Keramik iFokus

Keramik

Etiketterförsäljningmarknadsföring
Läst 4461 ggr
Ulla
0

Vilken julmarknad?

Jag har förstått att många här passar på att sälja sina alster på olika marknader under året. Det skulle vara kul om du ville berätta litet om vilken marknad du står på i år. Tipsa också gärna om andra marknader som du deltagit i, och vad du tyckte om dem.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Eva-Karin
0

För första året på mycket länge ska jag satsa på Julmarknader i år. Jag kommer att vara med på flera här i Umeå, det räcker gott. Dels den klassiska på Gammlia (Länsmuseets friluftsmuseum) nu i helgen, nästa helg uppstickaren på Pilgatan och så Umeå C (handlarna i Umeå) storsatsning på torget hela sista veckan innan jul. Fullt ös alltså. Kan inte ge någon kommentar av dem eftersom jag aldrig har varit med förut. Jag kan däremot berätta varför jag har valt dem. Gammlia är en inarbetad marknad som jag har blivit rekommenderad att jag "absolut" måste var med på, på Pilgatan stod jag när de anordnade en Kulturmarknad i höst och det gick riktigt bra då och på torget bara för att jag är galen tror jag.

Min lilla erfarenhet av marknader är att jag inte säljer särskilt mycket men man måste ju prova sig fram.

[davidskeramik]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag besökte Stenkullen i Lerum där man för första gången höll en julmarknad. Stämningen var hög och platsen var vacker om dock väldigt kall! Tyvärr sålde jag och mina keramikkolleger inte så mycket, istället var det mathantverken som gick åt.
Marknaden hölls 24-25 november vilket kanske var något tidigt för den där riktiga julstämningen att infinna sig. Men jag tror också att människor generellt inte tar sig råd att köpa keramik i någon större utsträckning. Det tar tid och kostar att producera, något som nog inte alla har kunskap om.

På söndag den 9 december skall tåget mellan GBG oich Lödöse invigas med stationsmarknad och uppträdanden mellan 11-15 i Lödöse Södra. Där kommer jag tillsammans med många andra hantverkare stå medan det på scenen kommer Luciatåg, invignsingsceremoni samt uppträdanden av Lasse Kroner, Jessica Andersson och Klara Zimmergren mfl. Det är alltså ingen renodlad julmarknad utan ett virrvarr av olika saker. Skall bli spännande att delta!

Under resterande december har jag som vanligt saker på Drejas julmarknad på Kobbarnas väg i Göteborg. Butiken är underbar med ligger lite utanför shoppingstråken, så det är svårt att locka kunder dit om de inte anmält sig till kursverksamheten.

asatorn
0

På Södermalm i Stockholm finns en förening som funnits sen 70-talet, KB 75 heter den och finns på Katarina Bangata 75, strax brevid Orionteatern. Här finns två keramikugnar, en glasugn och ungefär 22 medlemmar. På söndagar brukar det finnas möjlighet till skulptur med levande modell för den som vill.

Man brukar varje år ha en julmarknad och  ställa ut sina alster.

I år 2012 blir det under tredje advent dvs 15:e och 16 december.

lördag 11-17

söndag 12-17

Det är mestadels  keramik, skulptur men även glas.

Jag har tidigare variit med på julmarknader på ett annat ställe som nu tyvärr blivit kontor. Och som ny medlem i KB 75 kommer jag att ställa fram lite glas-smycken, änglar av olika sorter o färger samt lite "glasunderlägg".

VÄLKOMNA!

pyromanen
0

Håller på för fullt med möblering, sladdar mm inför helgens Not Quite Julmarknad på Bruket i Fengersfors. Förutom att delta är jag alltså med o arrangerar.  Det är Not Quite ekonomisk förening i samarbete med Stenebyskolan som håller i Julmarknaden varje år lördag-söndag 2: adventshelgen.

Det är inte här man hittar största urvalet av tomtar eller traditionellt hantverk, men förvånansvärt ofta här man ser något nytt för första gången Glad (som sen dyker upp i tidningar, affärer, inredningar eller på mässa i Milano något år senare).  Det är inte dyrt att delta (500 kr för två meter en hel helg) men det är "svårt" att komma med, då vi jurerar alla ansökare, och jurerar på ett lite anorlunda sätt kanske än dom flesta andra ställen. Man skulle kunna säga att vi satsar på de fattiga men riktigt kreativa och nytänkande.

Jag tycker det är sympatiskt att ingen annan tjäner pengar på att man står på marknad. De ställen där det kostar tusentals kronor håller jag mig själv ifrån!  Om jag ska lägga flera tusen på att få mina säker sålda, då vill jag att det är nån som gör jobbet åt mig, på en julmakrnad gör man ett hästjobb själv ju.  På Not Quites julmarknad gör vi ingen vinst, utan deltagaravgifterna ska bara täcka kostnaderna för uppvärmning, el, annonsering mm.

Oj,l nu lät det visst rätt mycket som reklam ha ha. Det är 6 året jag är med och jag tycker det är den roligaste av de marknader jag deltagit i.

Annars har jag varit på Julmarknaden på Alsters herrgård utanför Karlstad (där Fröding bott) 4 eller 5 gångar. Det är en riktigt fin och stämningsfull julmarknad, med traditionellt hantverk av bra kvalité och ganska mycket mathantverk och en del hantverksdemonstration också (smedar, svarvare mm). Det går gratisbussar från centrum och det kommer riktigt mycket besökare. Tror man måste vara verksam i Värmland för att få delta. De jurerar också och man gör klokast i att visa bruksgods om man vill släppas in, och det är också det som säljer bäst här.

Vavrakeramik
0

Kör min alldeles egna julmarknad "Jul på Vävra keramik". Det kommer folk och de handlar. :-)

monca
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har för första gången varit med på en julmarken och den var på Gränsö slott i Västervik. Det var 70 utställare och den höll på i 3 dagar. Det var en ny erfarenhet många var intresserade av min konst och även handlade. Jag tänkte göra det här för att marknadsföra mig men fick blodad tand så jag tänker nog vara med nästa år igen. Det var ca 5000 besökare så jag hoppas någon av dem kommer i håg min konst och kommer tillbaka.