Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 908 ggr
BK Form
5/25/20, 12:49 PM

Glasyrberäkning

Jag har recept på en transparent stengodsglasyr

44 Kalifältspat 

25 kvarts

19 krita

8 kaolin

4 zinkoxid

Den behöver jag sänka utsmältningen något på så att jag kan använda den till min svarta lera.

Jag bränner den svarta till 1200 grader.

Någon som vet?

Eller har ett recept som funkar vid den temperaturen?

Hoppfulla hälsningar

Berit

Annons:
ler
5/25/20, 1:12 PM
#1

Just en sådan fältspats glasyr är alltid lite seg och kan vara svår att sänka temperaturen på. Men om du skall prova så skulle jag rekommendera att prova med mera zinkoxid, möjligen lite colemanit eller en fritta. Man kan ge bud på hur det skall se ut men man måste alltid testa. Och på svart lera kan det vara problematiskt.

BK Form
5/25/20, 1:41 PM
#2

Ja, jag har en annan med mer zinkoxid, tyvärr drar den allt för mycket åt grönt samt får blå slöjor.

ler
5/25/20, 2:10 PM
#3

Innehåller den glasyren någon form för bor?

BK Form
5/25/20, 2:44 PM
#4

Den har exakt samma glasyrmaterial men i andra proportioner

50 kalif.

20 kvarts

12 zinkoxid

15 krita 3 kaolin

ler
5/25/20, 4:05 PM
#5

Ja tråkigt nog så är det väldigt få glasyrer som passar på den svarta leran. Man har många problem med hur glasyrmaterialerna påverkar järn och mangan. Och båda oxiderna måste ju vara någorlunda opåverkade för att få en svart skärv. Och så är det ju det med gaserna från manganspinellen som sker på en ganska hög temperatur. Så glasyren måste ha ett litet smältintervall med en hög början och så är man inne på alkaliglasyrer som dessvärre är dåligt för manganet.

[rolnor]
5/25/20, 5:17 PM
#6

Hur vore det om man minskade kaolinet, skulle inte det sänka smältpunkten?

Annons:
ler
5/25/20, 5:25 PM
#7

Jo rolnor det är absolut en möjlighet, och samtidigt minska kvartsen. Men jag skulle nog vilja ha i en lämplig fritta som mjukar upp glasyren en smula.

osv
5/26/20, 8:03 AM
#8

Borglasyr har jag fått bra resultat med.

BK Form
5/26/20, 11:26 AM
#9

osv

Har du något recept att dela med dig av?

osv
5/27/20, 7:32 PM
#10

Har varit lat och köpt två glasyrer från Tärn. Blandat ut hans honungsbruna 40 %med den transparenta 60%. Den honungsbruna innehåller antagligen mangan så du kan ju testa att göra prover med det. I lägre temp drar glasyren mer åt det bruna hållet även på svart lera.

ramjambam
5/28/20, 7:18 PM
#11

Ersätta fältspat med nefelin syenit så sänks topptemperaturen

nyburgaren
5/30/20, 9:34 PM
#12

Lite kul att leka med glasyrer på ett enkelt sätt är att leka med formler.. ladda ner ett glasyr program och skriv in receptet.. kolla formeln och sänk Al203 lite kanske 3-4mol.. och ersätt den tappade SiO2 med kvarts till den ursprungliga mängden och se vad den gör i temp.. blir man varm i kläderna kan man gå in med B203 i försiktiga mängder utan att röra till receptet för mycket…

ler
5/30/20, 10:14 PM
#13

Skall det vara en transparent glasyr så skall aluminium och kvartsen följa varandra så förhållandet inte ändras. Sänker man aluminium så bör man också sänka kvartsen så det blir samma förhållande som ursprunget, om den nu hade ett optimalt förhållande. 1/10

Annons:
ler
5/31/20, 9:40 AM
#14

Program för glasyrer har man ju hört om i många år nu men det är ju egentligen bara att dividera lite så har man formeln på ett par minuter.

Rivermist
5/31/20, 9:54 PM
#15

Vad använder ni för program för glasyrer? Låter intressant!

Upp till toppen
Annons: