Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 3987 ggr
Liljemark
2012-01-08 01:45
0

Luftrenare?

Funderar på att skaffa en luftrenare till verkstan som kan ta hand om dammet i luften som ju blir hur ofta å noga man än städar…:P

Har ni några erfarenheter av sådana? Tänker att filtrena kanske blir igensatta på nolltid?

Jag har tittat på tretti.se på två modeller från elektrolux och en från coway, någon som provat de märkena?

[perlennart]1
2012-01-08 19:46
0

Det som kan vara relevant att få bort är respirabelt kvarts, altså mindre än 6 my, och skulle det finnas i något av dina råmaterial så kan du ju prova att byta ut dom, jag tror inte att det hjälper särdeles mycket med ett sådant filter till damm från keramik, det finns nog alltid kvar här och där ändå och desto mindre luft som cirkulerar desto mindre damm virvlas upp. Jag tror att det är mera kostnadseffektivt att se på vad man har av golvmaterial och beläggningar i övrigt. Se till att man kan spola av väggar och golv och om möjligt arbeta avskilt med glasyrer och skaffa en bra utluftning.

Liljemark
2012-01-09 00:41
0

Är det något material du vet på rak arm som man bör se upp med, med tanke på respirabelt kvarts?

Det är HEPA-filter i de luftrenare jag tittat på så det fångar ju upp dammet, frågan är bara hur lång tid det tar innan filtret är fullt och behöver rengöras/bytas, det är ju betydligt mer damm i en keramikverkstad än i ett vanligt hem där luftrenarna är tänkta att användas.

Ja det vore bra att kunna spola av golvet, problemet för min del är att det inte finns något indraget vatten i lokalen jag hyr, finns inte heller golvbrunn. Våttorka går ju men det blir inte riktigt rent. Lutar nog åt att testa luftrenare ändå:)

[perlennart]1
2012-01-09 10:16
0

Det låter jobbigt att vara utan vatten, men klart allt går. I första hand så skall du fråga din leverantör efter ett tekniskt datablad med siktanalys på kvartsen du har, om du nu använder dig av det. Men restkvarts kan förekomma på olika ställen så som i kaolin m.m. så det bästa är så klart att få databld på alla råmaterial. Annars så får du gå över till en fritta och göra glasyrer på det viset. Men det beror ju på vad du gör i keramik och vilken temperatur du bränner vid?

Liljemark
2012-01-11 01:47
0

Ja det är lite omständigt, men med diskbänk med donjedunk ovanpå och hink under klarar man sig ganska långt:)

Jag håller på "starta upp" min verkstad så jag har inte hunnit köpa några råvaror än, så när jag gör det ska jag se till att få med datablad.

Än så länge har jag bara använt stengods och brännt på 1250 grader. Vad innebär det att göra glasyr med en fritta? Hur blir sådan glasyr?

[perlennart]1
2012-01-11 09:38
1

Om du vill kan du sända ett meddelande till mig med din E-Mail så kan jag beskriva lite mera utförligt och telefonnummer om du vill prata.

[mafaldahej]
2012-01-29 15:09
0

Har man luftrenare ska man inte ha den på gång när man själv är i verkstaden. Den sätts på med timer och renar luften när man går hem så att all luft är ren och fin när man kommer nästa gång. En normalstor luftrenare renar 60 kvm per timme.

Glasyrer bör blandas i avskildhet. Försök åtminstone balka av med tygskynken, som kan tas ner med jämna mellanrum och skakas av utomhus.

Hög luftfuktighet är bra om man vill att det som finns i luften snabbt ska klumpa ihop sig och falla till golvet. En luftfuktare eller en blomspraysflaska som man duschar luften med när man blandat pulver hjälper faktiskt en hel del.

Min luftrenare kan ställas in på "ozon", som snabbar på ihopklumpningseffekten och skyndar på luftreningen. Men då måste man ju komma ihåg att dammsuga eller spola av golven samt torka av hyllplan när man renat luften. Annars virlvlar det ju upp igen när man börjar röra saker.

Centraldammsugare är ju en dröm, då luftströmmen går rätt ut och inte som vid vanlig dammsugning får luften att virvla upp igen.

Jag tycker att luftrenaren fungerar ganska bra. Har inte lika mycket "damm" på hyllor och ytor längre. Allt damm som ligger på ytor har någon gång befunnit sig i luften. Mycket av det dammet samlas numera in i luftrenaren innan det hinner lägga sig.

[rolnor]
2012-01-30 19:04
0

Lera innehåller väl en del kvarts också?Glad