Jag förstår inte riktigt frågan, men om du undrar om rakuglasyrer innehåller bly så är svaret nej ! Det har egentligen inte så stor betydelse eftersom det inte går att ha vätskor eller mat i rakuglaserade grejer, dom blir ju ej täta.
Rakufrittor kan innehålla bly, även om det inte är blyfritta kan det finnas mindre mängder bly som förurening. Sen beror det på vilken färg det är vilka ämnen det finns i…. kan vara kobolt och crom och andra mindre nyttiga saker.
Herregud så dum jag är. har aldrig tänkt på att de inte blir täta. Har alltid fått höra att man kan inte lägga frukt eller annat man äter i ett rakufat. Därför har jag trott att det måste vara något som är giftigt.Precis som japanernas teskålar. Kobolt???Mindre nyttigt?? Om man t.ex använder en transp. glasyr med kobolt i, det går väl att ha som matskål eller liknande.
# Fruktskål går nog inte för det är syran i frukterna som lakar ur ämnen ifrån godset och när vi sedan äter frukten kan vi få i oss ämnet som lösts ut.

5 Vad är det för ämnen då menar du ? Och hur går det till ?
Jo att i stengods så har alla ämnen smält ihop i sintringen och bundits ihop till en kemisk förening. I lergods och Raku så når man aldrig den nivån där det förenas kemiskt och alla ämen ligger som partiklar i brevid varandra som enskilda ämnen, på molekylnivå, och då när syra kommer i kontakt med den ytan så luckras det upp av syrans egenskap. Blev det förståligt? Fråga annars igen och jag ska försöka förklara igen.
/Louise

Men det är bara när man har Blyglasyrer i kombination med koppar som det fälls ut någonting som är giftigt. Hur kan någon annars göra bruksgods i lergods överhuvudtaget ? Och hur kan frukter som ligger på ett fat med skal och allt släppa ut någon syra och dra åt sig gift ?
Om frukten ligger så mognar det och mjuknar och släpper alltid ut lite syra som jag har förstått men jag kan ju ha missuppfattat. Och enligt Finn Lynngaards bok Keramisk Handbok så ska blyglasyr blandat med vilken oxid som helst aldrig användas till bruksgods. Det är ju även mycket giftigt om man använder oxider som mangan, Barium, vanadin där den inte binds som kan ge förgiftning. Syran löser väl ut ämen även utan bly som smältämne? Louise

Ja det är ju Blyglasyrer som är problemet, och vad jag vet så finns det ju egentligen ingen anledning att ha blyfritta till Raku. Jag skulle heller aldrig våga ha Blyglasyrer till lergods, även fast jag vet att det finns dom som har det.

M623 är ju en boraxfritta, men du menar att den även skulle innehålla lite bly ? Någon som vet säkert ?
Intressanta inlägg att läsa. Men jag kan tala om att vanliga steng. glasyrer fäller tydlingen också ut. Gjorde en skål till min mamma. Stengods med en klarblå matt glasyr. Sen hade hon apelsiner i skålen. Efter ett par dagar så hade det blivit vita fläckar i botten på skålen. Hon diskade och diskade. Vågade knappt ringa till mig. Trodde att hon gjort något fel. Stackarn!!! Dessa fläckar gick inte alls bort. Var det också utfällningar i förening med syran från apelsinerna?????
#14 Vanja-K
Du kan i alla fall trösta dig med att din mamma säkert inte åt upp de glasyrämnen som löstes ut. Hon skalade väl apelsinerna först?
Det är säkert inte fel att vara försiktig med vilka ämnen man har i glasyrer på insidan av bruksföremål - även om det är stengods. Vi har ju tex blivit varnade för Barium. Åtminstone om det är höga halter av ämnet i glasyren.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
#15. Mangan är inte jättegiftigt, finns ibland lite i dricksvatten… inte bra i o för sig, men bland de snällare ämnen vi håller på med….
I Anders Fredholms glasyrbok står en del om de olika ämnenas giftighet! rekomenderas!
ps ursäkta mitt tomma inlägg ovan, har problem med telefonledningen…
Nu var du rolig Ulla. Jag tror att mamma skalade apelsinerna. men tänk vad hon skrubbade innan hon vågade visa mig Ha! Ha!
Har beställt Anders Fredholms bok. Ska bli kul att läsa