Annons:
Etiketterformadekorera
Läst 707 ggr
avut
2020-07-18 09:13

plana plattor

Hej,

Önskar tipps på hur kavlade plana ytor bibehålls plana i bränningen?

Hälsning Avut

Annons:
Bo§e
2020-07-18 13:22
#1

Jag utgår från att det handlar om stengodsplattor.     Det är ingen lätt match att få sådana plana….särskilt inte om man använder lera som är avsedd för drejning.    

Början till resan mot plana plattor är att använda en lera som är ordentligt mager. Magrad med chamotte och/eller sand i rikliga mängder, så att krympningen under sintringen minimeras.  Det gäller att minimera rörelserna i leran under sintringsfasen.

Men man vill också minimera rörelser och spänningar under avkylningen.   Nästa steg är att försöka få få plattorna att kallna jämnt, så att inte översidan svalnar snabbare än resten av plattan och därmed skapar en böjning.    Ett sådant knep är att använda korta distanser, så att sättplattan ovanför hamnar riktigt nära stengodsplattan, så att båda sättplattorna bildar ett slags "värmepaket", som svalnar - någorlunda - i jämn takt, med stengodsplattan emellan….    

Inget av ovanstående "trick" är någon patentlösning, utan just trick, som kan hjälpa en på traven i jakten på den plana stengodsplattan….

Plana plattor i plastisk stengodslera är en utmaning….   Men svårigheten  står förstås i proportion till plattornas storlek och tjocklek…..   Och, hur plana måste de vara…?

-------------------

Det finns stengodsgjutmassor med superlåg krympning, och som är avsedda för just tillverkning av plattor…..men då får man förstås gjuta sina plattor, och inte kavla.

ler
2020-07-19 16:16
#2

Höganäs gjorde då dom fanns stora extruderade plattor som var plana, men det kräver ju maskineri som vanligt folk ju inte har. Men det intressanta är att strukturen blir jämn på båda sidor så kan man få tag på en kavlingsmaskin med rulle på båda sidor så är det en fördel framför att kavla normalt

Bo§e
2020-07-19 19:31
#3

Ja, jag minns att Höganäsbolaget hade en speciell lera, som antagligen var tänkt för extrudering m.m.  Den var också väldigt bra att dreja stora föremål med.   Den såldes inte till allmänheten, men den dök ibland upp på  Höganäs Keramik AB som en "speciallera", just för storgodsdrejning.

Extrudering är ju en möjlig teknik för plattillverkning,  men inte ens det är någon "quick fix"….hur munstycket är gjort och intrimmat är kritiskt även här, för att man inte skall bygga in strukturella spänningar och oönskade "minnen" i leran.  Tillsammans med en representant från en engelsk tillverkare, tillbringade vi en gång  en hel dag för att få ett extrudermunstycke "så bra som möjligt"……främst med hjälp av filning och polering för hand, plus en hel del magkänsla.  Resultatet blev till slut  "skapligt", men valet av lera var ändå ytterst kritiskt.   Vi testade många olika kommersiella leror, och vad jag minns var "303" från Massemühle Wagner den lera som gav de planaste plattorna i slutändan….mot förmodan…

Ja,  kavling med dubbla rullar borde ge litet mindre "oregelbundet minne" i leran…..men det gäller ju att kunna flytta leran från maskinen utan att böja den i onödan…

Man kan också prova att vända på leran växelvis medan den kavlas ner, och samtidigt kavla den "åt båda hållen"……och försöka undvika att böja plattorna…

ler
2020-07-19 20:09
#4

Jo så är det ju, på Vittinge taktegel så funkade det inte med vanliga extruder sådana som man normalt använder, på grund av deras lera så fick dom använda väldigt korta varianter av dom vanliga. Jag tror att dom blev byggda speciellt till dom. Skall man vara helt säker på att det blir plant så är det torrpressning som gäller men vem ligger inne med en sådan press?

ler
2020-07-20 16:24
#5

Jag håller faktiskt på med plana plattor just nu, radiohuset på Frederiksberg hade plattor från Höganäs som nu måste bytas ut. Det blir nya gjorda av en stengodslera som man tar bort allt mycket finkornigt material och så är det 40% chamotte i den leran. Plattorna är 510x300x30 mm. Det blir bränt så att plattorna bara sintrar så mycket att dom lägger sig ner på underlaget och vatten absorptionen ligger under 5%. Det går åt några tusen plattor. Det blir extruderat och 1000 plattor är snart färdiga.

Bo§e
2020-07-20 17:44
#6

#5:   Ja,  det är ju ett alternativt sätt…..att separera bort en del av lerans finkorniga, plastiska material.  Hur går det till i ditt fall…?  Sedimentation, eller någon annan metod…?

Jag antar att bränningen av så stora (och så många) plattor sker industriellt, och att avkylningen måste ske ganska långsamt, med tanke på storleken/lermängden per platta…..?

Blev nyfiken på processerna….

Annons:
ler
2020-07-20 20:30
#7

Det sker med luft, vindsortering. Och ja det blir producerat på fabrik. Avkylningen tar så klart ganska lång tid, hur länge vet jag inte. Det svåra är i sådana här fall där inte alla plattor byts ut är att färgen måste stämma helt, annars ser det ju konstigt ut.

Upp till toppen
Annons: