Porslinsdockor
Min mamma håller på med porslinsdockor, den färdigblandade leran som hon använder är väldigt dyr. Ingen som vet hur man kan blanda till sån lera själv? De flesta leverantörer här säljer ju bara ofärgad flytande ljutlera men kan man färga in den själv?
Klart man måste kunna det. Man kanske får göra ett gäng prover för att hitta färgen man vill ha. Gissar det är nån sorts hudfärg på dockhuvudlera eller? eller kan man använda vit och sen måla?
Man kan färga in leran med Body Stains, finns i många olika färger.
#1 Ja det måste vara hudfärgad, blir nog inte lika bra att måla.
#2 Finns det hudfärgad färgkropp då? Har kollat lite men har inte sett någon.
Hittade en sida från en i USA som sålde body stains, det stod även vad de innehöll en var Cr,Mn,A1 och en annan Cr, Sn, V, Zr. Vågar man ge sig på att blanda själv? Man vet ju inte hur mycket av varje det ska vara, fast chromet kan det ju inte vara mycket av väl?!
Jo man kan göra stains själv, men det är mycket arbete med att kalcinera tvätta mala o.s.v. Just body stains är billiga varianter av stains som nog inte lönar sig att göra själv. Om man nu inte gör det för att man tycker det är interessant. En bodystain som kunde funka Zr,Si,Fe,Pr Coral, i små mängder eller Ti,Sb,Cr eller en blandning av dom båda. Finns andra typer av spineller, zirkoner eller corundum baserade färger att välja bland. Så utbudet av produkter är det nog inget fel på, det är bara att komma fram till rätt blandning som kan kräva lite arbete.
Jag har flytande hudfärgad Porslinslera över som jag kan sälja. Intresserad kan mejla
Ska vidarebefodra det till min mamma men det är hon säkert.