Annons:
Etiketterglasyrerglaseringgift
Läst 17704 ggr
Ulla
2005-11-10 23:15

Blyglasyrer

Det är inte så länge sedan jag hörde talas om en person (eller var det en familj?) som blivit blyförgiftad av en keramikkanna som köpts i Grekland. Samma sak har visst hänt flera gånger under de senaste åren.

Jag trodde att det var så allmänt känt att bly är giftigt att det inte längre används i keramik för mat.

Det fick mig att börja fundera över ett par gamla, vackra ugnsformar som jag ärvt efter en gammal släkting. En är gul och en grön. Man kanske ska akta sig åtminstone för den gröna, eller?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

  • Redigerat 2022-11-18 12:55 av Ulla
Annons:
Fredholm
2005-11-12 16:43
#1

Den gröna kand du nog betrakta som ett prydnadsföremål hädanefter. Koppar och bly är ingen bra kombination i brukskeramik, vackert men farligt. Mycket farligt! Bifogar en försöksserie som jag gjort på HDK tillsammans med elever.

mvh anders

Ulla
2005-11-12 18:35
#2

Oj då!
Vilken tur att jag började ana oråd när jag hörde om turistkeramiken. Jag fick mina formar ganska nyligen så jag har inte hunnit använda dem, men de ser nästan nya ut. Har nog tillhört findukningen.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
2005-11-13 19:15
#3

Jag har hört att det fortfarande förekommer att man använder blyglasyrer i kursverksamhet. Det kanske är lätt att bli oförsiktig och tro att allt som är farligt redan är förbjudet och att det som är kvar är helt OK att använda. Rapporten ovan visar ju att det verkligen inte är så.

Nu använder inte jag blyglasyrer, men innan jag läste om undersökningen skulle jag nog ha kunnat tänka mig att göra det. Jag fick mig en liten tankeställare.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Fredholm
2005-11-14 17:05
#4

JAg tycker att man skall använda blyglasyrer. Men att man skall vara försiktig när man handhaver den och att man inte blandar in koppar när man skall använda glasyren på insidor. En del leverantörer kallar den "Blysäker", ett ord som jag verkligen vill att alla keramiker slutar använda. För oss är den ju definitivt inte säker. Var lika försiktig med blyglasyr som med krom och nickel, dvs andningsskydd och tunna plasthandskar och borsta inte av glasyren under pottorna när den är torr utan ta den blöt direkt när den är glaserad. Städa upp pulver och damm mycket noga. Blyglasyren är ju så otroligt vacker jämfört med de blyfria borglasyrena. Men som sagt var, betrakta pulvret som ett gift, var försiktig.

mvh anders

toker
2006-02-09 23:38
#5

Hejsan!

Tekannor kan jo få en att få fnatt! Men vad roligt den är när det fungerar….

Jag hat kommit på ett sätt att kavla dem!

Toker

Roger
2006-02-10 08:50
#6

Har du någon bild på resultatet som du kan visa?

Annons:
Jessika
2006-02-10 11:55
#7

Jag tycker det verkar lite läskigt med giftiga glasyrer, hur kan man veta om den man köper inte är farlig att dricka tex te ur??

xarfez
2006-02-10 14:13
#8

Jessika #7:

Det är upp till leverantören att berätta detta för dig som kund, och det ska dessutom stå på förpackningen som glasyren kommer i.

Dessutom är de allra farligaste borta från de flesta marknader.

Ulla
2006-02-10 22:09
#9

Spontant tycker man ju att de färdiga glasyrer som säljs borde vara testade. Jag kan däremot tänka mig att det finns de som tex har koppar i en blyglasyr som Silica varnar för här ovanför. Som litar på att det farligaste är bortrensat.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

LenaR
2006-05-08 17:09
#10

Jag läste just i Illustrerad Vetenskap om att Beethoven tydligen dog av blyförgiftning. Det var tydligen därför han blev döv. Men han var ju också känd som en seriöst aggressiv och allmänt konstig typ, det skulle väl kunna bero på de neurologiska skador blyförgiftning medför.

Tragiskt!

För något år sedan träffade jag en gammal keramiker som berättade en historia om sin kollega. Kollegan arbetade med lergods och gav sin syster stora härliga tekoppar i bröllopspresent.

Tyvärr så hade systern speciella tevanor. Hon drack te med citron i på morgonen, men brukade inte dricka upp allt te. Så koppen med te och citron fick stå under dagen, och när hon kom hem från jobbet drack hon ur det sista. (Ni vet säkert, syra löser ut mer bly ur glasyren, det är därför man inte ska förvara juice el. vinäger eller så i keramik om man inte vet att det är blyfritt)

Sen gick det fort - på ett par månader började mannen och omgivningen märka att systern blev konstig. Hon fick psykiska problem, blev intagen på mentalsjukhus och ingen hade någon vettig diagnos. Det var först när keramikern började tänka efter och läsa på om blyförgiftning som hennes syster äntligen testades, och mycket riktigt hade enorma halter bly i kroppen. Hon avgiftades långsamt, men blev visst aldrig helt återställd.

Sånt vill man inte gärna ha på sitt samvete. Jag tror keramikern slutade med keramik efter det. och vem skulle inte gjort det?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

zzaga
2006-05-08 17:28
#11

Lr

Men fy vilken hemsk historia:/

Ulla
2006-05-08 20:52
#12

Usch vad hemskt! Blyförgiftning kan man i alla fall inte förorsaka när man jobbar med stengods. Det känns bra att veta.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Sol-
2006-05-08 21:00
#13

Verkligen ruskig historia, nåt sånt hade man ju aldrig kunnat förlåta sig själv för.

Nu när det pratas om att man blir aggressiv av bly, så kom jag att tänka på en sak jag hörde under min keramikkurs. Det var tydligen så att förr när man använde mer bly i glasyrerna och dessutom lät barnen stå och röra i blygrytan, så fick en keramiker som kom i slagsmål eller dödade nån annan lägre straff, just för att keramiker var aggressivare än andra på grund av blyhanteringen. Om det är sant eller ej, vet jag inte!


Annons:
LeWE
2006-05-09 00:07
#14

Ska man inte använda koppar i glasyren oavsett om det ej är bly i den? Och krom? Om man bränner stengods försvinner väl ev. bly, trodde jag men hur är det egentligen med koppar och krom? Släpper godset ifrån sig efter hög bränning (1250)? Jag brukar för säkerhets skull ha en transp. eller vit blank glasyr inuti muggar och skålar. Vore intressant om nån vet hur det är med oxider i stengodsglasyrer?

Ulla
2006-05-09 00:14
#15

Jag har då aldrig hört någon varning för att ha kopparoxid i en blyfri glasyr. Varken på insidan av muggar eller någon annanstans. Antagligen är metallen så bunden i glasyren att den inte löses ut.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

LenaR
2006-05-11 01:19
#16

Jag har heller aldrig hört att man behöver se upp med några metalloxider i den färdiga glasyren. Jag har gjort ovetenskapliga experiment med en grå nickelglasyr +  en frivillig och införstådd nickelallergiker… Men jag vet fler som gör som du, LeWE, och bara har oinfärgade glasyrer på insidor.

Men det borde finnas gränsvärden för metalloxiderna precis som för giftiga material i glasyrer?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

lotta2
2006-05-11 13:19
#17

De finns gränsvärden för vad som räknas som säker halt av olika metalloxider i glasyrer. Men det kan skilja även beroende på vilken lera man använder , bränntemp osv. En oerhört intressant bok är "Mastering cone 6 glazes" av John Hesselberth och Roy Ron. Även om många glasyrer i boken är baserade på frittor fr usa. Där i visar dom hur man själv kan testa sina glasyrer med vinägermetoden och se om ytterligare tester för läckage av metalloxider är nödvändligt. De har testat flera gamla beprövade glasyer och sett att flera inte alls är lämpade på bruksgods pga höga halter av utläckande metalloxider.

Vad jag hört och förstått efter kontakt med dom är att en tillräckligt balanserad glasyr håller metaloxiderna inom glasyeren. Men koppars släpper ut lättare än tex kobolt.

Det finns företag i Sverige som utför tester på keramik för att se om värdena håller sej inom rimliga nivåer, men det är dyra test.Samma tester är mkt billigare att få utfört i USA.

Jag som är en mes skulle aldrig ha en otestad misstänkt glasyr på ett brukskärl, så antingen vit insida eller ofarliga ämnen är det som gäller för mina insidor, eller testad glasyr.

LenaR
2006-05-12 02:46
#18

Tack för goda råd och bra tips, Lotta! "Mastering cone 6 glazes" står redan på önskelistan av andra skäl, så jag f¨r väl investera i den snart..

Det ante mig att det inte fanns några exakta värden, det hade ju varit för enkelt, och enkelt ska ju enligt Murphys lagar ingenting vara, i keramik eller i livet!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Ulla
2006-07-17 12:18
#19

Dags för en putt?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

abbis
2006-07-17 20:53
#20

Jag har hört att om man kokar upp vatten och droppar i lite citron saft så kan man se om en glasyr innehåller bly genom att det blir som en grå hinna på vattnet efter ett tag…Man skall t,ex ej förvara apelsiner i skålar med blyglasyr då det drar genom skalet t.om..

Jag aktar mig noga för utländsk keramik som är i vissa färger..I sverige må man ha tillstånd för att använda blyglasyrer i produktion…Kommer dock inte ihåg var man ansökte om detta.Vet att det blev stopp en gång då jag skulle köpa rött till tomtar då detta innehåller selen bl.a

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Annons:
Craqueline
2006-12-08 21:30
#21

Tack för alla goda råd och ruskiga historier Det här är verkligen viktiga grejer, man vill veta vad man håller på med och inte utsätta sig själv eller någon annan för liknande läskigheter!  Apropå Beethoven, så  var det ju otroligt vanligt att konstnärer blev personlighetsstörda och  så småningom dog av blyförgiftning förr.Det var blyvitt som gällde, förutom den övriga cocktailen de fick i sig av andra färger, typ crom… det vanligaste var ju att man "rev" färgerna själv m kniv,mortel etc. , sen hade man ju färg på fingrar, och penselskaft, och penselskaft har en tendens att hamna i munnen på konstären ibland… Intressant nog verkar blyförgiftning inte ha någon som helst (negativ , oops?) påverkan på den konstnärliga genialiteten !  Undrar om vi blivit lika berörda av dessa konstnärer och kompositörer och deras verk om de förblivit helt friska. Den "snälla" Beethoven…? Anyone? Q ;-)

LenaR
2006-12-10 20:02
#22

Hmm, du menar att Beethoven fick sin energi från blyförgiftningen Craqueline..? Man kanske skulle försöka sig på ett mindre intag…Fundersam Och du har rätt, det är helt otroligt att konstnärer förr aldrig använde varken Sundströmsmask eller plasthandskar fast de hanterade pigment i torr pulverform.

Rent allmänt verkar det som konstnärer av alla slag använt sina beroenden, (mentala) sjukdomar och tillkortakommanden i sina verk, både medvetet och omedvetet. Men jag är ju så pass optimistisk att jag tror att friska och sunda människor skapar lika bra och intressanta saker, så jag tror på "snälla Beethoven". Vi har ju snälla Henri Matisse, snälla Björk, och snälla Michel Gondry?

Är det ett symptom på något sjukt i vår kultur att vi idealiserar den lidande konstnären så till den grad? Jag tror det var från östeuropa jag hörde den fina liknelsen "glad som en musiker" - applicera den på Jim Morrison, Johannes Brahms, Franz Schubert, Syd Barrett…


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Ulla
2007-07-04 22:35
#23

En fortfarande lika aktuell fråga. Jag tar upp den till GulleboKeramik (och alla andra som undrar)

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Vanja-K
2007-07-04 23:49
#24

Fy tusan låter lite läskigt! Jag som börjat testa att blanda glasyrer. Man kan väl inte få bly i något annat ämne?Jag menar det kan väl inte ingå fast det står något annat?? Keramik från utlandet undviker man såklart. Finns det något annat speciellt som man måste undvika? Vanja-K

GulleboKeramik
2007-07-04 23:54
#25

Tack Ulla. Jag kommer att vara mkt försiktig när jag glaserar bruksgods. Däremot kommer jag kanske att använda de glasyrer jag fått händerna på, när det gäller prydnadsföremål, även om de innehåller bly.

Upp till toppen
Annons: