Screentryck
Önskar trycka med kobolt direkt på leran alternativt på screenpapper som sedan anläggs på lerytan.
Vad är bäst tror ni? Screenduken är en vanlig UVbestrålad finmaskig variant men utan att vara spänd i ram.Motivet är lite skirt och med många små detaljer.
Ska jag använda mig av A / en tryckpasta med ballclay, kobolt och glycerin
B/ färga in en engobe
C/ eller något annat.
Skulle vilja att detaljerna framträder så detaljerat som möjligt så då måste man ju undvika att det man trycker med sas "blöder" och därmed förgrovar motivet.
Jag har en hel del erfarenhet av screentryck men inte i keramiska sammanhang.
Tack från Eva!
Jag skulle nog välja en smältfärg som är väldigt fint mald till det där men jag tror att ditt förslag A borde fungera fint, ett recept från sydafrika 90 ball clay 2 kobolt och 2 järnoxid, klart att det måste vara väldigt fin kvalitet och fin kornstorlek på råmaterialerna.
Åh, tack för snabbt svar där perlennart! Men vad menar du med begreppet "smältfärg"….?
Det finns olika typer, men en enkel variant är en färgkropp som har en fritta tillsatt så den smälter samman meed både skärven och glasyren, i princip kan du ju också ta lite av din glasyr samman med A. Om den är finkornig nog. Kanske du skulle ha en liten kulkvarn!