Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 4757 ggr
Ulla
0

Slamavskiljare

I min provisoriska "sommar-friggeverkstad" på landet brukar jag använda en vattenfylld hink som slamavskiljare. Det fungerar väl bättre än ingenting alls, men det kanske finns någon som har ett bättre förslag på hur jag kan ordna det hela så att inte naturen i onödan får ta emot otrevliga glasyrrester.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

lotta2
0

Kan du svetsa själv eller har tillgång till någon svetskunnig så är det ju enkelt att få till en slamavskiljare som de som finns i keramikleverantörernas kataloger.

Innan jag fick till en egen riktig slamavskiljare hade jag ett intressant system med två spänner kopplade efter varandra.Alltså spann nr 1 hade röret från diskbänken i spannens mitt, och ett rör på sidan av spannen ledde vattnet över till spann nr 2, som i sin tur hade ett rör med en böj på som sen leddes ner i avloppet. Inte 100% säkert för läckande partiklar, men det absolut mesta hamnade i spann nr 1 och tvåan tog emot väldigt lite. Bättre än inget i alla fall. Kopplingarna mellan spännerna var vanliga plastkopplingar som finns på röravdelningen i byggvaruhus.Enkelt att stoppa in i varandra, och kring det borrade hålen i spännerna massor av silikon.

xarfez
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser vår slamavskiljare ut ungefär. Hoppas du förstår den ;). Det är ingen picasso precis.

Ulla
0

Okej, jag förstår principen. Då ska jag bara fundera på hur jag ska gå tillväga.

Tack för beskrivningarna, båda två.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

zzaga
1

Jag berättade för Avalon innan om :

att jag besökte en keramiker som hade två plastdunkar under vasken som slammavskiljare. Vattnet gick ifrån vasken ner i plastdunken sen gick vattnet ut ur samma plastdunk ner i en ny och sedan vidare därifrån ut i det vanliga avloppet. På så vis han de tyngre partiklarna sjunka undan i plastdunkarna. Enligt henne funkade det fint.