Dreja porslin
Fina skålar, själv undrar jag ibland om jag håller på med svarvning istället för drejning, inte så duktig på att dreja tunt, blir en del att dreja av….
Det är svårt att göra på annat sätt när det gäller porslin.
Kineserna drejar tjockt själva och beskickar bort tills tunnt. Om de inte gjuter m äggskalsteknik förstås.
De beskickar när godset är helt torrt. Penslar på ytan m vatten men det är nog mest mot dammet gissar jag.
Porslinet har ju ett minne utan dess like att minsta lilla deformation vid drejningen kommer det fram vid bränning. Så dreja tjockt ni och beskicka det tunnt. Inget fel i det. Det är väl resultatet man vill åt?

Jag blandar ju egen Porslinslera själv också och då använder vi grövre råämnen och kan då dreja mycket större föremål . Den här leran har inte lika starkt minne snarare svagare . Det blir till att blanda nytt i vår ca 1300 kg.
#3 Såg det i Kina 1988 samma som du beskriver ,själv tycker jag det tar för lång tid att beskicka så mycket .Då passar det mej bättre att dreja tunnare för min del.
Det skiljer sej väldigt mycket mellan olika porslinsleror också hur plastiska dom är, en jag testat var ganska OK att dreja, lite svår att centrera precis vid basen, annars OK.
Rolnor: Det där med svarvning är du inte ensam om 
En helt underbar skål tycker jag.
Såg 2 ljuskoppar där man såg igenom. Väldigt fint.
Har själv aldrig provat Porslinslera.
Vilka fina skålar. Älskar porslin! =)
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Superfina - på mer än ett sätt. 
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Otroligt vackra skålar!
Spännande att det skiljer sig så enormt mycket mellan de olika lerorna även inom porslin.
Glömde ju bort också att det är ju sällan samma person som drejar och svarvar i Kina. Där har de oftast (alltid?) sin specialitet och sen tar nästa vid.
Kanske funkar det bäst just bara därför?
Jag tog ju hem ca 130 kg Porslinslera för ett år sedan, kanske dags att börja experimentera med den nu? Inspiration får jag i alla fall!