För mkt ställmedel i glasyr
Har haft för mkt ställmedel(abm 3 mot bottenfällning) i en glasyr som nu blivit för tjock. Hur justerat jag den? Ättika, vattenglas? Kan ju inte ha i mer vatten.
/cecilia
Bra fråga, jag hade provat att ta av lite glasyr i en kanna och blanda i lite vattenglas, en droppe i taget. Det är oklart exakt vad ABM3 är för nåt, men eftersom den gör glasyren tjockare så kan man gissa att det är ett flockningsmedel. Vattenglas är omvänt ett medel för utfällning och borde eventuellt göra att din glasyr blir mindre tjock.
Det finns mer än ett sätt att flocka en lösning och alla flockningsmedel fungerar inte på samma sätt så det kan vara lite vanskligt att anta för mycket om hur det fungerar. Av den anledningen kan det vara smart att prova på en halvliter innan du sabbar hela hinken.
Problemet jag typiskt har är att en glasyr blir för tunn och rinnig över tid. Vanligtvis för att olika salter, e.g. natrium, har löst ut från materialen. När det händer blir glasyren basisk. Då tillsätter jag ättika eller vinäger tills den blir tjock nog. Skulle den bli för tjock tillsätter jag vattenglas en droppe i taget tills den blir bra.
Lycka till
#1: Ja, vattenglas är ju basiskt.
Frågan är om det då skulle gå lika bra med en "dutt" målarsoda eller liknande…? (beroende på vad man råkar ha hemma)
Har dock inte testat detta själv….
///////////
Ett annat sätt att minska överdoserat ställmedel, men helt utan att tillsätta något nytt ämne, är att blanda till en likadan sats glasyr till, men helt utan ställmedel, och sedan hälla samman den gamla och nya satsen.
Då har man ju halverat mängden ställmedel i glasyren.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#2: Undrar mest vad ABM3 är för nåt, antar att det inte är nåt man kan lista ut?
#3: Jag vet faktiskt inte, eftersom "ABM3", som är en Cerama-produkt, kom "in i mitt liv" på ett ganska sent stadium…..
Skulle dock inte förvåna mig om det är en vanlig koksaltlösning med litet färgämne tillsatt….
Sagt utan "vetenskaplig evidens" förstås…🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2021-08-26 16:51 av Bo§e
#4: Jag antar att det är en sån produkt som kommer till för att man tröttnar på att föreslå koksaltlösning för femtielfte gången.
#2 bästa sättet om man har glasyr kvar.
Annars så skulle jag rekommendera organiska peptisorer så som Kassler brun, tannin och så vidare. Natrium salter är ju för visso effektiva men har väldigt smal toleransnivå, då är litiumsalterna bättre på grund av ett relativt stort intervall så att det är lättare att docera riktigt.
Tack för svaren. Ska testa nästa vecka och se om jag kan reglera om glasyren.
Ättika hjälpte. Vattenglaset gjorde den ännu tjockare.