Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 1936 ggr
Heart
0

Frusen lera

Idag, först idag kom jag på att jag glömt att lägga in frostvakten i matkällaren.

Så nu har jag frusen lera. Inte kul.

Måste den knådas om mycket innan den kan användas igen?

Kan jag blöta upp den, dvs. lägga hela säcken i vatten för att få den smidig?

Sedan en annan fråga, jag är inte inne allt för ofta på iFokus, men jag lade in en bild på ett keramikhus som jag gjort och nu är jag tydligen inte behörig att titta på det inlägget, vad har hänt?

Tacksam för svar.

Ulla
0

Mitt fel. Inlägget låg i en grupp (Kreativitetsgruppen) som jag dolde för att jag trodde den var helt tom. Nu ser jag att det tydligen fanns några inlägg där och jag ska genast synliggöra gruppen igen.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[perlennart]1
0

Lägga leran i vatten? om den är frusen så har den väl fortvarande vatten i sig och så skall den slås samman och ältas en smula så är det bara att arbeta med den. Om man kan lagra den ett tag så skadar det ju inte heller men är inget som helst krav.

RudeGirlPottery
0

Älta och knåda lite - sen är det bara att köra igen. Du kommer att märka att leran har skiktat sig när du öppnar paketet.

Heart
0

OK, det blir väl till att knåda.

När den har tinat.

Jessika
0

Jag har oxå lera som har frusit, har inte orkat ta tag i den men ser nu att den skiktat sig så mycket att det är stora sprickor i paketet, leran har helt delat sig. Ser roligt ut, man förstår liksom varför man inte ska använda den rakt av när den frusit.