Blåsor i glasyren!
Går inte så bra nu, fick senast slänga en hel bricka glaserad med 1013, och ägnar mig åt detektivarbete. Keramikens tjusning!
En del gods av lera 1112, glaserad med 1013 blev bra och resten fick blåsor.
Om samma lera är skröjad och glaserad på samma sätt och med samma glasyr i samma bränning (1240 grader) men ändå visar olika resultat, vad kan det bero på? Antagligen på massa saker, lista dom gärna, men måste få svar på särskilt en fråga:
**Är det ett faktum att återbrukad lera får blåsor i glasyren? **
Gods av PRGI glaserat med 1013 fick blåsor och suddig dekor, medan gods med äldre transparent glasyr 01 blev bra. Är glasyr 1013 inte kompatibel med PRGI?
Se foton. Tacksam för alla råd och rön.
Jag tycker det ser ut som om glasyren ligger väldigt tjock, åtminstone på foten till den första skålen, så att den inte smält ut ordentligt. Det kanske kan vara en del av problemet.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
- Redigerat 2026-10-07 11:34 av Ulla
Instämmer med Ulla. Ser ut att vara i tjockaste laget…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Ja det ser tjockt ut men nog också underbränt, skulle det ha blivit nog med temperaturen så skulle glasyren runnit ner
En bra tumregel är att alltid blanda transparent glasyr litet tunnare än de färgade.
Ja en transparent ska vara så tunt glaserad som möjligt
Angående lera 1112. Tack. Ska prova att späda ut den lite till, men tyckte inte att glasyren var särskilt tjock och blåsor finns ända upp i kanten. Tror inte det är underbränt eftersom glasyren runnit ner på ett ställe och 1013 har fungerat i 1060 grader tidigare. Dessutom fungerade den helt perfekt på en del saker av samma lera (?!) Därför undrar jag om återbruk av torr lera kan vara en orsak? Kan ha använt både ny och återbrukad.
#6: Nej, återbruk av lera har ingen betydelse.
Tror heller inte att det är underbränt, utan bara litet för tjockt, helt enkelt…
#7: Men varför är glasyren 1013 då helt utan blåsor på samma gods som doppats i samma hink vid samma tillfälle? 🤔
(Har ställmedel ABM nr 3)
- Redigerat 2026-10-07 17:48 av Ylvian
#8: Det kan bero på småsaker, som t.ex. att ett föremål har stått på en "gynnsammare" plats i ugnen, eller att det doppats litet kortar tid, och liknande.
Ställmedelet spelar ingen roll, så länge konsistensen är ok för ändamålet.
- Redigerat 2026-10-07 17:48 av Bo§e
När jag blir ombedd att beskriva "lämplig tjocklek" på glasyr, har jag märkt att liknelser är en mer effektiv pedagogik än att uttrycka sig i "millimenter", "baume-tal" eller annat som kan vara svårt att förhålla sig till.
I generella termer brukar jag säga:
En transparent glasyr skall ligga tjockt som ett kopiatorpapper.
En färgad glasyr skall ligga tjock som ett kreditkort.
Helt ovetenskapligt förstås, men det visar skillnaden, och brukar bli bättre förstått än tekniska abstraktioner….🙂
- Redigerat 2026-10-07 17:44 av Bo§e
Om du använde två olika glasyrer så kan den ena ha något lägre smältpunkt än den andra.
Redigerat: Fick för mig att det var två olika glasyrer, men ser nu att det hela tiden är samma glasyr på olika leror.
_
_
- Redigerat 2026-10-07 18:53 av Ulla
#9 men om det är skillnad på vart i ugnen det har stått så är det ju skillnad på temperatur och samma sak som underbränt med mindre att det är överbränt så klart
#12: Javisst. Det kan vara en liten variation i både temperatur och värmearbete.
Men sådana småskillnader måste överbryggas av en glasyr med tillräckligt stort spann i sitt sätt att smälta.
En tjock glasyr kräver litet mer värmearbete för att hinna mogna fullt ut, och här tycker jag att det såg litet tjockt ut, snarare än underbränt.
Men det är ju samma sak
#11: Ja precis, samma vita lera, samma tranparenta glasyr och samma glasyrbränning, det är därför jag undrar som 17!
#13: Kan ha varit nåt mellan papper och kreditkort i glasyrtjocklek på både de lyckade och misslyckade föremålen.
P.S Av en annan keramiker har jag fått höra att om hen återanvänder lera får hen "sjukt" mycket nålstick. Nålstick är ett problem jag har med samma glasyr (1013) på tex engoberade ytor. (Se tidigare inlägg) Måste få reda på detta. Känner att jag mer och mer ogillar glasyr 1013 :( .Någon med erfarenhet av samma glasyr?
Jag återanvänder utan problem all lera som det inte blivit något av. Däremot har jag också råkat ut för nålstick över en av mina engober. Men då med en annan glasyr.
_
_
Bara för att visa hur olika det kan bli. Muggarna glaserades samtidigt med samma glasyr på samma lera. De brändes i samma bränning. Skillnaden var att de stod på olika plan i ugnen. Tydligen räckte det för att resultatet skulle bli så olika. Det gällde allt som stod på de båda planen och som hade den glasyren.
Inte samma problem som ditt, men……
_
_
- Redigerat 2026-10-07 21:44 av Ulla