Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 2307 ggr
rakuLotta2
0

glasyr fråga...

Förra sommaren var jag och besökte Dan Leonette på Gotland. Han hade en fantastisk rakuglasyr på sina grejer och han delade med sig hur han gått tillväga.

Han tog sin vita krackelglasyr och sprayade över järnsulfat(vilket resulterade i vacker ljust turkos glasyr) och kopparsulfat(vilken blev knallguldig) Koboltsulfat skulle oxå funka(kommer inte ihåg vad det blev) De blev i alla fall pärlemorskimrande.

Nu till min fråga…Jag skulle testa detta men det blev ju då totalt misslyckat. Hur löser man  sulfat i vatten? Testade att ta varmt kokande vatten men det la sig ändå helt olöst på botten. Testade ändå att pensla över det på den vita glasyren…men det blev ju bara en massa saltkristallklumpar och absolut ingen pärlemoreffekt avv detta.

Nån som tror sig veta vari felet ligger?(kan inte med att ringa upp och fråga honom igen…känner mig så tjatig när jag har fått så mycket info innan..)

MVH Lotta

kinnekulle
0

Hur länge lät du det stå, innan du använde det?  Men då det e till att vara uppe med tuppen, eller?

Ulla
0

Det här hittade jag när jag kollade runt litet. Min fråga gällde koppar-sulfat, men man kanske kan hitta de övriga sulfaterna där också:

Oxider och hydroxidkarbonatet är inte lösliga i vatten, sulfatet löser sig med 18 g /l och hydroxid och nitrater är mycket lösliga.

Du kanske helt enkelt hade för stor mängd av sulfatet bara?

Kemikalieinspektionen

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

rakuLotta2
0

Tack för hjälpen Ulla. I ärlighetens namn så tror jag bara jag hällde i lite sulfat och på med vatten. Hade inga mått givna och hade ingen aning…antagligen blev det för mycket. Ska ge det en chans till! Det är väl värt ett försök för det blev ursnyggt!!

Tack igen ..:)Lotta

rakuLotta2
0

Kinnekulle…fattade först inte va du menade…men jo…jag är den morronpigga typen…rätt skönt att få ett par timmar för sig själv innan barnen kör igång…he,he. Så snart jag fått min drejskiva så sitter jag väl och drejar kl 6 oxå….

Men sen är det oftast nattinatti för min del med barnen när de nattas kl 20…så kommer mannen in och väcker mig och frågar om jag ska sova i våran säng eller hos barnen Flört

Sulfaten fick stå tills det svalnat..men inget hände ändå…kan va som Ullas teori att jag hade för mycket….Vi får väl se om jag testar lite mindre…:)Lotta

Inger52
0

Enligt min make kemisten är det precis som Ulla säger. När lösningen är mättad lägger sig överskottet på botten. Det gäller att skaka om precis innan du sprutar. Jag har en Tennchlorid som man kan göra så med enligt en engelsk bok. Blir då lite skimmrande fläckar på glasyren.