Keramik iFokus

Keramik

Läst 6527 ggr
PierreG
0

Djururnor

Jag är intresserad av att tillverka unor för hund, katt och övriga smådjur.

Det jag undrar över är var man får tag i formar (gjutlera)

Hur dom ska se ut. Villket pris ska man ta till slutkund.

MVH// PierreG

sisela
0

Vad menar du med "få tag i formar"? Man gör ju formarna själv.

PierreG
0

Hur gör man en form??

LilyRosebutiken
0

PierreG  du kan visst köpa  gjutformar. kolla ebay.. jag har köpt därifrån . frakten var inte alls så dyrt.. kolla bara noga på bilderna så formarna är hela..  men det kanske inte finns just den formen du vill ha .. det vet inte jag..   i sverige är dom jättedyra.. men det finns här med . lycka tll , tycker du har en bra ide.. skulle själv vilja köpa in av dig om du börjar göra..  ska öppna butik till våren..  jag säljer betong änglar av hund och katt det går jättebra, så en urna hade varit toppen också..  men man kan ju så klart göra en egen gjurform , då måste du göra unan i lera gjuta av den i gips  i 2 delar , inte kanske lätt men det går.. sök på nätet så hitar du säkert..  hör gärna av dig om du vill.. jag är intresserad av urnorna när du får dom gjorda…Glad

pyromanen
0

#2: Finns flera sätt att göra en form. Du kan t.ex. göra ett eget original i lera som du gjuter gipsform på. Eller om du hittar någon urna nånstnas som du gillar formen på så kan du gjuta form på den.

Jag gjorde en urnform för något år sedan. Då började jag med att rita formen på papper, altså profilen.  När jag var nöjd med ritningen skar jag ut profilen i tunn plywood, för att ha som mall. Sen tog jag hjälp av min mans kompis som är grym på att svarva i trä och då hjälpe han mig att svarva fram ett original (ur en klump av hoplimmade spillbitar av mdfboard) Sen slipade jag originalet och lackade och såpade och byggde Gjutform och gjöt en tvådelat gipsform.

Det är m a o en del jobb att göra en egen form, men då blir det också en egen form just som man själv vill ha den.  För mig skulle det inte kännas alls lika kul att använda en köpeform. Skulle inte vara min form ju, förutom om det geometriska grundformar, t.ex. ett halvklot, för ett halvklot är ju ett halvklot oavsett vem som gjort det.

sisela
0

Klart att man kan köpa formar men jag tycker det är underligt att ha en business med en form som är köpt nån annanstans ifrån.

PierreG
0

Tack för tipsen. det kommer att dröja ett tag med tillverkningen.
Behöver en ugn först.

// PierreG

kinnekulle
0

JAg vet inte hur det är med djururnor, men för människor ver jag att urnorna måste ha en viss förmultningstid..alltså det kan inte hålla forever, kanske är det sama för djur..värt att kolla upp, på våra kkg så kan man använda urnor som inte är brända endast torkade..

PierreG
2

Nu ska jag ta fram en popotype på en urna tänkte mig en modell i stengods med trälock med mässingsbeslag och tassavtryck.

PierreG

Marang
0

Vet inte riktigt om du fått tag på eller tillverkat det du vill. Men jag har ett tjugotal olika gipsformar som jag vill bli av med. Gjuter ej , fick dom med en ugn jag köpte. De verkar helt oanvända. Amerikanska Det är nån apa där. Ska kolla ordentligt vad mer som finns. Om du skriver att du inte är helt ointresserad, går kollen snabbare. BILLIGT.

RudeGirlPottery
0

Skulle göra urna till en människa. Det fick inte vara högbränt eller glaserat.

Denna kommentar har tagits bort.
PierreG
0

Till djur så är det anulunda man har dom åftast i en hylla.
Då spelar det ingenroll.

Marang
1

Jag har formar på en del grejor. 20-25 st som jag nästan skänker bort. Dom är amerikanska trorn jag. Men  kul att göra själv också.

Dom finns i Uppsala.

Leramani
0

Jag har gjort urnor till små husdjur gång efter annan och då vill kunden ha något som ska hålla i evighet ^^.  En kund skulle begrava urnan på sin tomt i ett mausoleum.

De Lapsus Resurgam

[perlennart]1
0

Det är synd om människan som Strindberg sa

PierreG
0

13# MARANG Du har ett privat medelande angånde formana

//Pierre

Marang
0

Jag missuppfattade vad du var ute efter. Det jag har är 15 (nu har jag räknat) oanvända gjutformar, bl.a. Ankhuvud-något slags torn med tinnar-enhörning-drake-hare-mugg-trollkarl(wizard)- sovande apa-detaljerad anka dvs fjäderdräckten är detaljerad. Allt sk-tbilligt.

PierreG
0

#17 skrivet av Marang

Kan du vara vänlig att ringa mig för jag är intresserad. numret får du i ett privat medelande