Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutställningargallerierkeramiker
Läst 3000 ggr
[Ante333]
0

keramikträff

varför annordnas inte det någonstans? alla keramiker får visa upp sina alster..

[rolnor]
0

Finns ju mässor??..

[perlennart]1
0

Och dom är väldigt bra besökta och inarbetade så jag tror att det kan vara svårt att få samma respons med en ny träff. Men kanske det kunde vara kul att ha en träff bara för keramikerna som inspiration och eventuellt sammarbete, o.s.v.

[Ante333]
1

mässor var nog inte det jag tänkte det finns massa sådana både dyrt och tråkigt att stå där.. tänkte det mer som perlennart sa ett utbyte av kunskap och samarbete men samtidigt låta allmänheten ta del av det.. kan vara olika bränningstekniker. stora och små gemensamma arbeten osv..

[perlennart]1
0

Om man vill så går det ju och det kunde vara riktigt positivt, men att organisera det med plats och övernattningar och mat och vad som nu behövs fordrar ju en del arbete.

[Ante333]
0

Mycket jobb ja finns ju alltid lösningar man får fundera lite på möjligheter..

pyromanen
2

Låter som en jättebra idé tycker jag. Det finns ju såna träffar ibland med workshopps mm, men det brukar då vara med speciellt inbjudna utvalda typer och en annan en får bara titta på eller betala för att vara med i en workshop. Vore roligare att alla är med för sin egen skull och på lika villkor och självkostnadspris för ömsesidigt utbyte av både inspiration och trevligheter!

Kanske skulle vi kunna vara på Not Quite (Bruket i Fengersfors). Det är både ett kopperativ/ekonomisk förening och en ideel förening och kollektivverkstad och det finns restaurang och vedugnsbageri och butik och utställningshallar små som stora och 20 000 besökare/år = publik.

Om det låter som ett möjligt ställe kan jag nysta mer i det. Jag är medlem/delägare.

Kan spanas in på: hemsida och bloggen och facebook

LenaR
0

Jag tycker det låter som en kanonidé, så jag är gärna med och spånar. Har inget förslag på ställe, men Not Quite verkar bra. Värmland ligger ju mitt i landet, så alla har en chans att ta sig dit!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

pyromanen
0

(fast Not Quite ligger i Dalsland, ett par mil söder om Värmlandsgränsen, närmaste stad är Åmål)

Om man/nån/vi hittar på ett bra upplägg kanske det går att söka pengar för nåt "event"… för att täcka marknadsföringskostnader eller reseersättning eller material eller vad det nu skulle kunna vara.

Förutom att visa upp grejer och träffas skulle jag tycka de vore kul att arbeta tillsammans på plats och skapa något gemensamt verk…av någon sort.. - nåt man alldrig skulle kunna göra själv…

[perlennart]1
0

Slå världsrekord i stor kruka.

[Ante333]
0

det kan vara som att de som har möjlighet eller att alla keramiker bidrar med något smått som stort det kvittar. allt från lera. färdigskröjat mm till exempelvis fiberplattor att sätta ihop en enkelugn.. sedan kan man jobba i grupper saltbränning Raku naturensmaterial.. sedan kan man visa upp resultatet både här och för publikn på plats..

pyromanen
0

#9 Världsrekord i stor kruka låter jobbigt, då måste den vara större än denhär: i Korea

Det går nog att få till nånting mer effektullt med samma mängd arbete och energi…

[Ante333]
0

Det fixar vi problemet e bränningen… staketsnät och fiber och bränna den på plats.. men tillverkningen lär nog ta tid i anspråk.en kruka jättetråkigt juh… kanske ska vi göra något mer monumentalt som vi skänker till komunen om dom sponsar vårat arbeteGlad

[Ante333]
0

det blir jättedyrt. hela arbetet.. tror vi ska hålla det som ett sätt att lära känna varandra och kunna dela med oss av allt vi kan tillsammans

pyromanen
2

Man kanske kan träffas och leka och lära och samtidigt göra nånting förgängligt. utifrån principen "Det är bara lera" då behöver man ingen presttionsångest eller krav eller bränt slutprodukt man ska kunna stå för.  Man kan eventuellt dokumentera delar på bild eller film kanske.  exempelvis kunde vi göra en "fantasi-by" med gator och byggnader. I alla tekniker som alla kan…  drejade lök-kupoler… bara fantasin sätter gränsen.  Om vi jobbar utomhus (under presenningstak vid behov) på lämplig plats är det bara att plocka bort taket och låta leken regna bort sen.

abbis
0

Spännande…jag är gärna med om jag får ;)

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

[perlennart]1
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

stor den i Korea, men denna är större 514 cm hög och över 8 ton tung

pyromanen
0

#16 dom var stiligare i formen också

[perlennart]1
0

Ja dom är fina, dom är gjorda på Tommerup på fyn och det är Peter Brandes som dekorerat. Ugnen byggs runt om krukan.

abbis
0

Under drejarmästerskapen i Lidköping för några år sen gjordes något liknande i ett jättetält.Vet dock inte om den brändes.Tungan ute

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Kernina
0

Låter jättekul att få bygga stort, har nyligen gjort det (ca 2,5 meter hög) och vi slog sönder dom efter vi var klara, rätt skön känsla! Jag är gärna med på projektet även om det inte blir att bygga något stort. Kul att få träffa andra och göra nåt ihop. Glad

LenaR
0

Alla ni som är intresserade av att dra ihop en träff - vad skulle ni vilja göra?

Hålla en lektion i någon av era specialiteter?

Samarbeta kring något lerprojekt?

Delta i seminarier med diskussioner kring något ämne? (T ex estetik, ekonomi, vart är keramiken på väg, krukmakarvardagen, funktion kontra uttryck …. )

Eller … ?

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Marang
0

#8 sägs att bygga något stort tillsammans. Det gjordes på Rosendal på Djurgården i Stockholm. Året då Stockholm var Kulturhuvudstad. Bygget tog några dagar, det var att tiotal gubbs och gums. Ugnen byggdes runt verket. Sedan efter mörkrets inbrott revs ugnen, och där stog den o lyste. Så östes det kutterspån över så det blev rena fyrverkeriet. Helt jäkla UNDERBART. Stod att läsa om det i spanska "Ceramica". Inspirationskälla. Jag skrev själv artikeln. Ja det var tider de´! Är det nån mer som minns?

Ulla
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Låter som något som Nina Hole kunde ha varit med och gjort.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Kernina
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

De gjorde en på Gotland för nåt år sedan…

spunkt
0

Wow! Vackert, intressant och underbart!