Ansiktsmask?
Jag är nybörjare på detta. Håller på att göra en kakburk, fritt tolkat från St. Brides kakburk, som finns i Prismas Keramikbok. Där står det att man ska spruta på vit engobe. Har inhandlat en handspruta på Cerama.
Förstått att det är inte hälsosamt, med varken engobe eller glasyrer. Räcker det med en sådan där tygmask man klämmer över näsan eller måste det till proffsigare saker?
Ambition - The world makes way for those who know where they are going.
Om engoben är våt så behöver du ingen mask! Och vad gäller glasyr så vet man ju inte hur stora partiklarna är i torrt tillstånd, om man inte har ett tekniskt datablad förstås, men om man tar kvarts så är det det den respirabla kvartsen som är ett problem och då pratar vi om 6/1000 delar eller mindre så kolla med brukanvisningen på filtret! Var försiktig så det inte dammar för mycket, gå kanske utanför och rör upp glasyren. Håller man sig till vanliga förnuftiga regler så skall man nog inte ha ångest, för då blir det ju heller inte kul.
Köpte en helmask för ett par år sen, skönt när jag blandar glasyr eller glaserar, förr så var jag alltid lite rosslig i halsen efteråt, inte bra. MEN, en bra sån mask är ganska dyr…
#1 Varför menar du att ingen mask behövs om engoben är våt?
Annslycka, jag har blivit varnad för engångsmasker, för att de bara skyddar en för de största partiklarna, de som gör att man hostar. Min källa (har glömt vem det var) sa att med en sån tygmask andas man fortfarande in de fina partiklarna, men hostar inte ens upp dem igen.
Jag kan inte säga om det stämmer, men en proffsmask är en värdefull investering!
Sen kör jag hårt på att en gång är ingen gång… 🤫De flesta material man hanterar är inte giftiga eller omedelbart farliga, utan faran är när man exponeras över lång tid.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Om engoben är våt så dammar den ju inte