Keramik iFokus

Keramik

Etiketterköp-och-säljverkstadsplats
Läst 2885 ggr
alef
0

Eldfast tegel köpes

Hej!

Jag letar efter eldfast tegel, ca. 800 stenar till en liten vedugn. Helst BJUF SX med måtten 230 x 115 x 65 mm. Annan likvärdig sten med liknande mått går också bra.
Jag kan tänka mig att montera ner eventuell ugn och frakta själv.

Hör av dig till mig på: alef [punkt] geffenblad [at] gmail [punkt] com, eller svara nedan. Tack!

pyromanen
0

Har du testat höra med Järnverket i Oxelösund?

Vet inte om det är så längre, men för ett antal år sedan när jag byggde ugn så gick det att köpa begagnade stenar där. (jag gjorde dock inte det, blev för bökigt med frakten eftersom jag bor så långt därifrån, så det blev nya stenar för min del)

alef
0

Tack! Det ska jag kolla upp.

Hur gick du tillväga för att köpa nya stenar? Jag har försökt hitta ett sätt att beställa direkt från Bjuv utan vidare resultat …

pyromanen
0

Köpte Bjuf SX hos Fagerstad eldfasta AB, kontaktperson där Jan Ola Ericsson.  Det var 2006 så jag vet inte om det funkar nu.

Ett annat företag som säljer massa bra ugnsbyggarmatrial är T Knutsson AB i Malmö. Bland annat är de återförsäljare för Thermal Ceramics grejer i Sverige (eller var i alla fall 2006) om man läser engelskspråkig ugnsbyggarlitteratur är det ofta dessa produkter som nämns.

stefanandersson
0

Ett tips är att lägga in en annons i lokaltidningen. Det är många som sitter på runt 200 eldfasta stenar till skorstenar och pizzaugnar som aldrig blev av. Ett par sådana och du har en ugn. Det du söker är ett vanligt "standardmått" så det bör gå fint med att blanda olika märken :)

alef
0

Det var också ett bra tips. Tack!