Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1300 ggr
Ninafinaballerina
2018-04-04 09:26

Nålstick på gods i nedre delen av ugnen

Hej! Har bränt en massa tallrikar i samma glasyr. Alla som låg i den övre halvan av ugnen blev fina men de undre fick nålstick/porer i glasyren. Enda slutsatsen jag kan dra är att det måste vara ytterst något svalare längst ned (dock ganska ny ugn och tät packat), om det kan ha påverkat. Någon som råkat ut för samma? Funderar nu på om det kan räddas genom att brännas om och i så fall om jag ska dutta på glasyr i de små porerna?

Annons:
elisae
2018-04-06 14:13
#1

De ugnar jag haft (frontmatade stengodstemperatur med element även  i botten) har varit varmare längre ner och svalast längst upp. Vet du inte hur just din ugn funkar kan du kolla det genom att ställa såna där koner som visar värmen  på de olika hyllplanen i nästa bränning, kan kanske vara en hjälp till att förstå vad som är fel om glasyren fortsätter krångla, det är ju tyvärr inte alltid helt lätt att hitta lösningen på problemet är min erfarenhet så lite konkret fakta är skönt att ha.

ler
2018-04-06 14:48
#2

Du kan göra som du själv skriver, men i framtiden kanske du skulle satsa på en glasyr med brett brennintervall som smälter ut på låg temperatur. Nu vet jag ju inte vilken temp du har bränt till och hur högt glasyren skall brännas? Men så kan du också packa ugnen lite glesare under och tätare ovan.

Ninafinaballerina
2018-04-06 19:42
#3

Tack för era svar o tips @elisae och @ler! Är en toppmatad ugn. Jag har använt Cebex glasyr 2209 med färgkropp. Bränningstemperatur 1220-1280°C. Jag brände till 1230.

Upp till toppen
Annons: