favoritglasyrer!
Hej!
Jag är så nyfiken på vad alla har för favoritglasyrer! Vore jättekul att få se lite bilder och det vore till och med ännu roligare om man vill dela med sig av recepten! 
Kram Karin
Ett riktigt fint recept till oxidationsbränning, till 1240-1250grader, en halvtimmes utjämning, kan vara samma som "Anders Röda"
Jag kallar den "RedBrown"
RED-BROWN
'Dolomit 15,5
Li-carbonat 2,0
Benaska 10,3
Nef-syenit 25,8
Kaolin 20,6
Kvarts 25,8
FeO2 10,2 %
Har du ingen bild roinor?
Mm, den var fin! Måste nog testa den
Tack!
Tack, det här är utan tvekan den finaste oxidationsglasyr jag sett(!)

Snyggt rolnor!
Gjorde ett litet prov på "Anders röda" för ett tag sedan. Blev rätt bra. Inte riktigt så röd, mer brunt och orange. Ev. lite tjock med glasyr.
Ska genast testa den igen.
ÅÅÅÅÅÅ så fin, måste testa din röda.
tack för receptet!

Jag har också testat Anders röda men jag tycker att nedanstående glasyr som heter "Steinunns röda" är ett strå vassare än Anders. Den blir blank och kraftigare röd och där glasyren är tunnare blir det svart. Jag har ingen bild nu men jag kanske kan ordna det imorgon. Jag har bränt den i 1260° oxiderande.
Kalifältspat 45
Litiumkarbonat 3
Talk 10
Benaska 14
Ball clay 14
Kvarts 14
Järnoxid, röd 10
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
Kul! Det är nog hög halt järnoxid, benaska och lite litium som gör tricket…

Sen en på porslin:

Skitsnygg, vore kul att veta vad som händer rent kemiskt när man har dom här halterna av inredienser, hur viktigt är t.ex. litiumkarbonatet?

Jag måste erkänna att jag "sov" på glasyrlektionerna i skolan… har därmed väldigt dålig koll, vilket jag ångrar nu. Är bara tacksam när jag hittar en välfungerande glasyr som blir fin…
Men jag har för mig att litium både förstärker det röda och ökar glansen (?) rätta mig om jag har fel…
Jag tror du har rätt.
Jag lägger till era glasyrer till samlingen om ni inte har något emot det.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Steinunns är inte min, förmodligen är den ursprungligen Steinunns
.
Jag fick receptet när jag gick på folkhögskola och dessutom hittade jag det idag på Lokattas hemsida, så det är nog helt ok att lägga till receptet till samlingen.
Tror att mitt recept redan finns där??
jag har för mig att litiumet är ett tidigt fluss som med andra ord kan locka fram strimmighet i glasyren.
#20 Tidigt fluss? Vad är det?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Kanske klumpigt formulerat.
Olika fluss börjar verka vid olika temp. I detta fall ligger litiumpartiklarna och smälter delar av glasyren kraftigare. Men detta är ju keramikerteorier och bör tas på det viset.
Harpälsglasyrer tillskrivs ofta förtätningar av järnet som "extraflussar" små delar av glasyren - leder till det karakäristiska strimmandet. Här verkar den effekten vara förstärkt av litium (själv använder jag ofta petalit för en liknande effekt). Detta är nog en harpälsaktig glasyr om man minskar benaskan. Det finns andra sätt att nå harpälseffekten oxå.
#22 Tack, där fick jag lära mig något nytt!
Jag också!
roligt att jag kan ge tillbaka.
Steinunns röda (se ovan i tråden) är en fantastisk glasyr - tack, ni som har delat med er av den! Har någon provat att färga in den med annat än röd järnoxid? Tänkte själv göra prover med svart järnoxid+kobolt samt med koppar. Tror ni att litiumhalten räcker för att få en turkos med 1-2% kopparoxid? Försöker att hitta en fin turkos blank som inte innehåller en massa Barium.
#26 Steinunns är fin! Men jag undrar om den kan ge en bra turkos. Jag skulle satsa på en glasyr med mer fältspat och utan talk, och färga in den med kopparoxid och tennoxid eller koboltkarbonat.
Beror på vilken sorts turkos du är ute efter förstås - är det turkosgrön eller turkosblå, transparent eller opak?

Ser trevlig ut! Har du receptet?
Det kan nog hända att jag har Ulle, om jag snokar lite bland papprena på Dreja… Jag återkommer!
#27 Tack Lena, för kommentaren och tips - ska fundera lite till och göra lite prover. Är ute efter en blank/halvblank turkos-blå som är kraftig i färgen och opak. Inte transparent och "skir" alltså.
#28 Reduktion kan jag tyvärr inte bränna. Den havsgröna ser dock jättefin ut tycker jag - jag är också nyfiken på receptet om du hittar det! Den ser matt ut, stämmer det?
Här är ett recept som jag tänkte prova i veckan. Inbillar mig att den ska kunna bli blank, turkos och kanske lite krackelerad…
Nepheline Syenite 27
Whiting 23,4
Silica 27
Kaolin 12,6
Lithium Carbonate 10
+ CU Carb 2%
Återkommer med resultatet… (om ingen spontant avråder
)
Det är väl bara att prova, om inte annat för att man lär sig något av det! Den där borde kunna bli turkost.
Jag kan säga att jag har aldrig kommit fram till något blankt recept som blir blått av koppar utan Barium. Jag har tagit till 0,1-0,2% koboltkarbonat.
Dock har jag fått en ny bok om glasyrer (Tack Ulla!
) som rekommenderar strontium som ett mindre giftigt (och lite mindre effektivt) alternativ till Barium. Man kan prova att ersätta varje gram bariumkarbonat med 0,75 strontium. Jag ska bara komma ihåg att beställa strontium så ska jag testa.
#32 Hur kommer du fram till 0,75 Strontium?
ränderna i en harpäls uppstår ju när allt är upplöst så det har inget att göra med att lithiums smältpunkt är lågt!
#33 Ja det är som jag skriver, det har jag tagit ur en alldeles ny bok, The complete guide to high-fire glazes av John Britt. Den är väldigt utförlig och jag rekommenderar den varmt!
#31 En annan sak jag precis läste i den var att koppar kan ge blå toner i glasyrer som har låg aluminiumhalt. Men då verkar det vara ganska bleka skira turkosblå toner, och det var ju inte det du var ute efter…
Jag undrar om man kan få starka turkosblå toner från koppar i höga temperaturer?
turkosblå skall altid vara fattiga på aluminium och jo man kan få hur kraftiga färg som helst på stengodstemp. Det där med 0,75 måste vara ett tryckfel.
Det bäst är att bränna på lägre temp och strunta i både Barium och strontium, men ha en ren alkaliglasyr med låg aluminiumhalt.
Ja om man räknar på molekylvikten så är det ju riktigt det där med 0,7-0,75 eller helt riktigt skulle ju vara 0,748. Men jag tycker inte att man kan skriva så speciellt inte i en seriös bok. Klart att man i princip kan göra ett byte av material så som strontium mot Barium och natron mot kalium och så vidare men man skall ju komma ihåg att dom olika ämnena har trots allt olika egenskaper.
Perlennart, det känns betryggande att du upprepar allt jag säger! 
Jag skriver att det ska vara låg aluminiumhalt, och du att turkosblå ska vara fattiga på aluminium. Jag skriver att man ersätter bariumkarbonat med strontiumkarbonat 1 mot 0,75, och du skriver 0,748. Jag skriver att strontium inte har precis samma effekt som Barium, och du att man ska komma ihåg att olika ämnen har olika egenskaper. Jag skriver att jag tvivlar på att det går att hålla höga temperaturer och få stark blå färg, och du intygar att det bästa är att bränna på lägre temp.
Jag tvivlar fortfarande på att det går att få stark blå färg utan barium/strontium eller kobolt, men det kan ju bero på vad man helt subjektivt och efter egna förväntningar räknar som stark turkosblå färg.
Hur som helst finns det lite att gå på i den här tråden för den som vill ta fram en turkos glasyr. 
Men jag skriver också att jag är oenig i det där med 0,75. Och den starka blå färgen menar du då på vilken temp som helst?
Tack alla för engagemang och tips! Jag vill gärna bränna i hög temperatur och ska därför göra lite tester med de olika recepten samt försök med att byta Barium mot strontium - låter som en kanonbra lösning om det funkar! (Även om prisskillnaden ju är rejäl, precis som redan konstaterats.) Nåväl, återkommer när jag har något att redovisa…
I testerna i den här artikeln verkar det som att just kopparblå var svår att få bra med strontium istället för barium:
Fast min högst personliga, subjektiva åsikt är att versionen med strontium blev vackrare!
Kör med bariumsulfat den som inte vill ha det giftiga Bariumkarbonatet istället….
#45 … är inte bariumsulfat vattenlöslig? Ingen bra glasyrmaterial i så fall.
Förresten, här är mitt favoritrecept. Ingen bild för nuvarande, tyvärr. En fin matt Orton kägla 8 på ljus lera, gråblå, bryter fint på kanterna. Kan bli grön vid högre temperaturer
Gråblå matt
Fältspat FFF 47,25
Kalk 24,18
Kaolin 25,27
Kvarts 3,30
Titanoxid 7,69
Järnoxid (röd) 1,10
Kobalt karbonat 0,66
#46 Bariumsulfat har funkat bra i matta bariumglasyrer
sulfatet har den nackdelen att den gärna går i förening med jordalkalier och kan då bilda vita flagor i glasyren, dessutom så kommer svavel ut i luften och bildar svavelsyra med luftens fukt= giftigt så om det är giftigt före eller under bränningen kanske inte spelar så stor roll. Nej ur glasyrteknisk aspekt är karbonatet att föredra.
Bariumsulfatet är inte vattenlösligt, tror att det används som röntgenkontrastmedel? Det här med att det bildas lite svavel är nog inget stort problem, man använder ju såpass lite i glasyrer?
Det beror väl på?
Ja, om man har jättetjock glasyr och den till stor del består av bariumsulfat så kan det kanske bli problem, jag tanker mer realistiskt, men visst…
#44 Jag tyckte också den strontiumblå var vackrare! Måste komma ihåg att köpa strontium nästa gång jag handlar material, så jag kan testa själv.