Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 2532 ggr
pyromanen
0

Glansguldsflaska problem

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina glansguldsflaskor bruker bara vara ett skruvlock och sen är det öppet. Men idag öppnade jag en ny flaska och då såg det helt anorlunda ut. Det går inte att få ner penseln till botten och jag förstår inte hur det är tänkt att man ska anvanda denhär burken!?Rynkar på näsanObestämd

Nån som känner igen konstruktionen och kan förklara för mig hur man gör?

[perlennart]1
0

du kan ju ta en kniv eller liknande och ta bort plastproppen, eller stänka ut det genom hålet kanske funkar, annars så skall man väl ha en mycket smal pipett? Jag har det också på mina ädelmetall preparat men det finns inget hål i som på din flaska!

kinnekulle
0

Hej  Pyro, jag tar bara bort det som ett typ lock, har trott att det var för att inte guldet skulle torka;-) tar en kniv och snäpper bort de, funkar bra, med tanke på vad det kostar är det ju bra att det inte dunsta bort!

bozzie
0

Nu måste jag ställa en fråga kanske lite dum,,men har sett dessa guld flaskor i katalogen, och har sett en vännina som haft det på sina alster från en kurs blir mkt fint,,men hur bränner man det? lägger man på det samtidigt med glasyr??Ja en nybörjare här??Kankse någon som vill berätta,

Tacksam för svar,FlörtMonicaSkrattande

pyromanen
0

Lägger på det efter glasyrbränningen och bränner ytterligare en gång till ca 800 grader.

LenaE
0

Är det någon som vet om det går att använda glansguldet på fusat glas?

[perlennart]1
0

I princip ja men det finns speciellt glansguld till glas, och det finns många olika typer både till att måla med och till att trycka med. det finns också en relativt ny typ guld till glas som bevarar färgen också på baksidan av glaset så att man endast behöver att måla ena sidan på t.ex. ett vinglas.

Ulle
0

Jag brände lite grejer med glansguld häromdagen och blev ganska nöjd men jag funderar på brännkurvan…Obestämd

Kan man låta ugnen gå snabbt upp till topptemperatur eller ska det gå sakta? Behöver man ha utjämningstid?

Jag undrar detta därför att jag bara sänkte temp på mitt skröjprogram och då tar ju bränningen lite onödigt lång tid, kanske?

Som sagt var, så tyckte jag att bränningen blev ok men på vissa ställen blev guldet lite matt. Kan det bero på för låg bränntemp eller möjligen för tunt guldlager? Underlaget var en blank glasyr.

Det är sällan jag använder guld men nästa gång kan det ju vara kul att veta lite mer hur det ska gå till med tanke på guldpriset…

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

[perlennart]1
0

Ja guld är dyrt men behöver kanske inte vara så dyrt som i Sverige. Guldet behöver inte en skröjbränningsprogram utan det kan gå fort och någon utjämning är heller inte nödvendig, men däremot så är det viktigt med god utluftning av ugnen för ett bra resultat. Det får heller inte vara allt för tunnt lager så kan det bli missfärgat, grått i stället för guld, och så finns det guld till lergods och till stengods och porslin

pyromanen
0

Brukar köra från 0 till 800 på ca 3 timmar.

bozzie
0

Tack för alla tips,Skrattande,nu ska jag nog våga mig på att beställa en flaska,,kanske hos LArs tärn.

Gott nytt år ! önskar Monica

Ulle
0

Ja, tack för tipsen!

Jag misstänkte att det var bara att köra på…

Nu vet jag till nästa gång.

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.