Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 1947 ggr
laurelin
0

glasyrtemperatur

Jag har en basglasyr med innehåll Natronfältspat 40, kaolin 10, kvarts 30 och krita 20 som jag bränt i 1260 med bra resultat. Är det någon som har erfarenhet av att bränna den "svalare"? Jag har en lera som tydligen helst ska brännas på 1225-1245 grader, men vet inte om jag törs lita på att glasyren funkar… På receptet står det orton kägla 8 och det är mellan 1249-1271 enligt cebex information så det är på gränsen. Jag kan förstås göra en provbränning men om någon testat och det inte funkade så slipper jag "slösa" en bränning ;-)

[perlennart]1
0

Orton 8 är 1260 grader och inget annat man kan ju inte skriva ett intervall på käglor då skulle dom ju helt förlora sin funktion. Din glasyr har ett relativt litet brännintervall men det borde gå att bränna vid 1245 grader. Annars så är det ju lätt att stoppa i någon % zinkoxid eller liknande i, eller colemanit eller bara en smula mera krita/dolomit.

laurelin
0

Tyckte också att det verkade konstigt med så brett intervall på käglor, men det är vad som står på cebex hemsida. Tidigare har jag fått veta att det är 1260, så det är den enda temp jag har kört (man ska inte ändra ett vinnande lag). Men då törs jag nog sänka temperaturen lite, kanske börjar med att ta ner till 1250 :-) Vill helst kunna bränna de olika material jag använder samtidigt, och det vore bökigt att behöva ha olika glasyrer till olika leror i min lilla verkstad…

[perlennart]1
0

Du kan ju ta ner den på 1245 och så öka hålltiden lite så jämnar det ut sig, eller ha en långsammare stigning på temperaturen.

Ride84XL
0

Intervallet beror ju på tiden. Den temp man snackar om är ju själva ugnens temp - grejerna kommer ju inte upp i 1245 resp 1260. 

Det tar tid att  tillföra den mängd energi som behövs. Jämför med att lägga en stor isbit i köksugnen i 275°C - det tar ändå ganska många minuter innan den smälter och under den tiden överstiger den inte 0°C. Sintringen är en mer långsam övergång mellan fast och flytande, men funkar säkert liknande. Vad jag förstår ska ju käglorna vara anpassade till det här och ger på så sätt ett mycket exaktare mått för keramikbränningar än tempen i sig.

Jag har t ex en ugn med 50 l fritt utrymme som går från rumstemp till 1200 på 1 timme (mätt med 3 kg bitar av eldfast tegel som "termisk last" - tom går den upp på 48 min) som jag använder mestadels och leka med och till experiment. 

Jag begränsas för närvarande av att min tempsensor bara tål strax över 1200 (typ K) - men trots det kan jag ändå bränna till Orton 8 eller 9 på under 3 timmar enl tabellerna. Med t ex 8:an skulle man ösa på fullt upp till 1185-1190°C och sen reglera till 15°C/timme upp till 1211. Med 150°C/timme behöver man 1271 för att nå samma effekt - 1260 gäller nog för 100°C/timme och 1249 gäller för 60°C/timme. Tiden är alltså högst relevant också.

[perlennart]1
0

#4 Det är ju bra med allt det där men som keramiker behöver man ju inte fundera så mycket på om leran nu blev 1259 grader eller 1264 grader! följer man normal temperaturangivelse och tidsstigning och det funkar så är det ju det man förhåller sig till. Och alla keramiker använder sig av samma system så om jag säger till en annan att jag bränt vid kägla SK 9 så vet han/hon vad jag menar och struntar nog i om det är några grader hit eller dit.

Ride84XL
0

Jo precis - men det kan ju vara intressant om man har en ugn som inte har 1260 eller 1271 i topptemp eller att man inte vill köra den så högt av nån annan anledning (t ex att effekten är snålt dimensionerad, slitna element osv.) eller om man som i mitt fall har en billig tempsensor av K-typ som inte mår så bra av mer än kanske 1220. En ny termometer med sensor av S-typ kostar lika mycket som hela min ugn.

Det går ju då att bränna i lägre temp men med en långsammare stigning och/eller längre utjämning. Men det är klart - här diskuterade man ju glasyrerna och då påverkas ju naturligtvis den med lägre temp på samma sätt som den med högre så här kan man ju bara jobba med "nominell temp".

[rolnor]
0

En sak som självklart kan hända är ju att en klar glasyr blir matt istället, behöver ju inte nödvändigtvis vara negativt…