Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 4465 ggr
Tillvara
0

El och ugn

Jag undrar om någon vet vad det innebär att gradera upp till 20A?
400W?

abbis
0

Du menar att du skall höja huvudsäkringen till fastigheten där du har ugnen står.Jag ska sänka min från 60 till 35 det kostar inget men jag får betala en elektriker som gör jobbet och som skall lämna in anmälan.Skall jag sen gradera upp så var det en symbolisk summa.Årsavgiften för 20 ampere är högre hör med ditt bolag! Jag skulle tjäna ca 2000:- på ett år att sänka.

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Tillvara
0

Ja, jag tror att det är det jag frågar om. Jag är som sagt nybörjare med en "ugn"…

Min historia är den att efter många år på kurs (10-12) så bestämde jag mig att köpa ugn. Tyvärr var inte Internet så utbyggt som nu, så att man kunde få så otroligt många bra tips som i det här forumet.
Jag var nyseparerad och ville förnyelse, hade ett litet ställe (med betoning på litet) där det fanns en friggebo. Det fungerade helt enkelt inte att ha den där (nästan allt var för mycket att åtgärda).

Nåja: Nu till mitt dilemma.

Jag har en ugn! Jag vill ha en ugn! - men…

…jag vill inte behöva göra om för mycket här heller (har nu köpt hus) så nu försöker jag kolla vad det var för ugn jag köpte för flera år sedan, för att se om jag kan använda den.

Eller om jag ska sälja den och köpa en mindre. (vilket jag egentligen vill…).

Den jag har står det:
CFT 190 (190 liter) Står CF på dörren och Chematex på skylt.
Volt: 380
KW: 12-15
Den har en Nabertherm C19
Flera av elementen är nya alla nertill (botten, sidorna) - 20 st är nya.

Är det någon som vet mer så är jag tacksam i min kartläggningsfas…

…men som sagt så vill jag egentligen ha en ugn på en 80-120 liter som går att bränna stengods i.

Blev en lång historia för en el fråga…

abbis
0

Enklast är att ta hem en elektrikare.han  eller hon ser vad du behöver exakt..Kan vara bra att göra detta innan du köper ugn så du vet om du behöver höja upp säkringen eller om du kan ligga kvar..Kan vara så att du klarar huvudsäkringen om du inte kör tvätt,disk, torktumlare etc samtidigt…En liten ugn drar faktiskt inte speciellt mycke ström..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

LarsT
2

En 120 liters nöjer sig med ca 8-9 kW eller 3 x 12 A. Det kan du ju nämna för elektrikern som referens. En 80 liters tar 5,6 kW eller 2 x 12 A …

Tillvara
0

Ja, det var bra råd och fakta som jag ska kolla upp. Låter som om det skulle gå bra med de storlekarna i det här huset.

Fortsättning följer…