skulptur
Hejsan !
Jag undrar om någon har bra tips på hur man skall undvika att skulpturer spricker, eller snarare exploderar ibland ! Vore kul att veta varför oxå ! Jag kan tänka mig att det handlar om torktid, bränningstid och luft och sånt, men jag känner mig lite osäker.
Om du ringlar upp dina skulptuer, stick många små hål på insidan så går ev lutfbildningar bort
om du skulpterar iett stycke, så var noga att gröpa ur ordentligt i botten
Jag antar att skulpturen inte är tillräckligt torrt om den exploderar. Det bästa du kan göra är väl i så fall att gröpa ur den så att den torkar ordentligt. Lägg den på en bit skumgummi medan du gör det så att du inte förstör den.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Avalon
Har du provat att skulptera i papperslera? Har hört att det är en riktig höjdare att jobba i:D

aha papperslera, har aldrig provat det ! Kanske vore nåt.
Jo, det där med att det inte e torrt det har jag tänkt på, på skolan körde vi alltid torkprogram men jag kan inte göra det med min ugn nu. Har fått ett tips om att bygga ett "torkskåp" med element o en kartong, kanske får testa det. Det e ju som sagt var svårt att ej ha sönder grejerna när man gröper ur, men skumgummig var ju smart !
Zzaga, du har rätt papperslera är en höjdare.
Avalon, du kan ju göra din egen papperslera billigt och bra.Jag använder bara papperslera nu för ömtåliga skulpturer och sådant. Dessutom kan man misshandla den rejält utan problem, bränna den fuktig eller snabbtorka den osv..Älskar papperlera faktiskt..Bara ta ett par toapappersrullar ( går med det mesta papper faktiskt, men toapapper löser upp sej extra snabbt)blöt upp i vatten och kör gärna med en färgmixer tills det är en enda röra av det. Häll av i en vanlig sil och blanda in med lera som du lagt i blöt. Låt det torka till användbart tillstånd på en gipsplatta eller gamla tidningar.
Om du tar ca 40 % papper till leran så får du en lera där inte vanliga regler om lera gäller ( nya regler ca 20-50%). Du kan lägga på lera på redan torkad lera, vått på torrt, blöta upp redan torkad lera och fortsätta bygga på den senare.Reparera efter skröjning också. Kort sagt en helt ny frihet. Dessutom blir den något lättare i bränt skick, eftersom pappret brinner bort.
För den som är intresserad av mera kring pappers lera kan jag rekommendera boken Paper clay av Rosette Gault,det är en i serien Ceramics Handbooks.

Avalon:
Jag vet ju inte hur du brukar göra dina skulpturer men så här har jag gjort.
1: Bygg massivt. ta ett helt paket och skär, karva bort leran. Innan leran torkat för mycket tar du bara en skärtråd och skär rakt igenom, gröper ur och använder sedan slicker för att sätta ihop de två delarna igen. Glöm inte att göra ett nålstick någonstans i skulpturen.
2. Gör en stor klump i ungefär samma form som den täkta skulpturen av hårt tvinnat tidningspapper och tejp (gärna på en trä stomme. När skulpturen börjar torka tar du bort trästommen och så mycket av tidningspappret som möjligt. Om lite blir kvar så brinner det upp i ugnen.

hmm, jag svarade på detta men var tog det meddelandet vägen…? Jag provar igen.
Lotta2, tack för tipsen om pappersleran, bra att man kan använda den vanliga leran. 40 %säger du, hur mäter man det, alltså e det vikten eller ? Blir det någon skillnad att arbeta med ? Någon skillnad i hållbarhet e. bränning ? Skall testa snarast !
Zzaga, jag e inte helt säker på att jag fattar, alltså du mejslar ut som en stenhuggare ur leran ? Det lät smart att ha papper i mitten i allafall, egentligen borde man väl kunna lämna kvar det o låta det brinna upp så slipper man karva el. riskera att nåt går sönder när man skall ta ur pappret ?
Jag "bygger" mina skulpturer, jag börjar med en ganska stor bit som jag klämmer till rätt form, sen bygger jag på med mindre kluttar. Kanske e det lite där problemet ligger, om jag inte fäster dom bitarna tillräckligt, el. om det e luft emellan ?
Nu har jag lite nytt att testa iallafall !!
Avalon, det är inte så jättenoga med hur mycket du tar, men ta inte mer papper än lera, då blir det nog inte så bra. Men om du efter du finfördelat fibrerna i mixern/blandaren och låtit det rinna av i ett durkslag och när det mesta vattnet runnit av så kan du blanda ihop det med leran. En blandare för färg brukar vara bäst (den varianten med två knivliknande skivor som sitter på en pinne är toppen) att använda för att mosa ihop pappret ordentligt. Ta sen ungefär samma vikt som lera eller 20-50% vilket du vill ha efter den effekt man vill ha. Skillnaden att arbeta med är att man kan känna lite knöligt om man inte fått blandat ihop det så bra.
Nej, jag tycker inte det är skillnad i hållbarhet. Enda nackdelen kan väl vara att det blir lite mer rök vid bränningen om man knökat hela ugnen full med papperslera,annars vet jag inget negativt alls med papperslera. Jo, att om den står länge blandad och använd kan det bli ett lite mögelpåväxt i påsen.Men antingen kan man blanda det man gör av med, eller en del tillsätter klorin eller någon annan liknande tillsats i leran för att det inte ska växa mögel där. Jag hoppar helst över det så jag vet inte hur det fungerar.
Du kan tom frysa pappersfibrerna i plastpåsar om du vill lägga mycket papper i blöt i taget och tina upp en påse när du behöver..Sparar lite jobb…Sånt gillar jag.
Det där med att blanda sin egen papperslera lät jätteroligt!! Ska testa det nu på en gång.( där rök fredagsmyset med familjen !) Jag har en Porslinslera som är fullständigt omöjlig att arbeta med, så jag ska blanda toapapper i den. Hoppas att den blir bättre då, den kan iallafall knappast bli värre….
När jag stänger in luft i lera ställer jag dem på ugnen under minst en bränning, gärna fler, så jag vet att de är torra när jag bränner dem. Det funkar bra!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Avalon.
Ja, precis som en stenskulptör. Börja med hela biten lera, karava och skär bort det som du inte vill behålla. Du kan ju alltid lägga till om det behövs mer sedan.
Va så noga du kan med att fästa bitarna som möjligt. Och som Lr skriver ställ dom på eller i närheten av ugnen så länge som du bara orkar vänta.

Zzaga, det låter svårt tycker jag att karva ut skulpturen, däremot tror jag nog att jag skall vara nogrannare med "skarvarna", man har ju så bråttom ! Och ställa grejerna på ugnen var ju smart, jag har fått nåt tips om att bygga ett värmeskåp med element o nån kartong o så, men ugnen finns ju redan där !

Avalon
Det är lite en vanesak att tänka bort istället för dit , om du förstår hur jag menar. Sen är ju leran underbar… det går ju (nästan) alltid att fixa om man ångrar sig. Värre för de gammla marmorskulptörerna från förr i tiden:D
Det låter dyrt och lite omständigt att bygga ett värmeskåp. Du har inte inställning på din ugn som gör att du kan köra den i lägre temperatur? Jag har kört min upp till så låga temperaturer som 100 grader och sedan bara låtit den stå så ett tag.

Ja, man kan ju bli grymt imponerad av dom gamla stenhuggarna !
Nej, jag har tyvärr ingen sån möjlighet med min automatik. Men jag tror det kan fungera om jag ställer grejerna på eller i närheten av ugnen.

14: va dumt, att du inte kan ställa in manuellt:(
Vad har du för skum automatik på din ugn?

Ja, du, den e nog kanske en billig variant. Den var med när jag köpte ugnen beg. Den går att ställa in på 600 grader o sen uppåt med 5 graders intervaller. Det e dumt för det hade ju inte varit så avancerat att ha 100 grader först t. ex. Jag längtar tills det e dags att köpa ny ugn ! Vi körde alltid såna torkprogram på skolan o det funkar ju kanonbra. Nu får det bli en hylla i ugsrummet istället !

Ja. jag har faktiskt oxå använt en ugn några gånger till annat, det e ju superbra o jag tror det är lite mer ekonomiskt än att starta keramikugnen. Problemet är att mina skulpturer ofta är för höga och jag vågar ej lägga dom när dom e obrända.

Nu har jag testat lite att arbeta med papperslera och det var verkligen fantastiskt kul ! Jag har inte sett några resultat än, men den var ju enklare att arbeta med och det kändes som man inte behövde vara så försiktig. Jag tog tidningspapper och la i blöt och malde ner sen, funkade jättebra ! Tack så hemskt mycket för tipsen Lotta2 och Zzaga !!
Avalon, kul att du testat. Det bästa med den är ju att du kan laga i alla stadier och även efter torkningen om det spricker eller blir något fel. Sånt gillar vi…

Så roligt att läsa om papperslera… det har jag funderat mkt på, eftersom jag gillar att skulptera.
Åh, vad jag längtar tills jag kan sätta igång!!!

Hej,tycker att detta med papperslera låter jätteintressant men jag har några frågor
1.Kan man använda både lerg. och steng.?
2.Skröjar man i samma temp. som vanlig lerg. och steng.?
3.Kan man glasera som vanligt?
4.Blir det inte skört el. kan det inte explodera i ugnen eftersom pappret brinner upp?
Kanske självklara frågor men inte för mej för jag har aldrig hört talas om detta förut 
Jag du kan använda vilken lera som helst, även porslin blir jättebra.
Ja, du skröjar i samma temp som du brukar för den leran.
Ja, det kan man.
Nej, inte alls om man finfördelar leran som vi skriver om ovan. Jo, leran brinner upp helt i ugnen och och godset blir därför mycket lättare än vanlig lera, men det exploderar inte. Om du nu inte skulle göra en enorm grej med hål i och sätta in den jätte-fuktig, då kanske tom pappersleran får nog… Men normal eller lite hårdare behandling är inget problem alls.
Prova papperslera den är fakiskt underbar. Och tycker man det är jobbigt att göra egen så finns det att köpa färdigblandad hos leverantörerna. Lite dyrare så klart än att göra egen, men man slippper ju jobbat. Lycka till!

Tack Lotta2 för svaren,detta ska jag helt klart testa 
Tack för inspiration och goda råd!
A.M.L
När man bränner pappersleran, kommer det en massa rök då??

Det luktar iallafall mer än vanligt iallafall, vet inte om det ryker, jag brukar undvika att vara i ugnsrummet när jag bränner.
När man preppat pappret, knådar man in den i leran eller hur gör ni?
Istället för att köra torkprogram i ugnen, ställa en liten platta på tre korta pelare uppå ugnen när du bränner annat. Temperaturen höjs långsamt, och förblir varm en lång tid, men brukar inte komma så högt att det finns risk för explosion.