Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 3942 ggr
KerstinKarlsson
0

nybörjare

Hej alla!

Jag har tänkt att börja dreja & skulptera i lera.

Jag har ingen aning om vilket material jag ska börja med eller vilket som är bäst.

Därför skulle jag vilja ha ett tips från er som är proffs på detta.

Är även på jakt efter drejskiva & ev. brännugn.

Om det finns nåt begagnat till vettiga priser är jag intresserad.

Mvh

Kerstin

abbis
0

Om du aldrig hållit på varför inte gå en kvällskurs hos något studieförbund först!

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

[rolnor]
0

Kul!

Du verkar ha så många frågor som du kanske kan Googla på, t.ex. om du vill jobba med lergods, stengods eller porslin, om du vill bränna i el-ugn, gas eller ved. Har du nån bra lokal, källare, garage eller så? Sen finns det bra böcker, gå till biblioteket!

Brukar dyka upp annaonser här på ugnar och drejskivor, men det bästa är nog att annonsera själv på t.ex. blocket eller tradera.

Glad

KerstinKarlsson
1

Tack för era svar!

Jag har gått en kurs, men det var längesedan.

Det är en dröm jag har haft länge och nu verkar det som att jag kan förverkliga det.

Jag har lokal, ett gammalt garage i betong. Måste inredas lite först men det är inga problem.

Jag har nog tänkt mig att arbeta med lergods. Och att använda el-ugn. Jag har möjlighet att bränna i ugn på jobbet till att börja med men vill ju gärna ha allt på samma ställe.

Och sedan får jag väl googla du föreslog.

Tack för intresset.

Ha det bra

lotta2
0

Du behöver ju inte så mycket att börja med. Om du har möjlighet att bränna på jobbet i början så är ju allt du behöver egentligen lera och ett par verktyg, och de flesta verktyg och grejer i köket funkar ju bra till lera med. Skaffa ett bra arbetsbord och gör som rolnor säger gå via biblioteket och låna hem ett par böcker om keramik så du friskar upp dina kunskaper från tidigare kurs och får lite bra ideér.

Keramik är ju lite vad man gör det till, man behöver inte några snofsiga verktyg och dyra saker egentligen, allt man behöver för att skapa konst är ju lera och en ugn.  För mer specifika frågor så finns vi ju här, sp bara fråga på.

Välkommen tillbaka till den underbara keramikvärlden.Skrattande

KerstinKarlsson
0

Jag ska nog gå till bibblan  som ni säger.

Men jag kommer nog igen med fler frågor

rakuLotta
0

En bra förstagångs bok är Prismas stora Keramikbok av Josie Warshaw. Den tar upp lite om det mesta. jag tycker den är superbra.

Lycka till!

lotta2
0

#6, det är en bra nybörjarbok,  den ger ger massor av ideér och en bra överblick över många tekniker och så. Dessutom kan man beställa hem den på biblioteket eftersom vissa bibliotek har den hemma.

[rolnor]
0

Om du behärskar engelska så finns det mycket at välja på hos amazon.com

laurelin
1

Jag har precis fått igång egen verkstad, liten men den funkar bra. Jag hittade både ugn och drejskiva på blocket, man får vara lite på för de vettiga drejskivorna såldes snabbt. Min ringde jag på en kvart efter att den lades ut, och en timma senare hade tre-fyra till hört av sig berättade säljaren… Mitt största problem var annars att hitta en ugn som var i bra skick och som inte skulle skapa strömavbrott i hela huset, jag bor i ett gammalt hus där huvudsäkringen inte klara hur mycket som helst. Men det gick det också.

Det är för övrigt skitkul rent ut sagt att hålla på med keramik i egen verkstad - jag har gått rätt mycket kvälls och sommarkurser men känslan att kunna styra hela precessen och jobba när man vill är underbar. Man är inte styrd av vilka glasyrer eller leror som de använder, eller behöver vänta in bränningar etc. Vill någon att jag ska göra 8 temuggar så kan jag sätta igång med en gång och leverera i vettig tid. Och detta forum är en enorms resurs, så mycket erfarenhet samlat på ett ställe…

Lycka till med verkstaden!

alkeramik
1

Ibland undrar jag om ni skämtar!!

Gå till biblioteket och låna lite böcker om keramik som hobby!

Och gå på en kvällskurs så att du kan lära dig grunderna och för guds skull, kalla dig inte keramiker eller skulptör!

alkeramik

abbis
5

alkeramik …Alla börjar någonstans och alla behöver inte gå på konstfack..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

[rolnor]
1

Jag tycker att att det är en utmärkt idé att skriva hit som en slags första kickoff om man vill börja arbeta med lera, antar att man hittar hit via sökmotorer etc. Du är SÅ välkommen med dina frågor!