Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 3882 ggr
L.A.E
0

Lermask !

Min fru Annika kom och visade en flaska som var grön,som en av våra döttrar köpt. När jag såg vad som var i flaskan var jag tvungen att skratta.Innehållet  i flaskan var ju kaolin+ jungfru olivolja +kemiska medel.. glycol ..medmera. Det är ju hur lätt som helst att blanda egen lermask eller ansiktsmask eller hudkrämer. Man kanske ska börja och göra sånt av kaolin leran.Ojdå har 600 kg kaolin hemma det blir mycket kräm.Skrattande

Nytt varumärke   L.A.E naturell oliv/kaolin    Gör huden len och fin ,   ej rynkor mer i detta liv. SkrattandeCoolSkrattande

mvh Lennart & Annika .E

L.A.E
0

Är det någon som har ett recept,kanske??Glad

Kerstin-O
0

Skrattande 

Det fungerar alldeles utmärkt att använda lera med chamotte i som peeling, Jag har testat.

Ulla
0

Här öppnar sig nya möjligheter att spara pengar! Man kanske kan göra en helkroppspeeling en gång i veckan så man blir slät och fin till sommaren.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

LarsT
0

Ett annat exempel jag såg var ett pulver man använder till hundar med öronproblem. Kaolin + acetylsalicylsyra.

Burken innehöll ca. en matsked kaolin för ett uppskattat värde av 0,002 öre och treopulver för ung. 1/10 av den summan. Försäljningspris 80:- för burken, har jag för mig.

Sedär, ännu ett tips på hur man blir rik som sidobransch till byttorna….

Ulla
0

Alternativ användning av materialen. I hälsokostaffären fanns ett pulver som skulle vara stärkande. Jag minns inte riktigt vad det bestod av, tror det var dolomit.

_
_

Kerstin-O
0

Kroppspeeling  en gång i veckan nu i vår,så får man en snygg solbränna till sommaren Skrattande

ingvar
0

Inte riktigt samma sak, men har börjat med kroppsavgjutningar, börjar med att lägga på ALGINAT, inget vaselin behövs, en stödkappa med gipsbandage, och se, varenda liten knorr på huden kommer med. Gjuter med gips och helkul extrainkomst….

abbis
0

Det är inte bara lera i sig som är det viktiga utan vad den har för mineralsammmansättning för att huden skall ta upp den..Mycket lera har en utdragande effekt men det finns aggresiv lera som inte alls är bra..Peeling får absolut inte riva sönder huden den ska vara så mjuk som möjligt att ta chamott är helt förkastligt.Havregryn är bra som peeling det återfettar dessutom.

Den kaolinen som vi använder till glasyr tror varken jag eller experten i huset går att använda…pga av sammansättningen eller bristen av sammanställd  sammansättning.Du kan riskera hudproblem som blåsor eller att du täpper till porerna och får därmed problem.Finns det dessutom för stora partiklar i leran så sliter du på huden.

Man pratar om grön,rosa,röd o vit lera…som man använder till huden.Många leror tas oxå från ställen där det är hög salthalt .Kisel ,magnesium,kalcium är dom viktigaste bitarna för cellförnyelse för att öka upp elastisiteten i huden och att ge energi till det yttre hudcellslagret.

Döda havs leran är en lera som är väl utprovad och testad och den är helt fantastisk.

Så det är inte så enkelt som det låter….

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

LenaR
0

#6 Kerstin O, glöm inte blanda en kräm med zinkoxid som solskydd!

#7 Ingvar, gör du kroppsavgjutningar av dina kunder som extrainkomst? Låter som man inte får vara blyg!! Generad

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Kerstin-O
0

#9 Tack för tipset, det kanske funkar….

Keraleij
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag jobbade en sommar på Gotland så deltog vi på medeltidsmarknaden. Skojade just om det där med lermasker och bestämde oss för att göra en "medeltida skönhetssalong".

Vi erbjöd små flaskor med lerslicker -äkta gotlandslera för ansiksmasker och hade fotbad för trötta marknadsbesökare med lerslicker i en stor koppargryta och små skröjade kulor i botten att massera fötterna på. Dessutom hade vi fotfilar av lera och små massagebrickor.

Jag tror inte vi sålde så mycket, men vi hade rätt kul när vi demonstrerade produkterna.

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Keraleij
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

…och här är en bild tillSkrattande

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Kerstin-O
0

Trevlig och rolig idé  Glad

LarsT
0

…bara man aktar sig för de agressiva lermaskarna i fotbadet så…:-)

lotta2
0

Hehe, man kan ha kaolin till mycket. Jag gör ibland eget papper och då är kaolin bra till det med…

Ulla
0

#8 Undrar hur det är med Bornholmsleran? Sån har jag massor av som jag inte vet vad jag ska ha den till :)

_
_

tuddelina
0

Jag håller med abbi.s en mask är inte bara att "blanda till", det är mycket viktigt att man vet vad o hur man ska dosera, annars kan man få stora problem med sin hy. Och det vill man ju inte…..??

Lars.T Aggresiva leror är inget skämt om du trodde det!!!

L.A.E
0

Kommer inte ihåg  var man kunde beställa kaolin och ball clay. De hade över 50  olika sorter kaolin + lika många ball clay sorter. Tror att en del hade passat bra till mask..

bosse-cebex-gbg
0

Vissa leror har ju en naturlig hög halt svavel, och somliga plastiska porslinsleror har ju en del koksalt tillsatt (förklaringen till en del kraftigt korroderade lerkranar..)

Bosse

L.A.E
0

Vad gör egentligen koksaltet i porslinsleror ??? Har helt glömt bort det. Att det korroderar  har man allt märkt.Fundersam

bosse-cebex-gbg
0

En viss mängd koksalt löser en viss mängd av kaolinet, som "gelear" sig, och fungerar som smörjmedel = leran känns mer plastisk.

Samma sak händer när man använder salt som ställmedel i glasyr. (och det är därför som sådant ställmedel inte biter så bra på glasyrer som är baserade på frittor - kaolinet måste vara obundet)

ika
0

Det var ju synd att vissa leror inte verkar så nyttiga… annars hade man ju kunnat rationalisera och gå ut i verksta'n naken på fredagen. Eftersom jag kladdar rätt rejält under arbetet borde det bli en ordentlig kroppspeeling på bara ett par timmar. Sedan är det bara att spola av och vara helgfin tills gubben kommer hem.Skrattande

L.A.E
0

# 21 Tack för upplysningen om koksaltet.

Kerstin-O
0

Skrattande Kyss Flört

Kerstin-O
0

#24 menat åt #22: kommentar

Keraleij
0

#22 UnderbartSkrattande, varför inte lite lerbrottning också, så behöver man inte betala dyra pengar för gymmet heller?

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Kerstin-O
0

Det du Kajsa kan ju vara något för gotlänningarna nästa gång det är medeltidsmarknadKyssSkrattande

cherie
0

åhh vi som ska åka på SPA i helgenSkrattande..helt i onödan,Flört kunde ta med mej familjen till verkstan istället..lerbrottning..men iofs det är kul att se sig omkring,,så jag åker nog den här gångenOskyldig

pyromanen
0

Solskyddskräm, t.ex. för barn ca faktor 20-30 kostar i storleksordning 100 kr för en flaska.  Var en hiskelig kö på apoteket så jag fördrev tiden med att jämföre innehållsförteckningen på olika solkrämer.. och!  det här aktiva ämnet som man tänker sig är något väldigt avancerad och högteknologiskt…det är i själva verket: Titandioxid och zinkoxid!    Är en massa annat i krämerna, men det som skydder mot sol är dessa två ämnen….    Man har en förmögenhet stående i påsar och säckar….