Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 4208 ggr
FruLundberg
0

Varför dessa prickar??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag tycker det är så vackert med ljusa glasyrer på mörk lera, men på alla mina (fem) försök så blir föremålen helt prickiga. Inget emot prickiga prylar, men det är inte riktigt resultatet jag är ute efter. De föremål jag glaserat med samma glasyr fast på ljus lera blir täckta.

Jag använder vanlig färdig glasyr vit blank, skröjbränner upp till 1000 grader där den stannar i 20 minuter. Glasyrbränner upp till 1250 gr.

Någon som vet varför det blir så? Och vad jag kan göra för att det inte ska bli prickigt?

Lägger upp en bild på en skål så ni ser vad jag pratar om.

abbis
0

Byt lera…Leran har något i sig som tränger igenom ..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

[davidskeramik]
0

Mörk lera innehåller ofta mycket järn, och det är järnet som tränger igenom glasyren.
Ju ljusare lera desto mindre risk för prickar, om man nu ogillar det.

Om diu vill behålla din lera men glasera fläckfritt så kanske du kan pröva att engobera dina föremål i en ljus engob?

[perlennart]1
0

Eller så kan du ta en glasyr med låg upplösningsförmåga så kan du ha kvar din lera, lättare den vägen.

sucilia
0

Jag tycker att glasyren ser ut att ligga tunt, den kanske kräver mer glasyr än den ljusa leran för att täcka. Jag andvänder i bland vit glasyr på järnhaltig lera men så blir min glasyr täckande vit med järn fläckar.

På din skål verkar det inte vara järnfläckar?, utan man ser leran igenom glasyren?..

[perlennart]1
0

#4 så ser jag det också även om det är lite svårt att se på bilden. Är det en lera från Pottclay?

Leramani
0

Det ser ut som små hål i glasyren. Det är ju rätt avgörande för att hitta orsaken, om det är uppstående prickar, eller små gropar/hål i glasyren.

De Lapsus Resurgam

FruLundberg
0

Nämen! Här lägger jag ut en fråga och glömmer att bevaka svaren! Nu har jag iallafall hittat en mörk lera och en vit glasyr som går som handen i handken med varann :)

Tack för hjälpen iallafall!

Lottaoh
0

Vad är det för lera du hittat som funkar?

FruLundberg
0

Jag gick till Seemans och beklagade mig, varpå hon plockade fram en lera och en glasyr som passade ihop. En väldans fin glasyr som man kan bränna i både lägre och höhre temperaturer! leran heter R2502 och glasyren bc13.