Vit engobe
Tills nu har jag använt porslinpulver till engobe, och den blir vit och fin, men den beter sig på det viset som heter shivering på engelska. Så nu tänkte jag att jag skulle blanda en egen, så har jag kontroll på vad som är i och kan justera den efter behov.
Men det finns så många recept därute. Det enklaste verkar vara att blanda ball clay och kaolin i såna mängder att den krymper lagom mycket. Men ball clay är tydligen inte lika vitt som kaolin, så då tänkte jag att man kan ersätta en del av det med bentonit, för att kunna öka mängden kaolin.
Men därute finns recept som innehåller både kvarts, fältspat, zircon, borax, etc. etc. Är det viktigt att ha dessa med? Blir det vitare då?
Talk hade kanske vart perfekt i en vit engobe, för det verkar "döda" effekten av färgande oxider?
Du har helt rätt i det du skriver, ta lite bentonit och öka mängden kaolin är en bra ide, men kvarts ökar också vitheten och wollastonit m.m. kan man även använda. Vad man stoppar i engoben beror på vilka egenskaper på engoben man önskar, skall den vara helt torr eller önskar man någon grad av sintring. Skall den läggas på våt, torr eller bränd lera o.s.v.
om du vill ha en engobe med samma egenskaper som porslinet du använde tidigare är ballclay kaolin (ev. bentonit) mycket torrare. Jag brukar stoppa i fältspat för att ge den lite mera fluss.
Annars är en klassiker att ta torka ut leran du använder och blanda den 50/50 med kaolin (det utgår från att du använder en relativt ljus lera).
Helt enig med Stefan, desto mera av den lera som skärven har desto säkrare funkar engoben. ofta kan man med färgade engober nöja sig med nästan bara den lera som man använder till godset.
Tack för så användbara svar! Den leran innehåller chamotte, men det är klart jag kan sila bort det förståss. Den är vit, men inte helt kritvit. Det syns bara när man jämör den med det vita porslinet, men den bränner lite smutsvitt, typ gråbeigedassig. Så om jag vill ha helt vitt bör jag kanske undvika den ändå?
Nej, jag vill inte ha torr yta, den ska vara mjuk og fin. Hela grejen är att jag vill ha de flesta egenskaperna hos chamott-lera, utom just den grova ytan. Grovt och torrt kan vara väldigt fint, men inte just den här gången. Så då tar jag i fältspat, då. Antagligen kvarts också, för vithetens skull, men jag måste passa på att den inte får samma problem som porslinet.
Du kan ju också ha i en zirkonfritta så får du både vitt och en sintrad/smält yta beroende på hur mycket du har i. Jo du skall nog undvika den leran om den är lite smutsig, så ger det ingen mening med att blanda den i, mängden av tillsatsämnen blir för stor. Lika bra att ha en annan grund till den engoben.
Zirkonfritta, ja det var om vart man skulle få tag på det då. Ingen av de jag kan beställa hos verkar ha det. Kanske det går att byta ut lite av kvartsen mot zirconsilikat och bara ha vanlig fältspat istället? Vinner man något i vithet på det?
Vilken slags fältspat är vitast?
(Jag som annars föredrar mörkt, brunt och murrigt med mycket järn, men inte just den här gången!)
En zirkonfritta har den fördelen att den redan vid låg temperatur binder till skärven så att engoben sitter fast på skärven nästan oavsett lerans egenskaper. Det är så som dekofärger tillverkas, sådana som hobbyleverantörerna i Sverige och övriga Skandinavien sälger. Angående vilket fältspat som är vitast så vet jag inte det på rak arm, men du kan ju se på databladen vilken som har lägst halt av järn, det är förstås andra saker som spelar in men mest påverkan har järnet. fältspatet har mest betydelse på lite högre temperatur men klart bra det med.
Oj, det var inte mycket bentonit du hade! Jag hade tänkt prova med 5%, och om det inte blev bra, testa med 2-3%…
Är ute och cyklar jag då kanske…
Men den verkar ju väldigt vit den du har, även om det är svårt att se på kort.
"Vit massa" betyder det kaolin/ball clay/kvarts/fältspat/lerblandning efter hemligt recept, eller?
Det är en färdig pressmassa som blev utvecklad till Arabia, men så blev det ju så att dom flyttade produktionen till Thailand så det blev bara en loboratorieprodukt. Men det finns väl andra vita massor (lera, kvarts, kaolin och så vidare) Du får helt enkelt prova dig fram, naturligtvis vill jag hjälpa dig om du får lust eller behov av det.