Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 991 ggr
Björkhaga
8/7/20, 2:45 PM

Ämne som ersätter olämplig mineral

Ulexite, calciummetaborat, Colemanit eller Gerst- ley Borate verkar svårt att köpa och jag misstänker att det är mineraler som vi bör undvika att skaffa. Vet någon av er om det finns något ämne som kan kompensera eller ersätta det som mineralen har som effekt?

Annons:
ler
8/7/20, 10:43 PM
#1

Så kan man tråkigt nog inte säga, eller rättare sagt så beror det alltid på vad för funktion råvaran har. Om man t.ex ersätter dolomit med krita och magnesit så får man normalt ett annat resultat än när man använder dolomiten, även om det är helt samma kemiska sammansättning. Men man kan normalt ersätta dom flesta av dom råmaterialen med frittor. Oftast så är det en fördel med så sammansatta ämnen som möjligt och desto flera ämnen som ingår i en glasyr desto säkrare blir den. Nu vet jag inte om det ger mening för dig vad jag skriver men om du kan räkna på glasyrer så prova att ersätta med en lämplig fritta. Just dom råmaterial som du nämner är i huvudsak bor som är det intressanta och det är inte ett material man hittar i Europa och det börjar bli ett material som blir svårare att få tag på till ett industriellt förnuftigt pris. Men klart att det fortfarande finns nog till att använda till frittor, som bara blir lite dyrare än dom var för 10 år sedan. Det är inte farligt mycket men jag ser en trend, liksom med litium som för några år sedan steg med 100% på en dag, beroende på batteri tillverkning. Om du fastnar i ditt projekt så säg till. Skall också säga att du ju kan använda olika slags kalciumborater och även colemanit, även om det kan släppa på kristallvattnet mycket plötsligt så det springer av skärven. Jag använder det i begränsat omfång utan problem.

ler
8/7/20, 11:04 PM
#3

Du kan även söka på portabor som finns i olika kvaliteter. Säkrare och du kan få det en del billigare än colemanit i Sverige. Har du speciella behov så ge besked

Björkhaga
8/8/20, 11:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Varmt tack för att du tar dig tid att svara. Cebex har säljstopp på både colemanit och calciummetaborat. Jag får försöka prova min fram. Mitt mål är att skapa en ljusgrå, matt, sammetsmjuk glasyr.

[rolnor]
8/8/20, 8:19 PM
#5

Brukar väl funka med talk för att få fram en sån, måste du ha bor?

ler
8/8/20, 8:56 PM
#6

Säkraste sättet att få en matt glasyr är att tillsätta 10% titandioxid, kan gå med lite mindre också, men kan likaledes kräva lite mera. Till skillnad från kiselsura matt glasyrer som är väldigt temperaturkänsliga på grund av att blir det inte nog varmt så har man bara ett sandpapper, och blir det för varmt blir det inte matt, gränsen för lämplig temperatur har så små marginaler att en ugn kan innehålla både lyckade och totalt misslyckande alster, beroende på vart i ugnen det stått. Men med titan så bildas det en kryptokristallin yta som inte påverkas av temperaturen. Man kan också ta en vanlig glasyr och tillsätta matteringsmedel i form av fin aluminiumoxid, och så färgar du så klart med lämplig färgkropp.

Annons:
ler
8/8/20, 10:11 PM
#7

Det finns så klart många andra sätt att få fram en matt, kaolinmatt, eller genom en eller flera baser. Zink- Barium är en variant som kan vara väldigt dekorativ men inte är lämplig till bruksgods.

[rolnor]
8/8/20, 10:41 PM
#8

Jag vet att jag gjort just en sammetsyta med talk men det är ju inte så lätt veta exakt vad som menas med en sån. Har du nån kommentar till just talk ler?

ler
8/8/20, 10:48 PM
#9

Ja det har jag och det är ett utmärkt förslag på höga temperaturer, men det bästa resultatet fås om man använder flera magnesium-kalcium mineral. Blanda talk, wollastonit, kalkspat, och magnesit. Så är chansen för bildandet av kristallisering och bildandet av sammansatta kristall system större. Klart man kan lyckas enbart med talk men det är svårare. Man kan med fördel också använda små mängder av t. Ex zinkoxid eller annan bra kristallbildare. Och så är balansen mellan syra bas ganska viktig, bör inte vara allt för sur glasyr.

Björkhaga
8/8/20, 11:19 PM
#10

Tack snälla #5 och #9 !!!! Jag provar mig fram med talk, wollastonit, kalkspat, och magnesit och försöker återkomma med kommentar.

ezlin
5/18/21, 12:23 AM
#11

#4: Tyvärr kan nog klåfingriga föreskrifter från EU och kemikalieinspektionen leda till säljstopp på borkemikalier, men så vitt jag vet är naturliga mineral undantagna från kemikalieförordningarna och borde ge ett bra, men något ologiskt andningshål. Vissa av säljstoppen kan alltså bero på myndighets bud andra på en ängslig och onödigt långtgående anpassning till dessa.

Plena
5/25/21, 11:25 AM
#12

#4: Vilken vacker glasyr! Har du lust att dela receptet?

Kinna9093
10/16/21, 6:53 PM
#13

#12: Plena, ett tips från mig är Cebex skiffergrå matt 1318. Den är väldigt snygg. Ljus på ljusa leror och effektfull på blandad eller andra leror! Lycka till 🤞

Annons:
[rolnor]
10/17/21, 8:07 PM
#14

Det är väl nån borfritta men det blir inte bara att ersätta rakt av, receptet kan behöva ändras. Det är bor man är ute efter. Man kan nog göra kalciumborat själv från borax och vägsalt men det kräver lite kunskaper och jobb. Borax finns att köpa om man har företag vill jag minnas. Det har kommit restriktioner p.g.a attt man hittat toxiska effekter, jag tror det är på reproduktionssystem

[rolnor]
10/17/21, 8:12 PM
#15
Buy 20 Mule Team Borax rengöringsmedel booster & multi-purpose hushåll renare 65 oz. Box-1 Pack online at an affordable price. Ubuy is the leading international shopping platform in Sweden with millions of products. Get special offers & fast delivery options with every purchase on Ubuy. B07BFF92YY
Plena
10/19/21, 3:13 PM
#16

#13: Tack Kinna! Kanske ska testa, vill ju helst blanda själv så jag har kontroll men ibland är det värt att köpa!

ler
10/19/21, 3:38 PM
#17

Så tycker jag att du skall blanda själv

Upp till toppen
Annons: