Keramik iFokus

Keramik

Etikettkeramikugnar
Läst 364 ggr
RLarsson
0

Intresse/information gällande ugn

Hej,
Jag har en ugn i min sal som jag hade velat få sålt men min chef vill ha information innan hon kan godkänna det. Går det att få någon information om intresse eller värde här?

Det är en Conrad Naber Nr 16, senast använd för 5-6 år sedan när vår gamle bildlärare var aktiv. Finns på skola nere i Skåne.

Bo§e
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Naber Modell 16 är en frontmatad ugn med 64 liters volym.
I grunden är det en väldigt bra ugn, med en kvalitet som slår de flesta "hobbyugnar" nuförtiden 👍, men den är ju också gammal (gissar på 70-talet), så skicket är förstås helt avgörande när det gäller värdet.

Frågor man måste ställa sig:
När är det dags för nästa elementbyte…?
Har den kvar sin ursprungliga analoga automatik, och hur länge kommer den att "hänga med", innan det är dags att konvertera till modern styrning..?
Är ugnen någorlunda "snygg" inuti…?
Osv….
En ugn med så många år på nacken är m.a.o. väldigt svårvärderad, även om själva ugnstypen är jättebra, och väl värd att kosta på en slant, om/när det behövs….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2026-04-20 11:57 av Bo§e
RLarsson
0

#1: Tack så jättemycket för information!

Vad jag vet ska den vara i körbart skick, har stått orörd sen bildläraren slutade. Både för att hon var den enda som använde den men också för att hon tog med sig nyckel till skåpet för att starta ugnen. Vet inte riktigt vad som menas med "analog automatik", den styrs via en "dosa" där man kan ställa in temp/tid/program. Tror till och med att jag har en instruktionsmanual som ligger någonstans.

Själva låskolven till skåpet med "dosan" kan jag borra upp så jag kan komma in i skåpet och testa funktionen. Sen jag ta bilder på allt som behövs, just nu står ugnen inne i ett hörn omgiven av saker men det går ju att flytta.

Hade varit underbart om den hade kunnat komma till nytta någon annanstans och jag fick lite mer utrymme till annat.

Bo§e
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#2: Med "analog automatik" menas den gamla "dosan" som en gång följde med ugnen, och som inte är digitalt styrd. Kanske någon av dessa…?

Funktionen är alldeles utmärkt (!), men dess ålder gör att den är hopplös att reparera (!) om den går sönder, och man måste då byta ut den till någon modernare styrning, vilket är fullt görbart, men kostar förstås en del.
Många av de här gamla Naberugnarna har under åren uppgraderats med nya styrningar (vilket de är väl värda), men en och annan "icke-digital" automatik gör fortfarande bra nytta…men hur länge…?

En Naber 16 kan vara ett fynd, med tanke på dess kvalitet och dess egenskaper, men pga åldern måste köparen (realistiskt) kalkylera med att en del extra kostnader kan uppstå.
Dessa gamla Naberugnar kan dock bli nästan hur gamla som helst, så länge de underhålls och sköts på rätt sätt…

Om en ugn har "levt sitt liv" på en skola, kan den (?) enbart ha använts till lergodsbränning, vilket innebär att elementen kan vara väldigt gamla, kanske t.o.m. originalelementen…?….som fortfarande är hela och gör nytta…
Men om en ny ägare börjar bränna stengods i ugnen, kan elementens ålder snart ge sig till känna, och de håller inte längre till….
Detta är alltid en osäkerhetsfaktor, och därför bör den nye ägaren kalkylera med att detta kan hända, och att ett elementbyte kan var närmare än man först tror…..

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2026-04-20 13:10 av Bo§e