Gammal ugn
Hej!
Jag har, som så många andra, köpt en gammal ugn (Formverket) i hopp om att kunna få igång en verkstad utan allt för mycket pengar. Styrenheten är enligt säljaren trasig, så det är lite på vinst och förlust, men jag hoppas att det stämmer.
När jag kopplar in allt (dvs styrenhet och 3-fastuttag) så är det bara dött. Det jag tänkte göra nu är att lämna in styrenheten för reparation. Rimlig felsökning? OM det sedan går att få igång denna gamla mackapär, är det något annat jag bör kontrollera? Den ska ha stått väldigt länge. Elementen ska enligt säljaren varit bytta av Seeman och sedan ska den ha stått i en källare.
Jag har tidigare varit medlem i en verkstad i många år, men varit glasyransvarig och har tyvärr ingen ugns-kompetens, så förklara gärna som om jag vore 5 år ;-)
Uppskattar alla svar! Tack på förhand!
- Redigerat 2026-08-08 16:10 av pastillen
Hej,
Vi får ta en bit i taget, steg för steg, och börjar med det enklaste.
Om ugnen inte startar (inget händer när du trycker start), vill man gärna automatiskt tro att styrenheten är trasig.
Det behöver inte vara så. Det kan vara givaren som är trasig, och för att förhindra katastrof, vägrar styrenheten att starta ugnen, av säkerhetsskäl.
Kan du visa bilder på styrenheten, givaren, och dess kabel…?
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#1: Hej Bosse!
Jag hade hoppats att du skulle svara. Har läst så mycket av dig här inne. Vilken kunskapsbank du besitter!
Hur som helst. Kabeln till givaren? Då antar jag att jag måste skruva bort den här metall-lådan på baksidan? 🤔
Förresten så är det något i styrenhsom är löst, det skramlar om den lilla lådan 😅
- Redigerat 2026-08-08 21:35 av pastillen
Aha, styrenheten är så pass modern…..jag trodde att det var den "gamla" sorten…..
Lyser displayen eller något annat på styrenheten, eller är den helt "mörklagd" när du slår på den….?
#3: den är helt mörk
Ok. Då kan det vara den lilla säkringen som sitter inuti styrenheten, som är trasig. (En liten glassäkring)
Du hittar den om du öppnar dosan. Säkringens styrka går att läsa i dess ena ända, på den "blanka" delen.
Den kan vara så enkelt.
När du öppnar den, berätta vad som ligger löst och skramlar.
Det är ju litet oroande tills vi vet vad det är….
- Redigerat 2026-08-08 22:34 av Bo§e
Ja den säkringen ser underlig ut
Om den nya säkringen skulle brinna av på en gång, kan det ha flera orsaker.
Det kan bero på någon yttre faktor, som felkoppling m.m. men det kan också vara ett fel i själva styrenheten, t.ex. en trasig transformator eller liknande.
Om inget alls händer, måste det utrönas varför styrenheten inte får någon ström.
Det är nog klokt att köpa ett par säkringar på en gång, för säkerhets skull.
Jag har en likadan styrenhet till övers, om du är intresserad. Den har samma kontakt också. Enda problemet är att jag bor på Åland, och det kan vara krångligt att skicka härifrån.
#10: Men så bra! Jag ska prova att byta säkring först och se vad som händer. Bor själv i stan och har ställt den i mitt barndomshem en bit bort så blir nog att jag åker ut och testar i helgen. Återkommer när jag provat! :-)