Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 5185 ggr
Arbez
0

Sprutglasera- svårt?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Funderar: är det svårt att lära sig tekniken att sprayglasera alster istället för

att doppa dem (då blir det sällan som jag tänkt mig…) Har förstått att det är mkt

teknik det handlar om.  Kan jag självlära mig tro? Hur har ni gjort?

Mvh Arbez

[rolnor]
0

Det är inte så svårt, det jag tycker är svårast är att bedömma hur tjockt glasyrlagret blir, vissa glasyrer har en tendens att rinna om dom läggs tjockt och det här kan ju sabba fina sättplattor. Sen får man tänka på arbetsmiljön, det krävs ett sprutskåp och förslagsvis andningsskydd.

Sen får man investera i en kompressor, jag har en relativt liten som jag köpt från Chlas Olson, funkar bra. Viktigt att hålla ren färgsprutan också annars beckar den igen fort. MEN, det blir ofta ett fint resultat när man behärskar det hela tycker jag, jämn fin glasyr.

Lycka til!Glad

bosse-cebex-gbg
1

Nej, det är inte alls svårt. Men som sagts här, kräver det en del övning (vad gör inte det…?), och det finns några praktiska/tekniska faktorer som man bör tänka på för att inte skapa onödiga bekymmer:

Ställ in ett arbetstryck på ca 1,8-2,2 BAR (= ca 2 BAR). För lågt tryck ger "droppeffekt", och för högt tryck gör att glasyren nästan hinner torka i luften innan den når krukan.

Träna in rätt sprutavstånd, så att det varken blir för vått eller för "smuligt" på godset.

Gör till vana att hålla kavaletten snurrande HELA TIDEN medan du sprutar, dvs sluta spruta först, därefter kan du stanna kavaletten. Eller kanske mer kortfattat: Spruta aldrig på något som står stilla…

Sikta alltid glasyr som du skall spruta med….det är oerhört irriterande att behöva skruva isär och rengöra munstycket stup i kvarten.

Snabb och effektiv rengöring: När du är klar, eller skall byta glasyr, häller du tillbaks glasyren i sin hink, därefter trycker du ner HELA FÄRGSPRUTAN (med öppet lock förstås) under vattnet i en annan hink (med rent vatten) som du har stående bredvid dig, och låter det rena vattnet gå runt runt (ja, det bubblar som 17…), tills allt är rent. Tar några få sekunder.

Glasyr vill gärna få de mekaniska delarna att kärva…ha gärna en liten oljekanna inom räckhåll, och smörj då och då nålen, där den syns, upptill, precis framför och bakom avtryckarhandtaget. Luftventilen ("pinnen" som sitter bakom avtryckaren en bit ner på handtaget) kan också behöva en oljedroppe då och då.

Glad

lotta2
0

Vilket bra rengöringstips Bosse! Som jag slitit med att peta i min spruta under rinnande vatten…nu slipper jag det! Skrattande

Johannali
0

Hur sprutglaserar man om man tex vill ha en färg utanpå och en inuti godset?

Eva-Karin
0

#4 min läromästare hällde i glasyr innuti och la på ett litet lock av gips innan han sprutade på glasyren på utsidan.

Själv har jag aldrig kommit så långt att jag har lärt mig tekniken. Har inte tålamod att prova mig fram Glad

[rolnor]
1

Det går bra att hälla i glasyr inuti hälla ut och sen torka av kanten om det runnit, sen kan man vinkla sprutan underifrån när man glaserar utsidan, frågan är ju vad som händer i "skarven" mellan yttre skikt och inre, kan bli snyggt eller kanske inte…

Arbez
0

Oj så mkt bra information, tack!  Har faktiskt sett i cebex katalogen att det finns

en modell mindre glasyrspruta, men kanske ej ska förvänta mig lika bra resultat?

Har tillgång till ett sprutskåp, men är lite rädd för "nya saker"  ….!

[rolnor]
0

Det är bara att köra! Jag har testat en jättefin spruta men även betydligt billigare och det spelar nog inte så stor roll när man sprutar glasyr, det duger fint med Chlas Ohlsongrejer!

Arbez
0

Finns det på Clas Olsson?

lotta2
0

Det finns färgsprutor på Jula, Harald Nyborg och andra liknande affärer. Jag har använt flera olika och dom funkar bra. Enda nackdelen med dessa billiga sprutor är väl att om man använder dom mycket så slits dom ganska snabbt av glasyrerna och slutar fungera efter ett tag. Men som sagt dom är ju jättebilliga och då kanske man kan ta att man får köpa en ny en en gång om året eller så.

Arbez
0

Ok! Tack för tipset!

rakuLotta
0

Jättebra tråd kände jag. Tänkte bokmärka den…men så upptäckte jag att det inte gick? Är det nåt som kommer tillbaka?

Ulla
0

ja, det kommer tillbaka. Glad

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

sisela
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag sprutglaserar utanpå brukar jag sätta skålen eller koppen upp och ned på en ugnsstötta med en svamp på eller nåt annat mjukt. Då rör inte kanten vid plattan och det blir fint. Ska försöka skissa hur jag menar.

[rolnor]
0

Smart!Glad

sisela
0

Ja :)

Man ska bara tänka på att stödet inte får vara för högt. Det ska vara så att kanten på koppen/skålen är lyft nån cm eller så över plattan den står på. I alla fall om det ska sprutas med annan färg på utsidan. Annars kan den färgade glasyren leta sig in inuti koppen skålen och lämna små prickar.

Arbez
0

Jättebra tips!

Ewakeramik
0

Jag har blandat en svart lergodslera med en röd stengodslera och det blev en jättefin gråbrun skröj. Nu skulle jag vilja ha en sidenmatt vit glasyr som jag kan bränna i upp till 1200 gr. Är det någon som vet om det fungerar och har ett bra recept?

Så roligt det var att hitta denna sidan och så många hyggliga generösa människor det finns! Har redan fått jättebra tips. Tack Bosse, tack Sisela

Ewa

LenaR
0

#18 Hej Ewa!

Vi har en receptsamling med matta stengodsglasyrer, men jag vet inte om något recept ska brännas så lågt som 1200 grader.

Kanske någon har ett bra recept som vi kan lägga till i samlingen?

(Man får gärna starta en egen tråd när man har nya frågor! Glad)

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Godsagare
0

Oh vilken bra tråd jag hittade här!

Nu ska jag även experimentera med avståndet till faten jag ska sprutglasera, jag upplevde glasyren för "kornig" när jag var klar. Men så såg allt ut i Kina efter Sprutglasering så jag trodde det var så det skulle se ut.

Provar igen i morgon!

Wabisabi
0

Har ingen erfarenhet av sprutorna som säljs på Jula, chlas Ohlsson mm.

Jag köpte min spruta från Cebex i början på 90-talet (Jula, Harald Nyborg mm fanns inte i Halmstad på den tiden) kommer inte ihåg vad den kostade men den var nog rätt dyrObestämd Fast den fungerar utmärkt fortfarande och då är den väl använd och till största delen med askglasyrer som sliter en hel del.