Keramik iFokus

Keramik

Etikettkeramikugnar
Läst 754 ggr
LBJ21
0

Bygga egen ugn

Hej!

Jag kikar lite på att bygga min egna ugn för bränning av stengods. Jag tänker att den ska vara på 60-100 liter. Någon här som vet om det går att få tag på ritningar och instruktioner någon stans, eller måste man projektera allt från grunden?

ler
0

Dumonts ofenbau är en bra bok som innehåller alla informationer, men klart att du kan bygga en ugn utan en bok, då får du beräkna element enligt dom informationer som finns på Kanthals sida. Du måste så klart ha ett förnuftigt stativ och en dörr som fungerar

Bo§e
0

#1: Menar du denna bok…?

"Don't Panic" (Douglas Adams)

ler
0

Ja just den, den har ritningar och byggbeskrivning till elugnar, gas och vedugnar

Bo§e
0

Den här boken innehåller ritning och beskrivning på en liten elektrisk kammarugn. Visserligen beräknad för lergodsbränning, men elementen kan säkert omräknas till högre effekt.
Intressant nog, innehåller boken även ritning och beskrivning av en liten fritteugn för "hemmabruk".

Norstedts. 1957. 189 sidor. Illustrerad
Bagossa
1

Jag har byggt min egna ugn och Kanthals datablad är en bra utgångspunkt. Men följer man dem helt till 100% så får du underdimensionerade element. Köper du inte en bok rekommenderar jag att titta på hur en köpt ugn är byggd och kopierar det. Styrningen kan du få tag på på nätet eller bygga själv. Det finns många varianter där beroende på hur mycket tid eller pengar du vill lägga ner.
I slutändan blev mitt hemmabygge knappt billigare än en köpt ugn. Materialet kostar en del, speciellt för att det är tungt. Man får beställa stenen på pall tex. Kul projekt men att renovera en gammal ugn kanske är både billigare och snabbare? Passa dig för Ruben Lind. Deras design är inte bra men enkel att bygga.

Bo§e
0

#5: Flera vettiga synpunkter här.
Det finns inga stora pengar att spara genom att bygga sin ugn från scratch, men det kan förstås vara ett kul projekt för den som har intresse av själva bygget.

Om man däremot bara vill få en ugn att bränna sin keramik i, så fort som möjligt, är ett ugnsbygge en lång väg att gå, och slutnotan blir, som sagt, inte så låg som man kanske föreställer sig…

Om man tänker renovera en äldre ugn, bör man titta, så att teglet är i någorlunda bra skick, och inte "halvsintrat" av lång tids användning och långa, sega bränningar med dåliga element…

Håller också med om att Ruben Lind-ugnar inte är någon bra förebild…

Bagossa
0

Ok, en kanske inte så uppmuntrande inblick men om du gör det för skoj skull är det bara att köra på.
Den dyraste posten är stenen så kan du hitta dem billigt så kan det vara en bra ide. Sen ska det till en ram runt som håller stenen på plats. Jag har turen att ha tillgång till verkstad. Annars kostar material och verktyg en slant det med. Sen så det elektriska. Det kan vara farligt men absolut inte raketforskning. Jag hade turen att ha en elektriker släkting som kunde förse mig med prylar. Har man inte det finns det att köpa. Ebay har "färdiga" lösningar för folk som bygger själv. Typ S termoelement finns även där till ett rimligt pris. Hade jag gjort denna resan igen hade jag köpt en begagnad ugn och istället fixat det som är trasigt. Man slipper fundera på om lösningen kommer fungera och inte våga köra ugnen över natten. Det svåraste skulle jag säga var att få tag på rätt Kathal tråd. Har man företag är det väl lättare men att få just rätt för din ugn i metervara är klurigare. Jag hittade till slut en återförsäljare i Tyskland efter att ha provat Kina. De från Kina brann av efter några bränningar. Antagligen var det krom nickel men exakt vad man får är en chansning från landet i öst.

Bo§e
0

Kanthaltråd av typ A-1 är mer eller mindre standard i de stengodsugnar som finns på marknaden.
Typ APM är ännu mer formstabil vid höga temperaturer, men också dyrare.

Bagossa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min förlaga var en Ruben Lind. Det är enkelt att bygga som en kub men stenen vandrar iväg. Det är kasst. Satsa på en rund form. Det enda som är kvar av Ruben är materialet för ramarna. Det är naturligtvis isärsågat och ihopsvetsat för att få den storleken jag ville ha. Skyddsplåtarna runt om gjorde varken till eller från så jag monterade inte tillbaka dem efter ett tag.

ler
0

#9 men murar du inte? Klart att om man bara stapplar stenarna så kommer det att glida.
Jag byggde en frontmatad ugn på ca 230 liter och hade elementen på steatitrör, 18 kW och dubbla väggar med luftspalt det gick at få upp den till 1280 grader på lite över en timme. Har inte haft någon bättre ugn, klart att dom man köper i dag är lite lättare och läckrare finish men det spelar ju ingen roll egentligen

Bagossa
0

#10 Jo första versionen hade bruk mellan stenarna men det fungerade inte så bra heller. Bruket leder värme bättre än de porösa lätta stenarna. Bruket sprack och stenarna sprack till slut åndå. Bruket och stenarna har olika expansion vid given temperatur. Det bästa tror jag är en konstruktion som låser stenarna genom sin geometri. Typ rund. Gissar på att de runda ugnarna vi ser idag kommer av att det är en smart lösning helt enkelt.

ler
0

Då hade du inte någon bra cement, de som är gjorda till ett bestämt tegel expanderar lika mycket som teglet och man har en så tunn fog att det inte kommer att leda värmen, klart att en liten rund ugn är smart och mycket billig men den har ju sina begränsningar.

Dan Roos
1

Tänkte att jag skulle bidra med mitt bygge av ugn.
Byggde en ugn för att kunna bränna Kristallglasyrer.
Se länk nedan.

https://keramiklampan.se/kristall-experiment/

Dan Roos
1

#13: För att titta på bygget.
Välj kristall experiment i meny > bygge ugn osv

Bo§e
0

#13, 14: Bra beskrivningar…👍

Dan Roos
0