Glasyrer/glasering

Rinnig glasyr

2020-03-08 22:18 #0 av: kinnekulle

Hej använder en glasyr..innehåller koppar och nefelinsyenit bla..den är otroligt fin men tusan så rinnig..vill inte äventyra själva transparensen..men vill gärna att den inte rinner så..bränner den till 1250..tar tacksamt emot tips?

Anmäl
2020-03-09 21:36 #1 av: ramjambam

Det skulle vara mindre rinnig om du bytte nefelin syenit mot felspat i receptet

Anmäl
2020-03-17 08:53 #2 av: kinnekulle

Hej och tack för svar...men tror du att den blir lika transparent då..vilken feltspat föreslår du?

Anmäl
2020-03-17 21:52 #3 av: ramjambam

Natrium felspat get bäst färgutveckling, men kan orsaka krackelering. Enda man kan göra är att blanda en liten sats

Anmäl
2020-03-19 08:16 #4 av: kinnekulle

Tack..jag har prover inne i ugnen nu..spännande

Anmäl
2020-03-24 13:48 #5 av: Ålands folkhögskola

Hur blev det med proverna?

Anmäl
2020-03-28 00:11 #6 av: kinnekulle

Ålands folkhögskola
Kan du tänka dig mitten elementet gick av!! Så ugnen kom aldrig upp i temp

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.