Keramik iFokus

Keramik

Etikettövrigt
Läst 2699 ggr
Jennis
0

Kannor som knäpper...

Kanske en dum fråga här igen då, men jag kör ;) Har gjort några kannor som jag har haft sås o dyl i, med andra ord rejält varmt. Då börjar det knäppa i kannan, ungefär som man kan tänka sig att den ska spricka? Vad kan det bero på? Har för övrigt använt en stengodslera som enligt försäljaren ska hålla för att användas i ugnsformar och liknande.

[perlennart]1
0

Det kan ju vara glsyren som krackar, det kan den göra i väldigt lång tid fram. Har du gjort glasyren själv?

Jennis
0

Nej, jag har köpt den hos en försäljare, Lermakeriet. Hon säljer både glasyrer, leror, ugnar, redskap osv. Är det vanligt att det blir så? Hade en vas som jag använt samma glasyr fast utan pigment och den krackelerade där jag haft vatten i. Fast det vattnet var ju bara ljummet…?

[perlennart]1
0

Ja det är vanligt, speciellt med lergods. Man måste anpassa glasyren till leran om det skall undgås. Vilken temperatur bränner du på?

Jennis
0

Jag skröjbränner till 950 grader och glaserar till 1240. Är så himla trist när det blir så. Inte kul att ge bort/sälja något som sen krackelerar…

[perlennart]1
0

En lätt temperatur att få det ordnat. Värre om det var 1000 grader. Kanske du/ni som håller på med keramik skulle göra prov på glasyren först innan det köps in i större mängder. Och begär tekniskt datablad tillsammans med säkerhetsdatablad på glasyren och ta reda på utvidgningen på leran också så är det lättare att undgå problem i produktionen!

Jennis
0

Kan jag alltså bränna om för att få bort krackeleringen? Var så övertygad att lera och glasyr gick ihop eftersom jag gick kurs hos dem och det var där vi använde dessa… Konstigt! Måste absolut sätta mig in i detta, och be om tekniskt datablad och säkerhetsblad nästa gång. Är liksom inte min starkaste sida, jag gillar mest det kreativa och håller tummarna att det bara ska funka ;)

[perlennart]1
0

Nej du kan inte bränna om det skulle bara hjälpa kort tid! du måste få tag på annan glasyr.

Jennis
0

Var som jag trodde då. Får kolla med henne hur hon tänkte, om fler har samma problem och kolla vad hon har för alternativ. Tack för hjälpen :)