Annons:
Etikettresor
Läst 4012 ggr
Godsagare
2009-01-20 14:12

Terrakotta armén

Är det någon här som har varit och sett Terrakotta armén?

Jag ska dit i påsk och tänkte höra med er om ni har tips och tankar kring den.

Annons:
Ulla
2009-01-21 21:47
#1

Jag trodde först att du menade Medelhavsmuseets terrakottarmé som det stod om i SvD idag. Men det är inte den, eller hur?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Godsagare
2009-01-21 22:47
#2

Nej den var det inte jag ska vänta med att se till påsk utan The Terracotta Warriors i Xian, Kina.

Jag har ju varit i Peking en gång tidigare och nu tar jag en vända till, skippar muren denna gång och tar två dagar i Xian som ligger knappa 2 timmar flyg från Peking. Där finns en över 2000 år gammal "armé" i fullstorlek gjord i terrakotta. Fyndet gjordes av bönder när de skulle gräva brunn så sent som 1974!

Tänkte om nån här varit där och kan ge tips om boende, tid på dagen man bör besöka dem etc.

pyromanen
2009-01-21 23:03
#3

Fullständigt enormt detdär!  Såg nåt tvprogram som handlade om då de hittades och man kan ju bara tappa hakan.  Förstår att du längtar till påsk godsägaren!

Ulla
2009-01-21 23:13
#4

Wow, ska du åka dit igen? Då måste du berätta när du kommer tillbaka. Det kan inte vara annat än otroligt.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Godsagare
2009-01-21 23:14
#5

Klart jag längtar!

Har redan börjat skriva lista på sånt jag bör göra men kanske framförallt shoppa!

Hoppas hitta nåt ställe där de säljer verktyg och tillbehör till keramiken. I Guangzhou hittade jag ju som kanske bekant en "kemikaliegata", kanske har jag tur att hitta nåt liknande denna gång?

Nåt ni tycker att jag bör hålla utkik efter?

Godsagare
2009-01-21 23:16
#6

Där skrev vi samtidigt Ulla, japp, klart jag ska berätta när jag kommer hem igen!

Ska ha fullladdade batterier i kameran och i mobilen för säkerhets skull!

Annons:
BKform
2009-01-21 23:52
#7

Jag var i Xian för 3 år sedan och såg då terrakotta armén - det var helt otroligt! Jag blev så tagen, alla har olika utseenden. Dom visade en film som var kul att se även om den inte var så tekniskt bra.

Vi åkte med en grupp och hade egen svensktalande guide, för mig var besöket lite för kort, jag hade kunnat stanna hela dagen.

Allt är inte utgrävt, så det kommer att finnas mer att se i framtiden och jag ska tillbaka!

Godsagare
2009-01-21 23:58
#8

BKform, så kul att höra om stället!

Jag kommer dit en tisdag morgon och stannar en natt, åker tillbaka till Peking på onsdagkvällen. Skönt att veta att man hade kunnat klara det på en dag. Vet du om det finns annat att se i Xian eftersom jag har lite mer tid på mig?

Som vanligt reser jag på egen hand och kommer inte ha nån guide med mig. Hoppas jag får veta tillräckligt ändå om stället.

Jag läste på nätet att det fanns mer att gräva upp, helt otroligt att det har legat gömt i så många år!

BKform
2009-01-22 00:14
#9

Xian är ju som de flesta städer i Kina otroligt stor, det finns en gammal stadsmur kvar som man kan gå på eller så kan man göra som vi gjorde hyra en cykel och cykla runt, bra utsikt! Vi tog en tidig prommenad en morgon i de muslimska kvarteren, det var också en upplevelse.

Jag köpte en del penslar, och det kan nog finnas fina stämplar också.

Godsagare
2009-01-22 14:45
#10

Menar du att man kan cykla på muren? Häftigt i så fall.

Stämplar är alltid välkommet i min verkstad! Vad är det för stämplar? Sten som de karvar efter egen idé eller färdiga mönster i trä?

Penslar köpte jag när jag var i Kina förra gången, bra att ha till rakuglasyrer. Kostar kanske 2-3 kr styck. Helt suveränt!

LenaR
2009-01-22 23:51
#11

Jag hade en elev som reste i Kina, och hon köpte en stämpel som de gjorde på plats med hennes namn på kinesiska. Rätt lyxigt!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Danielsdotter
2009-01-23 09:30
#12

När jag var i Peking i höstas, var jag på pärlmarknaden, och där beställde jag en stämpel i sten med mitt namn på. Den blev jättefin, kostade nästan ingenting, och var klar på 10 minuter. Det går att få texten ingraverad, eller som relief (heter det så?Obestämd)

Godsagare
2009-03-11 07:52
#13

En sån stämpel fixade jag förra gången jag var i Peking. Hittade ett hål i väggen med en mkt gammal man som satt och slipade och karvade.

Inte ett smack engelska så klart och jag förmedlade med hjälp av kroppsspråket vad jag ville. Det tog lite tid men till slut hade jag även fått honom att skriva "keramiker" på kinesiska på sidan av stämpeln!

ha ha, jag "offrade" säkert 2 timmar på den lilla stämpeln men det var det värt!

Jag är sugen på andra stämplar, gärna i trä som jag kan göra mönster av i leran. Men det kanske  mer är Indien som står för det sortimentet.

Annons:
Doriz
2009-03-11 12:33
#14

Har ni hört historien om den förmögne svensken som för länge sedan beställde en servis från Kina. Han skrev under beställningen med Godkännes eller vad det var och så sitt namn. Servisen anlände vackert brydd med Godkännes Axel Axelsson … Undra om den är sann och om den är den, vad gjorde han med servisen?

pyromanen
2009-03-11 13:45
#15

#3. Indiska tygtrycksmojänger finns ju i alla mönster och storlekar! Har ett par stycken men tyvärr var jag i Indien länge innan jag var keramikbiten… hade det varit nu hade jag definitivt haft med mig fler hem!

Godsagare
2009-03-11 15:31
#16

Ha ha!  Stackare om den storyn är sann!

Kan mycket väl tänka mig att den är det, språkförbistringar förerkommer ju då och då. Tråkigt för dem som tatuerar in något som de tror betyder något HELT annat!

Hörde talas om nån som tatuerat ett tecken under naveln som skulle betyda "vild".

Men senare kom det fram att det betydde "vildvuxen"…

Vet inte om det är sant heller men skoj är det med såna historier! (Bara man inte drabbas själv förstås)

RobinGee
2011-12-10 15:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Det här är en gammal tråd, men om någon vill veta något om Kina, skriv gärna. Så vitt jag har tid svarar jag.

Terrakotta armen finns i Xian, som en gång var huvudstad i Kina. Xian betyder Västra Freden. Det finns mer än terrakotta där att se. Mest intressant är vad man inte kan se. Qin var kejsare, och hade väl lite storhetsvansinne. Han kallade sig den förste kejsaren. Hans grav är inte ännu utgrävd. Man tror att den innehåller en underjordisk kopia av Kina, komplett med floder och sjöar av kvicksilver. Mätningar visar att kvicksilverhalten i jorden är högre än normalt över ett område som till sin utformning liknar Kina. Kvicksilver ansågs ha magiska egenskaper, och man tror att han oavsiktligt tog livet av sig med stora piller av en kvicksilverförening som framställdes vid hovet.

Terrakotta är ju en slags keramik, bänd lera.

Det var Qin som byggde mycket av den kinesiska muren, den ”långa muren” som den heter på kinesiska.

Något annat intressant är Xian intermezzot (The Xian Incident). Under inbördeskriget 1936 bråkade Chiang Kaishek med sina generaler över om man skulle göra av med Mao Zedong eller dom invaderande japanerna först. Två av generalerna gjorde uppror, sköt prick på Chiang, som flydde upp på en bergssida innan han blev tillfångatagen. Allt finns kvar idag, inklusive kul hålen. En av generalerna avrättade Chiang senare, den andre förblev hans vän livet ut.

Stadsmuren är den enda som finns kvar komplett i Kina idag. Det går faktiskt att cykla på den, tolv meter bred.

Ett gammalt badhus, Huaqing, där man kan se hur överhögheten badade i varma källor.

Banpo Neolithic Village, här finns det 6 antika brännugnar som användes för 6,500 år sedan.

Grönt porslin, också typiskt Xian.

De stämplar som nämns är inte stämplar, utan sigill. Dom används fortfarande för att skriva under något i stället för en namnteckning. Äldre tycker fortfarande namnteckningar är fånigt. Vem som heklt kan ju fatta pennan ock skriva, med det finns bara ett sigill, och det har jag.

Vet ni vad dom här var till för, jo – här band man fast hästarna. (Steles museet)

Upp till toppen
Annons: