Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 2039 ggr
Saltabad
0

Knåda lera i kran

Är det någon som vet hur, i konsistensen, leran ska vara för att den ska fungera att köra i en lerkvarn?

Jag har en massa lera som just nu ligger och blöter upp sig som jag ska försöka maskin-knåda och få användbar.

Tacksam för hjälp!
Annette

kerstin
0

Jag och en kompis testa en lerkvarn, vi visste inte riktigt, men pröva ändå, resultatet blev bra. Vi utgick från samma konsistens som när man knådar upp leran igen.

kerstin

Ulla
0

Eftersom man ju vill kunna använda leran direkt så borde det vara bäst att ha rätt konsistens från början.

Jag har aldrig använt lerkvarn själv utan försöker att aldrig ha mer att ta hand om än jag kan klara själv för hand. Men om man har stora mängder lera som behöver beredas så är det bra att det finns hjälpmedel, för det kan vara ganska tungt. Jag känner flera keramiker som har problem med handlederna.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

cresta
0

du kan köra leran flera gånger genon kranen för att få önskat resultat, även blanda lite torrare lera med blöt . Det viktiga är ju att leran blir till en konsistens du vill använda så att du inte behöver knåda så mycket för egen hand i onödan. min erfarenhet är att kranen klarar det mesta men för torr lera kan bli trögt och leran blir inte trevlig att arbeta med då heller!

mvh carina

L.A.E
0

Använder nästan alltid lerkvarn med vakum. Håller helt med       carina cresta

lotta2
0

Använder också en vakumkran. Har redan opererat högerhanden en gång och efter det var bara en kran som gällde. Tog lååång tid innan handen blev stark igen. Så jag kör igenom leran blöt och halvtorr tillsammans flera gånger tills den känns bra. Kör bara den mängd jag ska använda den dagen.

veka
0

Jag brukar köra igenom en 50-60 kg så att jag har att ta av sedan.

Leran ligger under plast så den håller sig bra. Lerkvarn är toppen så länge den funkar men börjar den konstra är det inget kul. Den vi har i den verkstad jag jobbar i är över 15 år gammal och vill gärna krångla ibland.