Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 3036 ggr
Istid
2012-03-17 16:38
0

oplastisk lera

Jag torkade alla drejrester, blötte upp dem och la på en gipsskiva. När jag tyckte att leran var lagom mjuk tog jag bort den från gipsskivan och knådade. (det var denna som jag försökte mig på spiralknådning på)

Den har lagom mjukhet, men den går sönder! Det blir massa både små och stora sprickor i den när jag knådar, den vill inte hänga ihop.

Vad är felet? Det är ju precis samma lera som var fin och bra innan den blev torkade och uppblötta drejrester.

Kan man göra något för att den ska bli bättre? Tillsätta bentonit? Eller är det här ättika kommer in i bilden? Eller är det min knådning det är fel på?

stefanandersson
2012-03-17 16:42
0

den behöver nog vila lite. Glad

Även om du kådar är den ojämn (torrhet) efter att ha torkat på gips. låt den ligga i en påse så jämnar det ut sig och den kommer vara sig själv igen.

Istid
2012-03-17 16:46
0

Oj, tack för så snabbt svar! Hur länge ska den ligga?

Finn Lyngard skriver om ett år, vet inte om jag har tålamod till det :(

[perlennart]1
2012-03-17 17:49
0

Stefan har ju rätt i det han skriver, men som du påpekar att du läst att det skall ligga 1 år är lite överdrivet, se på leran efter någon vecka om det hjälpt. Om du drejat så kan ju också en del av de finaste kornen hamnat i drejvattnet och du kan utan vidare tillsätta en mera plastisk lera, till och med bentonit i små mängder, men tänk då på att du ändrar egenskaperna för krympning och svinn i bränningen.

stefanandersson
2012-03-17 17:52
0

Varje dag gör skillnad. Jag brukar låta det ligga en, två veckor. Knåda den lite innan förvaringen så går det fortare.

Istid
2012-03-17 19:00
0

Tack för råd, jag ska prova!

Istid
2012-08-04 23:06
0

Nu har den legat bra mycket längre än en vecka, fortfarande samma problem! Varför är den så konstig?

Nyligen köpte massa ball clay, ära det bara att strö ut på bordet och knåda i, på samma sätt som man knådar in mjöl i en deg? Blir det verkligen jämnt fördelat på det viset?

stefanandersson
2012-08-05 10:54
0

Hmm. Prova men som du misstänker kan det vara svårt att få den verkan du vill ha. Jag skulle blanda hälften hälften med en ny lera.

[perlennart]1
2012-08-05 21:21
0

låter väldigt konstigt det här. Ättika skall du inte ha i, jag skulle torka leran helt så kan du ha i Ball Clay och blanda med vatten och torka på gipsskiva så skulle den vara fin. Men normalt så borde den vara fin som den är, kanske det är mängden vatten som är helt fel?

Istid
2012-08-15 20:17
0

Det känns motigt att skulle göra om hela jobbet med torka-blöta upp-torka-knåda en gång till, men om ingenting annat funkar så…

Blandade hälften hälften med en bra lera. Den är fortfarande konstig. Den verkar fortfarande "gå av" lätt och när jag knådar så vill den inte riktigt klistra ihop sig, så den blir som en ihoprullad pannkaka bara, men det kan ju vara jag som är dålig på att knåda.

Lyckades dreja med den, men drejade väldigt smått idag, så jag vet inte hur den beter sig på större saker.

Istid
2012-08-15 20:19
0

Jag förstår inte varför den är så kostig, keramikläraren förstår det inte heller :( hon tycker jag ska ringa och fråga leverantören, men jag är rädd för honom!

stefanandersson
2012-08-15 20:21
0

ett keramikmysterium! ObestämdGlad

[perlennart]1
2012-08-15 20:51
0

Om du kunde dreja men inte knåda så förmodar jag att den är för torr helt enkelt. Skär den i några centimeters skivor och doppa dom i vatten, och så in i en plastpåse ett par dagar. Kan hända du skall stänka ner lite extra vatten i posen.

Istid
2012-08-15 21:31
0

Det låter jättekonstigt att den skulle vara för torr, för den har varit väldigt mjuk hela tiden (=blöt antar jag?). Leran som jag blandade med är hårdare. Men jag ska prova att göra som du säger och se vad som händer. Kanske också strö ball clay mellan skivorna.

Skålarna är pyttesmå, det blev 10 st. av ca. 1 kg lera (ska bli glasyrprover), vet inte hur det hade funkat att dreja större.

[perlennart]1
2012-08-15 22:48
0

Låter också jättekonstigt att den skulle vara mjuk och inte gå att knåda men möjlig att dreja. 1 kg lera och 10 pyttesmå skålar låter också konstigt. Har det kommit något i leran av misstag? tvål eller så?

Istid
2012-08-16 09:07
0

Jag kan ju inte svära på att det inte har hamnat något i leran av misstag. Det är mest egna drejrester, men också lite diverse som jag har hittat liggandes runt om i verkstan. (Ingen annan idds återanvända lera, så det kastas enorma drivor varje år) Det är många som använder stället och den har stått ganska länge både när den skulle torka och när den skulle blötas upp, så jag har inte full kontroll på vad som kan ha hamnat där, nej.

Men jag tycker ändå det låter konstigt, för jag har blött upp flera omgångar nu, och alla som innehåller mest stengodslerorna som heter "flecked stone" och "iron stone" krånglar, mens den laddningen som mest bestod av vita leror med och utan chamotte är underbar att jobba med!

De som krånglar har järnprickar, men inte chamotte. Kanske det hjälper att ha i chamotte då???

Jag får väl trösta mig med att jag har stött på ett riktigt exotiskt problem… ;)

[perlennart]1
2012-08-16 09:12
0

Jag tror inte att problemet är så stort som det låter här, problemet är snarare att man inte kan ta på leran genom datamaskinen, hade jag leran i händerna så skulle det nog gå att lösa.

Istid
2012-08-16 13:02
0

Ska jag lägga in bilder på leran?

Ska ju sägas att jag är inte någon världsmästare på knådning heller, men har trots allat lyckats knåda andra leror bättre än den här.

[perlennart]1
2012-08-16 13:35
0

Man behöver inte vara världsmästare för att knåda lera, och en bild kan du väl lägga in även om det ändå är svårt att få någon uppfattning av lerans egenskaper med en bild.