Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 5393 ggr
CarinaKristensson
2/20/18, 4:39 PM

Drejskiva - Åsikter?

Har äntligen kommit till skott att köpa mig en egen drejskiva. Jippie! 😊 Men vilken?? Vill ju inte köpa grisen i säcken… Jag har bla. tittat på Shimpo RK55 och Shimpo RK3T Whisper. Den senare är ca 2.500:- dyrare… Är den värd de extra kronorna? Har hittills bara kollat på tyska sidor och RK3T Whisper kostar ca 11.000:- inklusive frakt inom Tyskland (!). Kanske blir mycket dyrare att få hit den…? Köpa i Sverige istället? Kanske borde köpa någon annan skiva än de jag tittat på? Erfarenheter och tips mottages tacksamt! Har även tittat efter begagnade skivor men det verkar mer eller mindre omöjligt? /Tack!

Annons:
Michis 08
2/20/18, 9:19 PM
#1

Hej
Hur ser det ut med reservdelar om dem skulle gå sönder.
Sända den till ett annat land känns som en dyr historia. 

Nyfiken … men detta får bli en sak för framtiden för min egen del. 

/m.

ler
2/20/18, 10:58 PM
#2

Det är inte så dyrt med frakten, och om du köper i Sverige så är den ju fraktad då med. Men det kan löna sig att höra med fraktbolag där du bor om dom kan få den med i någon bil som varit i Tyskland.

Wino
2/21/18, 9:05 AM
#3

Jag  skulle köpa i Sverige om du inte själv kan hämta den i Tyskland med tanke på frakten. Det kostar i princip lika mycket att köpa hos Lars Tärn (tarn.se) här i Sverige. Vet dock inte hur mycket han tar i frakt. Jag har precis köpt en Whisper T och är jättenöjd för den är verkligen ljudlös. Om du vill köpa begagnat är det bästa sättet att sätta en bevakning på drejskivor på Blocket. Då får du info direkt när det kommer ut någon till försäljning och kanske bli först att höra av dig. Lycka till!

Giema
2/21/18, 9:39 AM
#4

Jag har en shimpo wisper, helt ljudlös helt underbart. Köpte från Cebex för då räknar jag med stöd och service också om det skulle behövas.

CarinaKristensson
2/21/18, 1:01 PM
#5

Tack för era svar som hjälpt mig att fatta några beslut 😊 Det blir en Whisper från Sverige pga ev problem med skiva och transport. Om jag inte får tag i en begagnad… Tack!

CarinaKristensson
2/21/18, 1:02 PM
#6
Annons:
Helka118
2/21/18, 1:18 PM
#7

Hej! Tänkte ta bidra med min erfarenhet.😁 För ett par år sedan köpte jag en Shimpo Wisper T från Cebex. Hade tidigare en gammal som jag köpt begagnad som var svår att reglera farten på som jag skänkte bort. Inte mycket har gjort mig lyckligare än att få börja dreja på min Wisper. Den går fortfarande ljudlöst och är min bästa vän i verkstaden. Jag är en glad amatör, men allt går ju lättare med en bra drejskiva. Lycka till. /Helena

Hekla118

Helka118
2/21/18, 1:18 PM
#8

Hej! Tänkte ta bidra med min erfarenhet.😁 För ett par år sedan köpte jag en Shimpo Wisper T från Cebex. Hade tidigare en gammal som jag köpt begagnad som var svår att reglera farten på som jag skänkte bort. Inte mycket har gjort mig lyckligare än att få börja dreja på min Wisper. Den går fortfarande ljudlöst och är min bästa vän i verkstaden. Jag är en glad amatör, men allt går ju lättare med en bra drejskiva. Lycka till. /Helena

Hekla118

CarinaKristensson
2/21/18, 1:33 PM
#9

Tack Helena, Nu blir det definitivt en Whisper!

Bo§e
2/21/18, 3:21 PM
#10

Orientexpressen

Jag lärde mig att dreja uteslutande på sparkskiva, och mina  ca 10 första keramikerår, drejade jag enbart på spark…..därför har det ljudet etsat sig fast i mitt minne, och inte enbart på ett negativt sätt…     Att jobba vid en sparkskiva med "halvdana" kullager ger något slags meditativ  upplevelse, ungefär som en låång resa med tåg….🙂

Ja, denna reflektion var förstås off-topic, och tillhör inte själva diskussionen….🙂

CarinaKristensson
2/21/18, 4:25 PM
#11

Jag har tänkt på sparkskiva också. Det ser det väldigt "fridfullt" ut, åtminstone för dem som behärskar konsten :-). För mig känns det nog som jag borde koncentrera mig på att få till det riktiga handlaget innan jag även skall blanda in ett ben jag skall ha koll på. Men en vacker dag kanske jag skaffar en - jag tycker ju om att åka tåg :-) Kommer nog beställa från en Cebexåterförsäljare som jag nu varit i kontakt med. Känns väldigt bra!

pyromanen
2/21/18, 5:54 PM
#12

Köpte en whisper i somras. Min första elektriska, dvs sparkade mina första 10 år som företagare. Har kvar sparken också för en del saker har jag inte helt vant mig vid än. Beskicka föredrar jag tx att göra pp sparken än. Whispern är tyst och så känns det lyxigt att den inte slutar snurra ha ha. Köpte den i Sverige och var mycket glad för det, för jag fick först ett "måndagsexemplar" som var allt annat än tyst. Den byttes utan krångel eller kostnader.

CarinaKristensson
2/21/18, 6:03 PM
#13

Så skönt att det löste sig utan problem! Det blir definitivt ett Sverigeköp för mig :-)

Annons:
Joddela
3/1/18, 9:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Hej! Jag köpte min första maskin på ebay från Kina. Kostade 3200 kr hem till dörren. Det är en lite mindre modell dock, skivan är 25 cm. Motoreffekten är 400w (som på flera modeller för 10-12 tusen). Säkert ingen superkvalitet och reservdelar är förmodligen svårare att få tag på (fast egentligen inte, om man vet vad man behöver).. Kan man sen fixa lite själv så löser man nog de flesta reparationer, skulle jag tro. Den är steglöst justerbar i hastighet och väldigt tyst.  Kan ju inte jämföra för att jag är novis men so far so good :)  Förvånansvärt stabilt bygge helt klart :)

ler
3/1/18, 10:10 AM
#15

Lycka till med drejskivan, hoppas att du slipper reparationer den första tiden. Den ser ju faktiskt fin ut och att skivan är lite mindre än på andra spelar ju ingen roll, har man behov av större skiva så sätter man ju bara på en träplatta

MiEkberg
3/27/18, 3:06 PM
#16

Intressant med skivan från ebay, har haft några som har frågat mig om dem. Priset är ju bra för att inte tala om färgen! Supersnygg! 
Har en RK 3T, som nog är lite "to mutch" för min vardagsdrejning? Superstark och snabb. Men vem vet en dag kanske jag använder den fullt ut?

att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg  KeramikKurser.se

Upp till toppen
Annons: