hej hej!
Jag har en väldigt enkel fråga och hoppas få tips från er som är mer insatta i branschen. Jag har en längre tid letat företag som kan åta sig att göra en mugg åt mig i x antal exemplar. Jag har fått blankt nej från samtliga jag pratat med så nu vänder jag mig till er som kan detta med keramik. Har ni något tips om var jag kan vända mig?
Jag bugar och tackar för alla svar o tips som kan hjälpa mig i jakten på min muggdesign.
/Robert
Här finns det en hel drös med medlemmar som kan göra muggar, men för att kunna svara dig är det nog bra om du kan beskriva lite mer vad det är för typ av mugg du har designat (har du en ritning?), ungefär hur många du vill ha mm.
Själva typen av mugg är jag helt öppen för förslag på. Öra eller inte öra och storlek på mugg går diskutera helt klart. Men grundtanken var nog att det ska vara en kaffemugg så att säga. Jag har bifogat en bild och hoppas ni kan se den. Själva emblemet på sidan är inte det viktiga utan det är den svart/gula kanten på muggen som jag vill åt.
Jag kan lägga till att detta är första gången jag visar designen för någon så om det ens går att göra denna design låter jag er som kan avgöra.
det enda som avgör vem som är lämplig att tillverka detta beror på volymer, hur många vill du ha? och har du gjort dig tankar om pris?
Ja jösses det där var bra frågor. Jag har ärligt talat inte tänkt alls på vare sig pris eller volym för att vara ärlig. I första hand vill jag mest ha en själv men skulle det underlätta att beställa flera så är jag öppen för diskussion. När det gäller priset så har jag ingen aning om vad en specialgjord mugg av detta slag hamnar i för priskategori tyvärr. Jag har sett muggar för 30SEK och 200SEK och om denna mugg hamnar kring detta intervall eller utanför vågar jag mig inte på att gissa.
om det endast gäller en kopp och inte en produktion tror jag det kan bli svårt att hitta någon som vill använda tid på det, man måste ju arbeta fram form, färg och dekor och det hela tar tid. En sådan mugg skulle lätt komma upp på flera tusen kronor om man skall betala den tid det tar att få fram produkten. men har du tur så hittar du en snäll keramiker/krukmakare som tycker det kunde vara kul, vem vet.
Nån som jobbar med elugn och har dom färgarna redan, så ingen ny färg ska behöva köpas in kanske skulle kunna dreja én (inte göra form), då skulle det inte behöva bli så dyrt. I min vedugn är det ju helt omöjliga färger
.
Hmm där sa du något helt klart. Men då är jag beredd att beställa flera absolut! Frågan är bara hur många som är ett lämpligt antal? 10 eller 50? eller fler?
Jag har funderat lite kring antalet muggar och är nu ute efter minst 8st muggar. Inga problem om antalet ökar något. Finns det någon som kan hjälpa mig göra dessa muggar?

Har du provat tryckfirmor som arbetar med tryck på t-shirts, kepsar, nyckelringar etc? Ibland gör de logo-muggar. Skulle kunna funka med din också. Om inte muggen ska vara superspeciell i formen så kan du eller de köpa in färdiga muggar och lägga dekaler på.
Du kan designa din egen mugg på vistaprint..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Jo jag har tagit kontakt med de flesta av de företag som sysslar med tryck och alla säger samma sak. Själva logon på sidan är inga problem men randen högst upp på muggen går inte.

Hej!
Själv är jag ett troget SAIK fan i alla väder OCH keramiker :-). Har faktiskt funderat på att ta fram en SAIK kopp och ge till min morbror -och om intresse finns till övriga skellefte-bor. Men som de skriver ovan så måste det finnas en lite större beställning för att det ska vara värt att ta fram muggar med denna dekor som du visar. Skriv till min mejl så kan vi prata vidare. Tyvärr har jag ingen möjlighet att ta fram denna mugg under sommaren, men liten kaffemugg (som passar i espressobryggare) utan handtag kan hamna på 150-200 kr beroende på antalet. Mejla mig på josefinfriberg@gmail.com så kan vi prata mer.
Hälsningar //Josefin