Keramik iFokus

Keramik

Etikett: raku
Läst 49 ggr
Querty
1

Tunnbränning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hallå alla lerfantaster. Undrar om någon kan ge mig lite mer kött på benen. Då jag ej har tillgång till ugn så är mina föremål ej skröjbrända jag bränner i tunna. Detta blir ett sårbart tillstånd. Därav undrar jag om någon kan ge tips på skröjbränna utan ugn? Så göremål blir lite tåligare vd tunnbränning. Önskar inte få dem sotiga vilket är risk vid tunnbränning. Har ni förslag vore jag så tacksam. Vet ej vad detta går under är inte ren Raku men påminner om 🤗

ler
1

Jag förstår inte riktigt frågan, har man ingen ugn så kan man ju inte bränna. Men har du en tunna som du kan bränna med gas så går det bra att förglöda. Men det kräver ju att tunnan har isolering och ett lock, annars så kan du bränna med torrt gräs till att börja med och så lite små grenar och bränna tills du har glöd, man kan komma upp till 850 grader och det räcker

Bo§e
1

Ja, det går att bränna i en tunna eller i en grop, eller t.o.m. på plan mark.
Här är ett utdrag ur en gammal text som kanske kan vara till hjälp.

Oavsett metod, är den största utmaningen att få värmen att stiga tillräckligt långsamt. Här finns inga genvägar…!

Om man vill undvika/minska sotpåverkan, kan man t.ex. placera en blomkruka över föremålet, för att undvika direktkontakt med glöden.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2026-10-01 18:42 av Bo§e
Querty
0

Tack för respons. Jag gjorde min första tunnbränning i helgen. Hade 7 st föremål och det blev både positivt då alla 7 höllt. Däremot blev det 2 missar jag hade endast torkat ur tunnan inte bränt. Så det blev mycket sot. Den andra missen var stt jag inte hade polerat föremålen få de redan var torra innan den info. Dessa två "missar" gjorde stt alla mina tänkta effekter nästsn uteblev. De blev som bilden jag lade in mer som min slitna bruna soffa.
Så - nu gjorde jag min andra bränning med hjäkp av AI 😎 det blev inte bra. Enligt AI skulle jag ha mycket mer eld bränsle i botten där jag endast hade sågspån tidigare. Förtydluga att det ej var skröjbränt så ifrågasatte all bränsle och lpta allt brinna i 2-3 tim utan lock. Så gjorde jag ej första gången. Men nu enligt AI var det biktigt för att få effekter och mindre svärta.
Efter 20 min la jag ändå på locket till hälften hörde hur det small flera gånger 😱
Skickade iväg till AI att det här stämmer inte jag lägger locket på. Fick sen ursäkt för dåliga råd och blir så less på att jag inte följde min magkänsla från start.
Nu fick jag en bränning med 7 nya föremål där 5 av de 7 var trasiga 😔
Lade med 2 av föremålen från första bränningen av nyfikenhet. De var dessa två som var de enda som var hela.
Nu - för nya försök efter det ledsamma blir min fråga "hur skröjbränna utan ugn" kanske var de två som gick en andra gång egentligen bara skröjbrända? Hur som de var de enda dom höllt. Kanske sja jag bränna allt två gånger så med försuktighet ta den första som skröj.
Eller vad finns för alternativ 🤔
Hoppas ni förstår turgången

Querty
0

#1: vet ejbom mitt svar inte kom in här utan bredvid. Ny här…

Querty
0

#2: Ja det var så som det står i din bilaga jag gjorde första gången nör alla föremål höllt. Nör jag sen tog hjälp av AI och absolut skulle elda på av bara den med ved både under, bredvid och över - då gick allt åt helskotta (förutom de två tidigare brända föremålen) Allt var inslaget i foliepaket bägge gångerna med div. preparat. Det går inte med ej skröjbrända saker. Första bränningen tömde jag inte tunnan förrän efter 2 dygn. Andra dåliga var klar på 6 tim. Räknar då tunnan blev kall

Querty
0

#1: tror min förra kommentar till dig kom utanför. Bill bara poängtera att jag har ingel gasol/gas

Ulla
0

Hur vill du att resultatet ska bli? Har du någon bild att visa?

Förresten, välkommen hit!
Det är inte svårt att lära sig hur sajten fungerar. Man kommer snart in i det när man klickar runt litet.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bo§e
0

#5: Ja, uppvärmningstiden betyder allt. Det får helt enkelt inte gå för fort, vilket är svårt att avgöra utan mätinstrument.
Det krävs trial-and-error, och tålamod, tills man kommit på tricket.

Uttryckt i siffror kan man litet förenklat säga: Max 100°C/h upp till ca 600°C, och därefter får det gå hur fort det vill…

Här är en bild av en kanna från Kenya (en present från en kompis som bodde där). Den är bränd på plan mark, ungefär enligt principen "brasan" i textbilagan i #2.

PS Jag tycker att ditt alster (#0) är fint…👍

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Querty
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

#7: Tack. Ja det finns så otroligt många vackra resultat framförallt från ren Raku. Alla mina 7 föremål blev bruna med små effekter. Som jag skrev hade jag inte bränt ur tunnan inte polerat så preparaten fick nog inte fäste 🤔
Få se om ett par lånade bilder kommer med och så mina rätt trista blev lite bättre sen efter bivax

Querty
1

#8: Stort tack. Ja varför skulle jag ändra på något som fsktuskt lyckades första gången. Kanske hade även effekterna kommit då tunnan var urbränd andra gången. Att tokelda går absolut inte.
Det vsr en snugg kanna. Faktisk tycker jag om masken nu 🤗
Nu blir det natt så lite paus