Ansiktsmask?
Jag är nybörjare på detta. Håller på att göra en kakburk, fritt tolkat från St. Brides kakburk, som finns i Prismas Keramikbok. Där står det att man ska spruta på vit engobe. Har inhandlat en handspruta på Cerama.
Förstått att det är inte hälsosamt, med varken engobe eller glasyrer. Räcker det med en sådan där tygmask man klämmer över näsan eller måste det till proffsigare saker?
Ambition - The world makes way for those who know where they are going.
Om engoben är våt så behöver du ingen mask! Och vad gäller glasyr så vet man ju inte hur stora partiklarna är i torrt tillstånd, om man inte har ett tekniskt datablad förstås, men om man tar kvarts så är det det den respirabla kvartsen som är ett problem och då pratar vi om 6/1000 delar eller mindre så kolla med brukanvisningen på filtret! Var försiktig så det inte dammar för mycket, gå kanske utanför och rör upp glasyren. Håller man sig till vanliga förnuftiga regler så skall man nog inte ha ångest, för då blir det ju heller inte kul.
Köpte en helmask för ett par år sen, skönt när jag blandar glasyr eller glaserar, förr så var jag alltid lite rosslig i halsen efteråt, inte bra. MEN, en bra sån mask är ganska dyr…
#1 Varför menar du att ingen mask behövs om engoben är våt?
Annslycka, jag har blivit varnad för engångsmasker, för att de bara skyddar en för de största partiklarna, de som gör att man hostar. Min källa (har glömt vem det var) sa att med en sån tygmask andas man fortfarande in de fina partiklarna, men hostar inte ens upp dem igen.
Jag kan inte säga om det stämmer, men en proffsmask är en värdefull investering!
Sen kör jag hårt på att en gång är ingen gång… 🤫De flesta material man hanterar är inte giftiga eller omedelbart farliga, utan faran är när man exponeras över lång tid.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Om engoben är våt så dammar den ju inte
Tar tacksamt emot era kunskaper, ska genast försöka införskaffa en bättre mask. För även om jag bara har en handpump så var det rätt häftigt. Inge alls lika nervöst som när man doppar med tång. Av någon anledning ser jag aldrig fram mot just det momentet. Har även hört att man bör använda handskar när man hanterar just glasyrer. Tack än en gång. Detta forum är helt klart toppen:)
Jag förstår din fråga Lena, klart att man i princip även bör använda mask vid engobering. Men med handspruta tror jag inte man får så stort tryck att det blir så små partiklar att det skulle vara ett problem. Men du har ändå rätt i att det är att rekommendera. Personligen skulle jag inte ha det om jag visste att engoben bara var lera och kanske lite krita eller liknande. Men vag jag menar är inte relevant i detta tillfälle så använd mask.
Jag har arbetat 40 år som keramiker, när jag började använde jag blymönja, kadmium mm. Jag hade även asbestskivor i ugnen som plattskydd. När man hade bränt några gånger smulades dessa sönder och avgav damm. Har ibland haft dåliga lokaler, trägolv, inget utsug, fåniga tygmasker etc. Jobbat mycket med glasyrer och olika bränningstekniker, reductionsbränning, bränt olika vass o grässorter till askglasyrer. Doppat godset i glasyren utan handskar, alltid. Undervisat i 23 år, även där i dåliga lokaler. Undervisning är kanske det värsta, när 10 pers. ska glasera samtidigt, och ingen av dom förstår hur farligt dammet är.(fast man förklarar) Svårt att skydda sej då när man ska prata. Jag har haft 5-6 grupper i veckan + barnläger etc. Har nu blivit sjuk och tvingats sluta arbeta med keramik, vilket är fruktansvärt tungt. Trodde först att min hosta var silicos, sk. stendammslunga, men röntgen visar inget. Diagnos just nu; astma, men ingen vet riktigt trots att alla är ense om att mitt arbete ligger bakom. Har fått lära mej att många ämnen i keramisk tillverkning är farliga trots att dom inte fastnar i lungorna. Slutsats; Använd en riktig mask och fixa ett bra utsug!
Beklagar att du fått sluta, tragiskt. Förhoppningsvis så får din historia fler att börja använda mask.
Ja, hoppas det. Och…40 år är lång tid eller hur.
Tack för din berättelse Derst. Jag blir verkligen berörd. Jag ska vara försiktig. Min keramiklärare på Studieförbundet försöker förmedla detta. Svårare än vad man tror. Men jag försöker hålla min verkstad så damfri som möjligt och städar av efter som. Är tacksam för alla svaren jag fått i ett viktigt ämne.
Nu är engoben på plats. Upplevde att handpumpen funkade bäst med ABBA låten Take a chance on me… Pröva! man får in världen tempo och bra tryck. Här kommer bild på kakburken som nu väntar på skrå bränningen.
Vilken fantastiskt fin kakburk! Ser ut att ligga en del jobb bakom den…
#7 Derst, så ledsamt. Jag hoppas också att andra tar lärdom av din historia och skyddar sig från keramikverstadens gifter med mask och handskar. Tack för att du delar med dig!
🌺
Använder alltid en bra mask när jag glaserar (sprutglaserar) däremot använder jag inte handskar, verkar lite bökigt. Hur farligt är det att få glasyr på händerna egentligen?🤔
Om du tänker så här Wabisabi .Huden är kroppens största lunga och allt du får på huden tar kroppen upp..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Använder ni mask när ni glaserar med tång? Var köpte du din mask, Rolnor?
Minns inte, men den var dyr, finns nog billigare på Chlas Olsson kanske?
Jag brukar inte använda handskar, men det vore skönt att slippa t.ex. färgen som blir av järnoxid. Så länge man jobbar med saker som inte är lösta i vatten så är risken liten att bli förgiftad via huden anser jag.
Här har du en firma med stort sortiment;
Det är inte bara du själv som drabbas det är hela miljön som drabbas av alla dessa ämnen. Jag tycker man bör tänka på sig själv och miljön för man är en del av den.
Margit Wengström
#15 Jag använder inte mask när jag doppar, häller eller penslar glasyr. Däremot när jag blandar torra pulver, och definitivt om jag sprutar på engobe eller glasyr.
#16 Jag håller med dig om att risken för förgiftning nog är väldigt liten via huden, så länge man inte hanterar koboltsalter och liknande. Däremot kan man få allergiska reaktioner av flera ämnen, så handskar är ingen dum idé!
#14 Tänkte inte på de´🤫 Så som LenaR skriver det är nog ingen dum ide´ det handlar väl bara om att vänja sig.
om att använda handskar vid glasering; jag använder inte det om glasyren är ofärgad dvs utan oxider men är noga med handskar om glasyren är infärgad speciellt viktigt med krom och nickel.
Då vi har glasyrer i undervisningslokal så märker vi spannarna till färgade glasyrer med en bildsymbol "handskar" och jag betonar vikten av rätt hantering med glasyr och tvätta händer. När man putsar på en glaserad yta som torkat vill man gärna blåsa bort dammet och detta är ju inte heller bra om det är en grupp som glaserar.Anders Fredholm har en bra text som betonar riskerna vid pulverhantering. Undvik lerklumpar som torkar på golvet, man går o trampar på dem och det blir kvartsdamm i lokalen.Ät aldrig i samma lokal.
Att ha händerna i en engobe eller glasyr som innehåller tungmetaller/oxider; din hud absorberar ämnen som tas upp i kroppen precis som när du smörjer dig med en handkräm.kroppen kan inte göra sig av med dessa ämnen utan samlas i bindväven.
Jag skrämmer gärna med dessa fakta och förebygger slarvig hantering, sen om jag inte använder mask vid enstaka tillfällen när jag är ensam det är upp till mig.
Jag vill nog säga att saker som inte är lösta i vatten inte kan tas upp av huden, ett undantag är kanske nanopartiklar som kan tränga igenom men såna finner man nog inte i normala glasyrer.
Om du får oxider under naglar även torra sådana och sen är nagelbitare ..ja då äter du giftet..
Blymönja går igenom huden, men det är väl inte så många som använder det. Nej det är nog så att faran ligger främst i det som kommer igenom kroppen eller i lungorna. Nanopartiklar är nog också ganska sällsynt i keramiken.
Förlåt om jag förstör er glädje och kanske påverkar er ekonomi. Men vi måste vara rädda om allt liv på jorden. Alla dessa gifter som släpps ut i fabriker och plast o material vi använder gör mig förstörd. Tycker alla bör tänka på detta i stort och smått att ha det i åtanke. Men det vanliga är att alla ångar på för att få tiden att gå eller nåt. Själv hade jag haft ekonomi hade jag gärna haft en egen verkstad med ugn och drejskiva och gärna fått sett sålt mina alster. Hade jag fått välja att få jobba med något i keramikväg idag så hade det varit vedeldade gods för de blir verkligen vackra tycker jag. För mig är de det absolut vackraste i mannaminne i keramikväg.
Missan9
#25 och vad är det som är bättre med vedeldning rent miljömässigt ?
#26 Det är ovanligare med glasyrer på sådan keramik för det är ju elden och aska som slumpmässigt påverkar ytan och gör oförutsedda och spännande eldmönster. Har du provat någongång?
Självklart har jag det..men du svarade inte på frågan..Miljömässigt?
Jag har besvarat det redan. Men någon annan kanske vet bättre?
Vedeldning kan ju betraktas som CO2
neutralt men problemet är ju själva sättet förbränningen äger rum på, det blir nog ingen vidare ren förbränning och släpper ut mycket skit. Jämfört med en el ugn som ju kan drivas med vattenkraft eller vindkraft, måste vara mycket bättre för miljön. Nu handlar ju keramikframställning om uttryck också så där får man ju göra en bedömning vad man vill acceptera! För miljön är det väl bäst att kanske inte hålla på med keramik i mindre skala.
Tack Perlennart. Jag tänkte tvärtom att hålla på med keramik i större skala är värre? Men en sten skulle falla från hjärtat sas om det är verkligen som du säger i det fallet. Stora fabriker tänker jag torde släppa ut alldeles för mycket i denna kommersiella värld där man köper billigt och slänger skräp överallt hursomhelst. Men förhoppningsvis leder du oss rätt PerLennart? Jag har sedan 15åring brytt mig mycket om miljön men jag har aldrig sett någon utväg. Nu med Kinas och andras utveckling bör man undra vart det barkar hän om alla kör så det ryker. Alla måste ju börja någonstans med sin terapi att skapa med händer och fötter tror jag är bra för mänskligheten så vi inte enbart blir passiva konsumenter som bara skitar ner.
Jag upplever att hela keramik-världen blivit stigmatiserad av att det förr i tiden var vanligt med bly och kadmium i glasyr. Självklart ska man vara försiktig och det som idag kanske är den största faran är att andas in kvarts och det var väl i första hand det som TS undrade om? Sen såna lösryckta inlägg om att vi förstör miljön på olika sätt så tycker jag att man i så fall får tänka på att inte sätta sej i en bil t.ex. eftersom dom släpper ut koldioxid och även nitrösa gaser, däcken river upp nanopartiklar. Lite balans i debatten får det vara.
missan 9 Vad sägs om trätallrikar? kan man ju göra själv! för övrigt så finns det mycket att säga om miljön o utsläpp inom andra tillverkningsprocesser som använder liknande ämnen som keramisk industri ex. textil, färg m m. Lokalt uppfödd mat ex. kyckling ska ju vara bra, men hur många vet att dom endast lever 2 mån. för att sedan slaktas. Vegan, är det bra? Vad fraktas o hur? Köpa kläder på Röda korset etc. det är väl ok? Odla själv? Tjernobyl lever kvar här med becerel, inte bra! Svårt ellerhur?