Spruckna stenar i locket
Efter flytten med ugnen har stenarna spruckit i locket på min top100 naber..det var en sedan tidigare men nu känns det som det bara blir fler och fler..vad kan jag göra? Finns det nya lock..nya stenar? Täta? Lim? Det är en gammal trotjänare sedan 90 talet..så vet inte ens om det är samma mått el infästningar på nya.
Tacksam för all hjälp![1000036929.jpg]()
Hej,
Än ser det inte så farligt ut, men håll ett öga på stenarna, så att det inte blir värre.
Nabrtherms lockstenar sitter falsade i varandra, vilket betyder att de inte borde kunna sjunka mer än de har gjort, om de är hela.
Om de har spruckit är det en annan sak…..då kan de förstås ge sig iväg längre ner, och kanske trilla ur, vilket inte är så lyckat.
Lim gör ingen nytta här. Det snarare förvärrar problemet, med limflagor som rasar ner, osv.
En möjlig åtgärd är att ta loss locket och lägga det på ett plant underlag, och därefter lossa spännbandet, och rätta till stenarna mot det plana underlaget, och sedan dra åt spännbandet.
Men, det förutsätter att stenarna är hela. Är de spruckna, hjälper inte detta, då de kommer att börja "vandra" igen.
Nabertherm har en bra reservdelsservice. Man kan beställa ett nytt lock, eller (har jag för mig) enbart en stensats för locket.
De har ingen "e-shop", utan man får maila dem och kommunicera:
service@nabertherm.de
eller
contact@nabertherm.de
Men, avvakta ett tag, och se hur det utvecklas…
"Don't Panic" (Douglas Adams)

#1: åhhh tack Bosse..vad fantastiskt skönt att höra..tyvärr är det så att stenarna är sprukna alltså gått typ av..ok så de ligger i fals..jag har försökt att "spika " upp dem med kantaltråd..men vågar inte riktkgt dra till..är rädd att jag förstör det andra lagret och får ett värmeläckage istället..
Men då avaktar jag lite..kanske ska skriva och fråga om det finns reservdelar till det♡
Ja vill du ha hjälp med det så säg till, jag har god kontakt med Naber
Om du byter lock, kan du ha en hel del nytta av de gamla lockstenarna, t.ex. att göra olika brännstöd, och att palla upp saker i ugnen vid knepiga sättningar, osv osv….
"Don't Panic" (Douglas Adams)

#3: åh supertack. Vad otroligt glad jag blir
Hej.
Jag har lagat en mängd lock, särskilt Kittec och Rohde, där stenen är hopfogad med
tunna plåtbrickor i hörnen, och just där klyvs stenen, och i en del fall trillar ner, eller åker ner mer eller mindre. Företagen lämnar ingen garanti, om det visar sig att föremål har placerats uppe på locket, om garanti kvarstår.
Om det går att plocka ut sten eller stenar, vilka oftast är "klyvna" stenar, måste man vara noga med att göra rent, och frigöra flisor o dylikt. Vattna limytorna ordentligt, och limma med eldfast lim. Därefter använder jag bitar av kantaltråd
2-2,5mm, kanske 15 cm långa, slipar en borrliknande spets i ena änden, och gör dom helt raka. Jag borrar in trådarna åt olika håll med skruvdragare snett i vinkel mot närliggande stenar, som på det sättet förankrar stenarna med varann.
En lång berättelse, men det brukar bli riktigt bra.