skröjbränna
Har just blivit klar med inbränningen av min nya Naber C280 ugn. Ska för första gången sätta en egen bränning och har lite frågor.
*När jag ska skröjbränna ska jag välja det långsamma skröjprogrammet, P2 som tar ca 21 timmar eller det andra P1 som tar ca 8 timmar?
*Hur snabbt kan man öppna ugnen efter en bränning?
/Sanna

Jag tycker att 21 timmar låter fantastiskt långt tid! 8 timmar låter som precis lagom. Men antagligen ingår det i 21 timmars programmet ett "torkprogram" Om man inte är säker på att godset är helt torrt eller inte har tid att vänta tills det är helt torrt kan man köra ett sånt program för att vara på säkra sidan att inget spricker. Men vet du att det är torrt så kör du på 8 timmar. Jag brukar själv ställa ugnen på lite glänt när den kommer ner runt 100 grader för att öppna lite mer och mer. Gör likadant med glasyrbränningen. Ibland om jag är otålig redan runt 150 grader:) /Petra
Tusen tack!
/Sanna
Hej har precis fått min verkstad klar.Kan någon säga mig hur i hela friden får jag leran att centralicera på drejskivan?
#3 Hoppas att detta kan hjälpa!
http://hem.passagen.se/ann_rehnfeldt/keramik/drejning-centrering/ram_drejning-centrering.htm

Berit… jag tror att det bästa för dig, är att gå en kurs. Det är förbaskat svårt att "beskriva" en centrering med ord. Måste nog visas och upplevas rent praktiskt.
När jag tänker på saken, kan jag nog inte tänka mig nåt som är mer "omöjligt" att förstå, än just centrering av en klös vid drejning, om man inte får praktisk handledning.
Men jag hoppas att du löser det på bästa sätt! Lycka till!