Torkning
Funderar lite runt detta med torkning… Om man låter sitt alster stå och torka i rumstemperatur ett par veckor, så den blir riktigt torr, och sen ställer den i ett lite kyligare rum med lite fuktigare luft, vad händer då om man sen bränner efter nån dag? Funderar runt den där ugnsbränningen där några saker exploderade och kan inte riktigt köpa att det är luftbubblor som orsakat det. Kanske detta kan vara anledningen, eller vad tror ni proffs?
Räcker att dom står nått dygn i ett varmare utrymme , eller så kör du väldigt sakta upp till 600 grader..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Tror du att fukten efter att de torkat påverkat dem? Eller är det så att när de väl torkat så gör det inget om de står i ett rum med högre luftfuktighet?
Dom blir inte så fuktiga att du inte kan bränna dom sakta..jag bränner t.om små små saker utan att torka dom alls och det går bra..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Ok! Tack, jag får helt enkelt pröva mig fram :) Tack Abbis!
Ibland när saker gått sönder i bränningen så kan man se på skärvorna om det har varit luft i leran. Du kanske inte har dom kvar, men har du det så titta noga om du finner ställen som ser "annorlunda" ut, som små håligheter eller ytor som inte fäst riktigt mot varandra. Svårt att förklara, men det brukar kunna gå att se på någon av bitarna. Det kan ju även finnas saker i leran som inte ska vara där även fast den kommer ur ett nytt paket. Har ibland hittat plast, träbitar etc. Man kan ju aldrig vara helt säker på att den är ok. Vissa leror kan ju även vara känsligare än andra när det gäller tjocklek på godset, främst bottnar. Det skiljer ju också på olika omgångar av samma lera. Vilken lera har du använt?
Enig med foregående, det finns producenter som inte slammar leran utan bara blandar rålera och kör den i en mixer och extruderar den. Då kan det finnas lite av vart i leran.
Jag har använt stengodslera från Witgert, nr 11 kallas den. Har inte haft problem tidigare utan det är först denna bränning som gått åt skogen (inte allt, utan två änglar jag gjort). Naturligtvis var de som gick sönder beställningsvaror… Jag har förinställda program på min ugn, den ökar 240 grader/tim till 400 grader, sen 250 grader till 1250, hålltid 15 min. Låter det rimligt? Är inte så duktig på detta med inställning av ugn utan har förlitat mig till de förinställda än så länge. Hur skulle man kunna ställa in för att öka lite långsammare?
Kollade nu på mina explosionsobjekt, och på den ena hade håret suttit lite löst mot huvudet på ängeln, den hade exploderat överkroppen men ej nedtill. Kanske det kan vara orsaken då? Den andra var svårt att se på.
Skröjbränning kör jag 120 grader till 400, sedan 150 grader till 950 grader… Det förra var glasyrbränningen så klart :)
Du kanske ska köra 120 grader till 600 grader o sedan öka. Vid 600 grader avgår det kemiskt bundna vattnet i leran, så det är bra att vara försiktig till den temp. vid skröjbränning.