Ättika
Varför har man i ättika eller vinäger i lera/slicker, etc?

Det sägs att man kan laga sprickor med ättika. sprickor i torrt ej bränt gods, jag har provat nån gång men vet ej om det är lönt, bättre att göra nytt 
biter ihop bättre än slickers och inget kladd. Varför vet jag inte.
#1 helt enig men det går att laga så även om det är bättre att göra nytt. Och det funkar på lergodslera och sämre på stengods. Ättika kan användas som flocker motsatsen till peptisatorer, en flocker gör en slicker tjockare och motsatsen är då ett ställmedel som ni känner som flytmedel till t.ex. gjutlera. Båda grupperna kallas elektrolyter och påverkar den elektriska spänningen i en lösning.
Simon Leach hade vinäger i tunnan när han skulle blöta upp lera. Också för att den ska hänga ihop bättre?
Frågvis nu, men är det den elektriska spänningen som påverkar hur bra leran sitter ihop? 
ja
Vi använder Vinäger när vi blandar olika leror . Leran mognar några månader snabbare .
har använt ättika i glasyrer, istället för ställmedel, så dom inte ska sjunka så snabbt och dessutom packas dom inte så hårt i botten,…men är lite osäker på; att en del glasyrer kan ändra sig i färgen? Kan det vara så??

Jag använder ättika istället för slickers när jag sätter ihop. Funkar bra och blir mindre kletigt.
#7 Nej dom ändrar sig inte i färg av ättika, det kan man använda utan problem, det brinner bara bort.
Hur mycket ättika häller du i glasyren då solei och när gör du det?
ett par "flask- korkar" brukar hjälpa
om det är en hink med cirka 3-4 liter, bör tilläggas
Jag använder ättika i en tunn slicker när jag ska (försöka) limma/lappa torrt lera. Funkar förånansvärt ofta, utan ättika går det inte
vävra har du koncentrerad ättika?- jag slår i lite i vatten ca: 1l H2O och 1 dl ättika
Om leran kollapsar vid engobering/råglasering ska det vara bra att göra den neutral (pH) för att hålla bättre. Så har man en basisk lera som inte tål det andra leror gör kan det vara intressant att testa den med ättika i. Har inte testat det dock (som så mycket annat) ;)

Koncentrerad direkt från mataffären. Penslar på. Testa.
Vinäger är ett bra bindemedel också utan slickers, men det lukter stärkt, så jag unviker det oftast.
Väldigt bra att använda slickers med vinäger, speciellt om leran har torkat lite för mycket.
Helle
Helle K Keramik Gotland
www.helle-k.com