Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: keramik-bränningraku
Läst 1044 ggr
pluppan
0

sand under fat i ugnen

jag har hört att det är bra att ha sand under stora fat i ugnen för att det är mindre risk att de spricker i botten. brukar ni ha det? ska det vara någon speciell sand? har ni det även under glasyrbränningen?

LarsT
0

Ja, det stämmer. Chamotte är bättre då sand kan innehålla skräp man inte vill ha i en ugn fylld av glaserade objekt. Det gäller både under skröj och glasyr då leran krymper och rör sig i båda fallen.

pluppan
0

dum fråga kanske men om jag har en påse chamotte är det bara att strö ut lite sådan på skivorna och ställa fatet på. efter bränning bara att sopa ihop igen…..?

LarsT
0

Jepp.
Du behöver egentligen inte ta bort det. Vad du än bränner för form så krymper den och då är det bra med lite rullager. Har du tillräckligt tjockt tar det även upp glasyrdroppar och skonar plattorna.

pluppan
0

tackar och bugar!

LeWE
0

Finns inte risk att schamotten "fastnar" under godset? Om man bränner högt, menar jag?

LarsT
0

Som vanligt finns inga garantier eller försäkringar. Har man "vanlig", högbränd chamotte och "vanlig" högtempstålig lera så kan det hända att ett och annat vasst korn sitter kvar när man lyfter ur ugnen. Men det är bara att sopa till med handen så ramlar de av. Åtminstone är det så det fungerat för mig med de leror jag använt …

Och hellre ett pyttelitet märke i bottnen än en sprucken botten ! Vitsen är att det ska vara lätt för leran att dra ihop sig i krympningen. Samma effekt får man om man är generös med aluminiumet i plattengoben. Helst vill man att det ska ligga som ett pulver för då funkar det precis som chamotten gör. Men är det större grejer, säg 10 kg + och bottendiameter säg 30 cm + känns det tryggare med lite extra chamotte.