Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 2597 ggr
SabinaP
6/25/18, 12:48 PM

Ugn i slutet rum?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. Vi har bygg en verkstad i garaget. Lite för allt möjligt, bland annat en träsvarv. Av den anledningen (och för gaserna) så har vi byggt ett litet bås i ena hörnet, tänkt för ugnen, med egen dörr och eget utsug. Ungefär som en lite större garderob.

Där tänkte jag mig att ha ugnen, med egen strömförsörjning och egen ventilation. Fri från sågspån, svarvspån och annat damm som kommer bildas i själva verkstaden.

Båset är nog ca 90x90x200 cm och dörren är70 cm bred. Byggt i gips med regelstomme. På bilden syns båset uppe till höger i bild.

Men nu funderar jag på om det kommer att bli för varmt att ha ugnen i ett så litet utrymme? Den ugn jag tänker mig ha där är 60x60 ca. Ventilationen blir en riktig utsugsfläkt byggd för industriventilation.

Alternativet blir isf att flytta ugnen till ett hörn ute i själva garaget, med ventilation intill, men utan skyddande väggar.

Vad blir bäst? Hur har ni gjort?

Annons:
Niklas
6/25/18, 1:12 PM
#1

Vilken effekt har ugnen?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

SabinaP
6/25/18, 2:04 PM
#2

Den ugn jag har nu är på 3600 W men jag tittar på en annan som jag tror ligger på 5200 W. Gör det någon skillnad? avstånd mellan ugn och vägg blir likvärdigt med båda alternativen.

Niklas
6/25/18, 2:07 PM
#3

Man kan likna en ugn vid ett värmeelement. Ett värmeelement som drar 5200 Watt ger en hel del värme. Jag gissar att det kan bli onödigt varmt i båset med en sån på full effekt där. Vet du hur mycket luft ventilationen transporterar bort?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
6/25/18, 2:11 PM
#4

Jag tittade på några vanliga moderna köksspisar. De verkar dra som mest omkring 1000 Watt och det brukar kunna bli ganska varmt i ett kök om man kör dem några timmar.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Bo§e
6/25/18, 3:00 PM
#5

Oj….ett bås på 90x90x200 cm är ett VÄLDIGT litet ugnsutrymme, som lätt kan bli en "ugn" i sig själv om ventilationen är otillräcklig.  Mina varningslampor blinkar….😮  

Förutsättningen för att det skall fungera är att ventilationen är ordentligt tilltagen, med generöst dimensionerad in- och utluft…..och att ventilationen ALDRIG NÅGONSIN tillåts strejka eller glömmas bort när man bränner… 

Man kan koppla en dimmer till fläkten, så behöver man inte köra "fullt blås" i början av bränningen (om t.ex. ljudet känns irriterande)…..men då gäller det att INTE glömma att höja effekten senare, när det behövs…..

En annan viktig faktor är ugnens styrning, som helst bör placeras utanför ett så litet utrymme.  Vid rumstemperaturer från (ungefär) 40-45°C och uppåt börjar ugnsstyrningar att visa fel,  med eskalerande felvisning med höjd temperatur.   Om man "måste" ha styrningen i det lilla båset, får man åtminstone  se till att den sitter i det svala draget från inluften, när fläkten är igång.   Styrningar måste hållas svala, om man vill slippa "galopperande felvisning" (med vidhängande överbränningsresultat, och ökat elementslitage)….

Skaffa en "max-min-termometer"  som i efterhand visar hur varmt det var som mest, och placera den på olika ställen i ugnsrummet under några bränningar.   Det är en billig och pedagogisk övning, som visar om ventilationen räcker till eller inte….

------------------------------------------------------------------------

Ett exempel:     Jag här själv sett resultatet, när en 5,5 kW ugn blev placerad i ett helt oventilerat rum, med måtten 4 x 2,5 x 2,2 m.  Plastföremål i rummet hade smält….t.ex. rastren i lysrören hängde som sirapstrådar från taket….  Målarfärg hade "bubblat" sig……..det var nog mycket nära en brand…..rena turen att ingen "plastsirapstråd" råkat hamna på ugnen….      En inlufts- och en utloppsöppning, samt en fläkt löste senare alla problem…..   

----------------------------------------------------------------------

SabinaP
6/25/18, 7:56 PM
#6

Som vanligt utförligt och begripligt svar Bosse. Tack. Vi tänker oss en kanalfläkt för industriventilation med varvtalsregulator, plus att själva automatiken placeras utanför rummet. 😊 en vän till mig har också en 'skorsten' från ugnen som leder ut värmen utanför huset. Vi har ju inte installerat någon ugn ännu så man kan ju ändra sig. Att ha den i garaget för ju med sig andra bekymmer med gaserna som man inte vill ha bland verktyg och cyklar heller. I övrigt finns inget plastigt som kan smälta inne i båset.

Annons:
SabinaP
6/26/18, 10:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Vi har konfererat lite hemmavid och nog ändå bestämt att spånsugen får flytta in i det lilla båset och ugnen får en hörna i garaget med en ventilationskåpa över. Så som proffsen i Gustavsberg gör :-) Dels håller vi all dammproducerande verksamhet skild från ugnen och dels får vi lite ljudisolering runt spånsugen och dels kan man ju byta till större ugn utan att behöva bygga om, win-win-win. Tack för all input.

[rolnor]
6/26/18, 1:13 PM
#8

Du kan fråga ditt försökringsbolag om dina ugnsplaner är OK, vid hög temperatur blir det en del värmestrålning också så ugnen får inte stå för nära väggar.

Bo§e
6/26/18, 1:22 PM
#9

#7: Det låter betryggande….🙂      Ett arrangemang ungefär som på bilden kommer att fungera fint….särskilt med en varvtalsreglerad kanalfläkt någonstans längs röret, vilket ger full flexibilitet, plus samtidigt en bra allmän ventilation av garaget vid behov….          #8:  Nej, ställ inte ugnen för nära väggen.      Visst kommer garaget att bli litet varmt ibland pga strålningsvärme, men knappast  till några extrema eller skadliga  nivåer….

När det har jobbats med trä i lokalen, får man inte glömma att sopa bort eventuellt spån  ovanpå och omkring ugnen…..

SabinaP
6/29/18, 10:16 AM
#10

Träverkstan kommer nu ligga avskild från garagedelen där ugnen ska stå med vägg och stängd dörr, så inget sågspån eller svarvspån där ugnen står. Dammigt blir det ju i ett garage ändå ibland så jag kommer ha ett skynke över ugnen när den inte används. Sedan får det nog bli en platta med hjul under ugnen så att man kan dra fram den från hörnet vid bränning. Det kommer bli bra det här :-)

Ulla
6/29/18, 10:32 AM
#11

Det låter som om du har fått till en bra lösning. 👍

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Upp till toppen
Annons: