temperaturproblem
Hej nu är det problem IGEN, åh vad det är dumt när man inte kan… Jag har en 100 l naber topp matad, den översta slingan har gått sönder och är nu bytt, de andra två är dåliga och har börjat och buckla ut…men fortfarande hela, satte en stengodsbränning och tyckte det tog väldans lång tid…så jag testade en lergods och satte käglor och tid, satte den på sex timmar till topp temp 20 min utjämning efter 8 tim var den inte uppe i grader än..jag väntade ytterligare 1 timme bröt och det visade sig att kägla 04 hade gått presis ner, varmt med andra ord..kan detta problem bero på att de andra elementen är dåliga eller är det termostaten som börjar bli kass?? Hoppas någon ha lite tips, snälla ni..
Termostaten är det nog inte, men elementen är det förmodligen. Byt alltid alla element SAMTIDIGT, dom gamla elementen har ju med tiden fått större motstånd genom slitage. Det betyder att det nya elementer får dra ett större lass och slits därigenom allt för fort så det kan bli dyrt i längden att prova att spara genom att inte byta allt.

Tack snälla du, ja det är dumt att vara dumsnål, skall genast byta alla, måste bara stretsha massor man får ju vara dubbelvikt för att komma åt, eller är det smartast att trä in trådarna till termostaten först och fördela elementen sedan eller hur gör man bäst? Hmm nu blev det en ny fråga, men tack för svaret iaf det var till stor hjälp!
Den frågan förstår jag tråkigt nog inte! hur menar du? elemente går väl inte genom där termostaten sitter. Men klart att man kan dra ut termoelementet innan man går igång. Byt ett element i taget så är det lättare att hålla styr på vad du gör om du inte har vanan inne, och se till att elementen ligger utan att det är spänning (att dom fjädrar) i trådarna för då kommer dom att åka ut senare, man kan böja och vrida tråden lätt när elementen är nya. Lycka till och fråga på bara.

Tack igen! Nu känns det lite bättre, med din stöttning:-) Jag undrade en annan sak, jag gör ju en glasyr som innehåller dolomite och fältspat, den blir vanligtvis mjuk och vit och matt nu har jag gjort en stor sats med nyköpt dolomite, och den blir semitransparent och lite hudfärgad!!! ser hemsk ut, jag brukar bränna den på 1250 med även 1280 och det funkar bra, men nu när ugnen krånglat och tagit låååång tid på sig att gå upp i grader, kan det ha så stor inverkan på glasyren eller är det dolomiten? Vet du om det har stor betydelse om man har fältspat ngp, eller någon annan ft?
Stort tack igen, detta gör min kväll:-)
Jag drar ut elementen lite extra innan jag sätter i dom så dom spänner ut mot väggen för när du har brännt första gången drar dom ihop sig lite..
vill man göra det lte extra kan man knipa ihop trådarna där stenen e vinklad så blir det bättre