Keramik iFokus

Keramik

Etikettvideo
Läst 4656 ggr
LenaR
2011-10-02 22:40
0

Välvt lock

I veckans video på ceramicartsdaily.org visar Mark Peters ett sätt att dreja och forma ett välvt lock. Smart idé, som säkert kan vidareutvecklas.

Glad

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

AnnieH
2011-10-03 10:05
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det är verkligen en tillgång med alla dessa instruktionsvideos!

LenaR
2011-10-03 10:17
0

#1 Visst är det!

Att släppa locket över formen som han gör, det är förresten en bra metod när man kavlar ut lera till skålar också, när leran ska sträckas över en gipsform utan att det blir veck.

Bara apropå.

LenaR
2011-11-06 16:18
0

Ett annat och ännu snyggare sätt att göra välvt lock. Betydligt mer arbete på det, men mycket elegant resultat.

Laura Ross visar hur hon drejar en fyrkantig form och kavlar ett lock som passar.

abbis
2011-11-06 20:01
0

Bökigt och tidsödande..tycker jag..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

LenaR
2011-11-06 21:54
0

Har du någon annan teknik, abbis?

abbis
2011-11-06 23:30
0

Självklart ..jag drejar dom på klös..behöver inte en hög med färdiga mallar..och förresten så gör jag sällan samma lock flera ggr..Det va många moment som jag gör på mindre än 2 minuter..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

LenaR
2011-11-07 12:00
0

Haha, det tog ett tag innan jag förstod att du menade den första videon. Jag var så inne på locken Laura Ross gör, länken i #3, så jag förstod inte vad du menade med färdiga mallar. Eller hur du menade att de skulle drejas på klös. Tungan ute

Jag skulle nog också dreja locktypen i #0 på klös, men fördelen med hans metod är åtminstone att man slipper beskickning. Så där spar man lite tid.

Det är också ett supersmart sätt att få ett välvt lock öven från kavlad lera, för den som föredrar att kavla.

LenaR
2011-12-12 17:08
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Testade metoden i #3 fast lite förenklat. Gjorde lock till ovala ugnsformar. Det var löjligt roligt!

Så här blev det. Ursäkta den gryniga bilden, jag fotade med mobilkameran. Obestämd

[perlennart]1
2011-12-12 17:45
0

snyggt jobbat. lite takeshi över det. vad skall det för glasyr på? hoppas att få se färdigt

stefanandersson
2011-12-13 20:47
0

Stiligt.

agraff
2011-12-13 21:26
0

Jättefina verkligen!Blir sugen att testa också…

pyromanen
2011-12-13 22:31
0

Jättefina Lena!!! (skulle passa fint i salt Glad). detdär måste provas!

LenaR
2011-12-20 22:02
4

Roligt att ni gillar dem! Glad

Jag tycker också de skulle passa i salt. Eller i någon av Laura Ross andra glasyrer. Shino t ex. Mmm… Kika in på hennes hemsida om ni inte redan gjort det.

Jag gjorde några tester i porslin och några i stengods. Så här ser mina porslinsformar ut med Katarinas gröna glasyr. De är mycket mer eteriskt gröna i verkligheten. Det vita i glasyren ser ut som frost!

LenaR
2011-12-20 22:05
3

Stengodsformarna glaserade jag med Black beauty. De blänkte så mycket så man nästan blir bländad när man tittar på bilderna. Hur fotar man blanka glasyrer egentligen?

Den här bilden var inte så farligt blank… men återigen tycker jag glasyren är vackrare i verkligheten.

[perlennart]1
2011-12-20 22:35
0

Läckra grejor. Man fotar när det är mulet och gärna i snö, Om det är mulet så slipper man att solen bankar ner direkt på grejorna och så är ljuset fantastiskt bra att gengiva färgerna när det är mulet. Annars så skall man i en studio där det finns flera lager med dämpande/ljusspridande tyg eller liknande som avskärmar det direkta ljuset.

LenaR
2011-12-20 23:28
0

Jag får ta en fotodag när det har snöat!

LeWE
2011-12-26 00:19
0

Snygga :)

stefanandersson
2011-12-26 09:49
0

För att bygga vidare på #15 rekommenderar jag till exempel ett vitt duschdraperi och att bara ha en lampa tänd. Flytta sedan lampan tills den blänker på något snyggt ställe (kanske en kant som behöver förtydligas i bilden). I snö en mulen dag har aldrig varit för mig.

LenaR
2011-12-26 11:48
0

#18 Det låter lättare att arrangera än att vänta in snön, när man bor så pass långt söderut som jag. Jag får ta mig till Ikea när mellandagsrean är över, och se vad de har för draperier. ;)

[perlennart]1
2011-12-26 13:33
0

Problemet med ett konstgjort ljus är att färgen blir dålig och så om man dessutom använder sig av digitalkamera så måste man under alla omständigheter använda ett bildbehandlingsprogram. Klart bäst är det ute när det är molnigt med en kamera som använder vanilg gammal film, det behöver ju inte vara snö ute.

pyromanen
2011-12-26 14:38
1

#20 Men är inte det väldans bökigt att få sina fina kort på gammaldags film när de numera som oftast behöver användas i digitala sammanhang?. Förlorar man inte mycket kvalité i en scanner?

Pluss att det ju tar lång tid från man fotat tills man får se om bilderna dög.. och det är svindyrt.  Ne… om nån vill ha en gammaldags systemkamera så har jag en pentax liggandes (kostade 3000 kr året 1990), har endast fotat 5 eller 6 filmer… Gratis varsågoda Skrattande

GME
2011-12-26 16:45
0

Med digital kamera kan man ju kosta på sig att exprimentera lite mer.

Ett krux med den digitala tekniken är åtegivningen, ska man få en korrekt återgivning bör man kalibrera sin skärm och hur många gör det ? detta gör att vi upplever samma bild lite olika lägg där till at vi uppafattar färg etc olika av naturen Flört

Blanka ytor är svåra, en teknik är att rikta ljuset mot objektet och fotografera i "samma" riktning som ljuset belyser objektet, reflexerna riktas då bort från kameran i större utsträkning, sen kan man i kombination med ljuskälla med diffusor av något slag (gardintyg, dusch drapperi som redan föreslagits eller varför inte rikta ljuset mot taket eller en vägg och använd det indirekta ljuset) och med det balansera upp ljussättningen.

Inte sällan är det konstrasten mellan reflexen och den övrigaytan som blir förstor vilket får reflexen att verka störande.

Tycker dock inte att reflexerna i bilden ovan är störande utan ger liv åt glasyren, möjligen skulle underdelen lättas upp något för att visualisrea hela grytan. härlig kola färg ! lr e den svart Flört

[perlennart]1
2011-12-27 21:28
0

Om man nu föreställer sig att någon fick uppgiften att ta fram ett par glasyrer med en bestämd ncs kod och så skulle fota resultatet med digitalkamera i elektrisk belysning och sända resultatet elektroniskt, skulle det bli tillförlitligt resultat, knappast troligt utan ett enormt arbete med redigering. Och så får man hoppas att mottagaren har sitt utstyr i ordning.

pyromanen
2011-12-28 12:16
0

#23, det har du säkert rätt i, det är ju ditt område Glad. Men det är inte många som är i behov av att ta bilder med den typen av krav som du där nämnar. Igen, vad som är bästa sättet hänger nog ihop med vad syftet med bilderna är.

Ulla
2011-12-28 12:38
0

Stefan, tar du dina produktfoton själv? De är verkligen proffsigt fina. Bilden på celadonskålarna tex. Den blev inte alls lika bra när den tvangs in i löpsedelsformatet. Gråter

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
2011-12-28 13:40
0

Jag har en fotobelysning som ger samma temp som dagsljus, tycker det funkar bra, men man får ju investera lite…

[perlennart]1
2011-12-28 13:59
0

här en bild på en djup röd glasyr som är fotad i solljus en molnig dag med digitalkamera, bilden visar en orange glasyr så resultatet måste sägas vara dåligt men det är klart att det är som du pyro säger beroende på vad man vill

Denna kommentar har tagits bort.
[perlennart]1
2011-12-28 17:36
0

Ja det här blev ju lite tokigt, det skulle nog ha varit på annat ställe

[perlennart]1
2011-12-28 17:39
0

Det enda jag gjorde var att flytta bilden från skrivbordet till mappen bilder och så funkar det, konstig teknik. Men se vad orange den är, skulle naturligtvis ha varit en referensbild men ni får tänka er fram till en röd

stefanandersson
2011-12-28 20:02
1

#25: jo jag tar bilderna själv. Och visst använder jag ett fotoprogram men jag vill vända på det. Photoshop eller liknande program kan göra det enklare – Håller ju kurser i det. Jag har knappt hållt i en analog kamera men jag tror inte det bara var att trycka på knappen förr; innan digitalt. En bra bild handlar mest om komposition (som skuggor och blänk är en del av). Färgåtergivning är en vetenskap i sig som branschen inte har fått ordning på. Varken kameran eller fotopappret kan återge verkligheten men å andra sidan är verkligheten tre-dimensionell och rörlig så visst är det vi ser på bilder långt i från verkligheten i alla fall.