Keramik iFokus

Keramik

Etikettutrustning
Läst 217 ggr
kratz59
0

Kiln sitter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har aldrig haft en ugn tidigare.
Har just lånat en ugn av märket cromartie ctl 65. Den har en mekanisk automatik för avstängning. Dvs en pyrometrisk kon ska placeras i en klo, vilken sedan smälter vud rätt tempetstur och stänger av ugnen. Tror det heter kiln sitter Om jag har fattat rätt.
Frågan är nu var jag kan köpa sådana koner. När jag googlar får jag bara fram sådana där käglor som efteråt visar om ugnen haft rätt temperatur.
Vad heter grejerna jag behöver?
Kan man spärra mekaniken och köra på tidsvredet bara. Typ chansa. Någon manual till ugnen verkar inte gå att skramla fram. Dessutom finns det tre vred på sidan. Bifogar bild. Hur funkar de?
Tacksam för varje tips jag kan få.
Som ni förstår vet jag ingenting om hur ugnen fungerar.

Bo§e
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej,

En Kiln Sitter "laddas" normalt med Orton "mini bars", som inte alltid är lätt att få tag på, men det går fint att köpa Orton standardkäglor (som finns hos alla leverantörer), bryta av käglan, och använda den smala delen (bild 1)
Här får du också Ortons tabell, så att du vet vilka käglor du skall köpa.

De tre rattarna på ugnen (din bild) är effektregulatorer (en per fas), som bestämmer uppvärmningshastigheten under bränningens första del..

En skröjbränning kan köras så här

1. Ladda Kiln Sitter med kägla 07 (962-987°C)

2. Ställ det stora tidsvredet på Kiln Sitter på 10 timmar.
    (Detta vred är bara en säkerhet, som förhindrar att ugnen jobbar "i evighet", om något skulle gå fel med Kiln Sitter. Vredet skall m.a.o. ställas på en tid som är något längre än den uppskattade bränntiden.)

3. Ställ ugnens tre effektregulatorer på ca "halv effekt" (ungefär 2,5)

4. Starta.
    (Ugnen jobbar nu med halv effekt, dvs tickar till-från-till-från...)

5. Efter ca 6 timmar, vrider du upp de tre effektregulatorerna till "full effekt".
    (Nu slutar det att "ticka", och ugnen surrar konstant)

Nu jobbar ugnen med full effekt, tills Kiln Sitter avbryter bränningen.

Glasyrbränning
En glasyrbränning går till på samma sätt, (med en annan kägla, förstås), men du behöver bara vänta ett par timmar, innan du vrider upp effekten till "full fart".

Denna ugn har m.a.o. halvautomatisk styrning, och det är viktigt att du kommer ihåg att passa tiden, när effekten skall vridas upp (Punkt 5).

En Kiln Sitter kan haka upp sig. Kör inga bränningar obevakat…!

Jag bifogar också en manual till Kiln Sitter.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2026-01-23 17:22 av Bo§e
Sintring
0

Du har ett PM

kratz59
0

#1: Fantastiskt. Exakt sådan information jag behöver.
Stort tack.

Ulla
0

Ser att du har fått ett meddelande från Sintring. Det är nog värt att kolla med honom. Han brukar ha det mesta när man är ute efter speciella saker. Finns i Uppsala.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_